Re: цензії
- 18.11.2025|Ігор ЧорнийУ мерехтінні зірки Алатир
- 17.11.2025|Ігор ЗіньчукТемні закутки минулого
- 16.11.2025|Ігор ПавлюкЛірика поліської мавки
- 08.11.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськСвітлойменність
- 05.11.2025|Віктор ВербичКоли життя і як пейзаж, і як смерть
- 04.11.2025|Дана ПінчевськаГаличани та духи мертвих: історія одного порозуміння
- 04.11.2025|Надія Гаврилюк“Перетворює затамування на захват”: поезія Богуслава Поляка
- 03.11.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськІспит на справжність
- 02.11.2025|Богдан СмолякЗахисник Істин
- 31.10.2025|Володимир Краснодемський, журналіст, Лозанна, ШвейцаріяЯк змосковлювали ментальність українців
Видавничі новинки
- Олександр Скрипник. «НКВД/КГБ проти української еміграції. Розсекречені архіви»Історія/Культура | Буквоїд
- Анатолій Амелін, Сергій Гайдайчук, Євгеній Астахов. «Візія України 2035»Книги | Буквоїд
- Дебра Сільверман. «Я не вірю в астрологію. Зоряна мудрість, яка змінює життя»Книги | Буквоїд
- Наомі Вільямс. «Пацієнтка Х, або Жінка з палати №9»Проза | Буквоїд
- Христина Лукащук. «Мова речей»Проза | Буквоїд
- Наталія Терамае. «Іммігрантка»Проза | Буквоїд
- Надія Гуменюк. "Як черепаха в чаплі чаювала"Дитяча книга | Буквоїд
- «У сяйві золотого півмісяця»: перше в Україні дослідження тюркеріКниги | Буквоїд
- «Основи» видадуть нову велику фотокнигу Євгена Нікіфорова про українські мозаїки радянського періодуФотоальбоми | Буквоїд
- Алла Рогашко. "Містеріум"Проза | Буквоїд
Літературний дайджест
Поетичний екзистенційний «просвіт»
Елла Євтушенко дебютувала збіркою Lichtung.
Один із помітних поетичних дебютів року, що минає, — збірка Lichtung молодої київської поетки Елли Євтушенко від тернопільського видавництва «Крок». Її назва перекладається з німецької як «Просвіт» і, судячи з епіграфів із Гайдеґґера та Гадамера, натякає на екзистенційний момент осяяння на виході з темряви умовних дерев на світло.
Елла Євтушенко народилася 1996 року і вже встигла стати дипломанткою, фіналісткою і лауреаткою таких літературних конкурсів, як «Молода Республіка Поетів», Dictum і «Смолоскип». Також вона перекладає з французької та бере участь у кількох музичних проектах.
Декотрі з віршів збірки Lichtung, власне, виглядають доволі музично — тобто мелодійні, ритмічні й прив’язані до більш або менш міцної класичної форми.
(...) що якщо осінь не барви
а вимивання барв
не вогняна палітра
а просто багато води
чорні птахи картонні
миттєві неначе дим
сіре пісне повітря ранком
скрипить на зубах.
Силабо-тонічні й римовані тексти (причому, римовані в різний спосіб, зовсім не обов’язково самі лише застандартні «абаб» чи «аабб»), втім, цілком успішно перемішуються в Євтушенко з підкреслено образними, орнаментальними чи епічними верлібрами (нехай прикладом тут буде так само вірш осінньої теми, значущої для поетки):
(...) хай тісний простір
людного міста
заповниться спокійними
стовбурами ваших дерев
доісторичних
затуліть сонце
цей противний жовтий маркер
хай буде осінь.
А подекуди навіть
із трішечки фольклорними
стилізаціями —
а що в мого бога на нігтях
вірші видряпано
а що на нігтях великих
пальців
вірші про море й небо
а що на нігтях вказівних
пальців
вірші про сонце й гори
а що на нігтях середніх
пальців
вірші про вірші й слово (...)
Відкриті й герметичні, задумані та веселі, твори в книжці Lichtung так чи сяк сплачують данину або віддають жертву згаданій раніше екзистенціній миті. Вона може бути зауважена в краєвиді, творі мистецтва, пакетику, що залітає до внутрішнього двору новобудови, у видіннях, у прогулянках, зрештою, як у цитованому вірші, — на нігті. Вона завжди має тут перевагу перед емоцією, відрухом, поривом, що стверджує радше інтелектуальні, раціональні підвалини письма Євтушенко. І вона варта не так того, щоб — за відомим трансцендентним вигуком — зупинити її, як того, щоб зупинитися самому й самій. А втім... невипадково ж один із розділів книжки має назву «Одіссей відмовляється від безсмертя»? Та й, попри всі раціональності, Lichtung є подекуди дуже навіть містичною поезією:
вночі квартира стає
полотно
Рене Магрітта чи
Марка Шагала
я ріжу блискучо-теплий лимон
кружальцями наче сонячне
гало
і ніж зісковзує чи мабуть
пальці зумисне травмують
пальці
кров неминуча неначе путь (...)
Цю властивість віршів Елли Євтушенко підкреслюють та увиразнюють акварельно-туманні ілюстрації авторки «Дня» Юлії Стахівської. Берегом озера-чаші з обкладинки книжки цілком собі може відбуватися поетична мандрівка Lichtung. Адже, коли придивитися до розташування текстів у збірці, вони чітко улягають сюжету подорожі: з виходом, подіями-пригодами та зі втомленим і щасливим поверненням додому.+
Коментарі
Останні події
- 17.11.2025|15:32«Основи» готують до друку «Бард і його світ: як Шекспір став Шекспіром» Стівена Ґрінблатта
- 17.11.2025|10:29Для тих, хто живе словом
- 17.11.2025|10:25У «Видавництві 21» вийшла друком збірка пʼєс сучасного класика Володимира Діброви
- 16.11.2025|10:55У Києві провели акцію «Порожні стільці» на підтримку незаконно ув’язнених, полонених та зниклих безвісти журналістів та митців
- 13.11.2025|11:20Фініш! Макс Кідрук завершив роботу над романом «Колапс»
- 08.11.2025|16:51«Поети творять націю»: У Львові стартував II Міжнародний фестиваль «Земля Поетів»
- 05.11.2025|18:42«Столик з видом на Кремль»: до Луцька завітає один із найвідоміших журналістів сучасної Польщі
- 04.11.2025|10:54Слова загублені й віднайдені: розмова про фемінізм в житті й літературі
- 03.11.2025|18:29Оголошено довгий список номінантів на Премію імені Юрія Шевельова 2025: 13 видань змагаються за звання найкращої книжки есеїстики
- 03.11.2025|10:42"Старий Лев" запрошує на майстер-клас з наукових експериментів за книгою "Енергія. Наука довкола нас"
