
Re: цензії
- 03.09.2025|Ольга Шаф, м. Дніпро«Був на рідній землі…»
- 02.09.2025|Віктор ВербичКнига долі Федора Литвинюка: ціна вибору
- 01.09.2025|Василь Пазинич, поет, фізик-математик, член НСПУ, м. СумиОдухотворений мегавулкан мезозойської ери
- 25.08.2025|Ярослав ПоліщукШалений вертеп
- 25.08.2025|Ігор ЗіньчукПравди мало не буває
- 18.08.2025|Володимир Гладишев«НЕМОВ СТОЛІТЬ НЕБАЧЕНИХ ВЕСНА – ПЕРЕД ОЧИМА СХОДИТЬ УКРАЇНА»
- 12.08.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськПолтавська хоку-центричність
- 07.08.2025|Ігор ЧорнийРоки минають за роками…
- 06.08.2025|Ярослав ПоліщукСнити про щастя
- 06.08.2025|Валентина Семеняк, письменницяЧас читати Ганзенка
Видавничі новинки
- Христина Лукащук. «Мова речей»Проза | Буквоїд
- Наталія Терамае. «Іммігрантка»Проза | Буквоїд
- Надія Гуменюк. "Як черепаха в чаплі чаювала"Дитяча книга | Буквоїд
- «У сяйві золотого півмісяця»: перше в Україні дослідження тюркеріКниги | Буквоїд
- «Основи» видадуть нову велику фотокнигу Євгена Нікіфорова про українські мозаїки радянського періодуФотоальбоми | Буквоїд
- Алла Рогашко. "Містеріум"Проза | Буквоїд
- Сергій Фурса. «Протистояння»Проза | Буквоїд
- Мар’яна Копачинська. «Княгиня Пітьми»Книги | Буквоїд
- "Моя погана дівчинка - це моя частина"Книги | Володимир Гладишев, професор, Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
- Джон Ґвінн. "Лють Богів"Проза | Буквоїд
Літературний дайджест
Роман від амнезії
Роман «Забуття» Тані Малярчук став Книгою року за версією Бі-бі-сі.
І якщо вибір на користь цієї новинки для експертів та книжкових оглядачів очікуваний, то сама книжка найперше чіпляє своєю несподіваною темою та її розкриттям.
Це вже сьома книжка письменниці родом з Івано-Франківська, що кілька років тому емігрувала до Австрії. Серед інших її літературних нагород — Kristal Vilenica-2013 (Словенія) та літературна Премія імені Джозефа Конрада-Коженьовського (2013).
«Забуття» — це роман-палімпсест, свого роду романізована біографія одного з найбільших українських істориків, філософів і політиків ХХ століття В’ячеслава Липинського, що проступає із сюжетної лінії життя нашої сучасниці, альтер-еґо авторки, її історії, і з нутра всемогутнього і невблаганного кита (за)буття. Малярчук робить усе, щоб, місцями у досить-таки есеїстичній манері (і загалом ця книжка написана просто та реалістично), познайомити нас із самою постаттю — польським шляхтичем Вацлавом Ліпінським, який несподівано вирішив стати В’ячеславом Липинським і присвятити себе усього українським історії та рухові за незалежність. І хоч багато в Україні було мішаних шляхетських родів (згадується і про Кричевських, Виговських та ін.), для яких національність та релігія дуже часто ставали справою винятково політичною, та вибір у сторону «слабшого» від початку ставав викликом. З нього і почав Липинський свій усвідомлений шлях, ренегатом — для поляків, феноменом — для українців.
Він пройде перед нами від вдоху до видиху, елегантний, закоханий, зворушливий, амбітний і твердий у своїй правоті, зневірений і хворий, забутий і знов об’явлений. А з ним пропливе його час: революційний і рішучий, сповнений ідеалістів і практиків — час мецената та видавця єдиної дозволеної у 1906—1914 роках наддніпрянської української газети «Рада» Євгена Чикаленка, час політиків — Симона Петлюри, Віктора Піснячевського, Володимира Винниченка та інших представників УНР. Час нездоланних натоді сухот, санаторіїв, довгих товариських розмов та диктованих відданому секретареві листів.
А поруч, то там, то тут виринаючи, існуватиме у «Забутті» лінія оповідача, дивакуватої жінки у пошуках особистого щастя, жінки, що бореться з панічними атаками страху, і між цим усім — досліджує життя видатного історика. Такий прийом створює дзеркальну двоїну, перетин, що дає можливість виписати повніше протагоніста. Утім, і другорядною роль нашої сучасниці не назвеш, це паралельні герої, як шальки терезів, і у певних моментах складно сказати, хто про кого насправді розповідає.
Хороший роман може бути про будь-що, але усе ж інтригує, чому головним героєм обрано саме Липинського (?). І тут може бути кілька власне читацьких, а не авторських пояснень. По-перше, працюючи з актуальною, трендовою наразі темою історичної пам’яті, український письменник має особливо широкий вибір, що йому, так би мовити, «дороманізовувати», як зафарбовувати на свій лад білі плями історії, по-своєму лікуючи від амнезії загублених архівів, відсутності нормальної наукової історичної бази. Отож, спіткнувшись у старій газеті об оголошення про смерть «якогось» д-ра Липинського, можна видобути на світ Божий ціле його неймовірне життя на тлі середовища, країни, епохи. Апріорі добрий ґрунт, тим паче, що та доба тільки зараз більш-менш відкривається для прочитання
По-друге, обираючи героїв, кожен автор ніби наставляє систему радарів, через які спроможний транслювати свої головні послання. Тут же Малярчук, мешкаючи у Відні, дуже природно вловлює нове масштабування подій. Це погляд на Україну зовні, з (е)мігрантського боку, з того ширшого географічного ареалу, що дасть краще розгледіти як величину історичної постаті, так і вади україноцентризму — ніхто нічого про нас не зобов’язаний знати, хоч наскільки унікальними ми були б, аж допоки самі про це переконливо не розкажемо.1
Коментарі
Останні події
- 11.09.2025|19:25Тімоті Снайдер отримав Премію Стуса-2025
- 10.09.2025|19:24Юліан Тамаш: «Я давно змирився з тим, що руснаків не буде…»
- 08.09.2025|19:3211 вересня стане відомим імʼя лауреата Премії імені Василя Стуса 2025 року
- 08.09.2025|19:29Фестиваль TRANSLATORIUM оголосив повну програму подій у 2025 році
- 08.09.2025|19:16В Україні з’явилася нова культурна аґенція “Терени”
- 03.09.2025|11:59Український ПЕН оголошує конкурс на здобуття Премії Шевельова за 2025 р
- 03.09.2025|11:53У Луцьку — прем’єра вистави «Хованка» за п’єсою іспанського драматурга
- 03.09.2025|11:49Літагенція OVO офіційно представлятиме Україну на Світовому чемпіонаті з поетичного слему
- 02.09.2025|19:05«Пам’ять дисгармонійна» у «Приватній колекції»
- 27.08.2025|18:44Оголошено ім’я лауреата Міжнародної премії імені Івана Франка-2025