Re: цензії
- 20.11.2024|Михайло ЖайворонСлова, яких вимагав світ
- 19.11.2024|Тетяна Дігай, ТернопільПоети завжди матимуть багато роботи
- 19.11.2024|Олександра Малаш, кандидатка філологічних наук, письменниця, перекладачка, книжкова оглядачкаЧасом те, що неправильно — найкращий вибір
- 18.11.2024|Віктор ВербичПодзвін у сьогодення: художній екскурс у чотирнадцяте століття
- 17.11.2024|Василь Пазинич, фізик-математик, член НСПУ, м. СумиДіалоги про історію України, написану в драматичних поемах, к нотатках на полях
- 14.11.2024|Ігор Бондар-ТерещенкоРозворушімо вулик
- 11.11.2024|Володимир Гладишев, професор, Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти«Але ми є! І Україні бути!»
- 11.11.2024|Ігор Фарина, член НСПУПобачило серце сучасніть через минуле
- 10.11.2024|Віктор ВербичСвіт, зітканий з непроминального світла
- 10.11.2024|Євгенія ЮрченкоІ дивитися в приціл сльози планета
Видавничі новинки
- Корупція та реформи. Уроки економічної історії АмерикиКниги | Буквоїд
- У "НІКА-Центр" виходять книги Ісама Расіма "Африканський танець" та Карама Сабера "Святиня"Проза | Буквоїд
- Ігор Павлюк. "Бут. Історія України у драматичних поемах"Поезія | Буквоїд
- У Чернівцях видали новий роман Галини ПетросанякПроза | Буквоїд
- Станіслав Ігнацій Віткевич. «Ненаситність»Проза | Буквоїд
- Чеслав Маркевич. «Тропи»Поезія | Буквоїд
- Легенда про ВільнихКниги | Буквоїд
- Нотатник Вероніки Чекалюк. «Смачна комунікація: гостинність – це творчість»Книги | Буквоїд
- Світлана Марчук. «Небо, ромашки і ти»Поезія | Буквоїд
- Володимир Жупанюк. «З подорожнього етюдника»Книги | Буквоїд
Літературний дайджест
Сергій Жадан. Три роки по тому
Час повинен міняти, так і має бути, так завжди й було, що вже тут.
Три роки тому помер Валєр Бондар. Художник, який малював на склі. І який любив пояснювати намальоване ним. Оскільки малював таким чином, що кожен бачив у його картинах своє, а йому це, схоже, не надто подобалось. До громадян він загалом ставився зі скепсисом, чого ніколи й не приховував. Як не приховував своєї любові до тих, кому довіряв і з ким хотів мати справу. Себто, такий підкреслено послідовний, хоча й не завжди вмотивований нонконформізм. Пам´ятаю, якось із Німеччини приїхали на виступ письменники та музиканти. Спочатку співала голосиста чорноволоса жінка. Валєру вона не сподобалась ще до того, як почала співати. Тож він підійшов до організаторів, чемно привітався (він завжди з усіма чемно вітався, навіть із міліціонерами, які його затримували), й сказав своєю ламаною німецькою, киваючи в бік співачки: "Велика чорна коняка". Вечір, ясна річ, було зіпсовано. Ось він якимось чином поєднував у собі цю зовнішню делікатність із демонстративним правдорубством. Таких людей важко терпіти. Тому їх зазвичай записують у маргінали й намагаються першими з ними не заговорювати. Хоча при цьому посміхаються до них, і навіть підтримують бесіду. Щоправда бесіда ця, зазвичай, не надто клеїться.
Свого часу, на початку дев´яностих, його думка була для мене настільки вагомою, що більшість речей я почав бачити його поглядом. І, слід сказати, мені подобалося дивитися на світ саме так. Це загалом надзвичайно важливий і визначальний момент, коли хтось виставляє тобі твою внутрішню оптику, наводить різкість, прояснює кольори та відтінки. Світ очима Бондаря міг виглядати по-різному – це могла бути аскетична чорно-біла графіка, з харківськими засніженими дворами, з гострим розгалуженням гілок, з темними вікнами й світлими низькими небесами. А могли бути вогняні фарби, зелень і синь, насичені важкі кольори, якими повнилась реальність. Все залежало від настрою та рівноваги, а рівновага, своєю чергою, залежала виключно від тебе, і ніхто не мав права втручатися в твою особисту свободу, в твій персональний простір. А навіть якщо у когось і були такі права (як у тих таки міліціонерів), то можливостей усе одно було не так багато. Бо хто може позбавити тебе твоєї свободи? Ніхто, крім тебе самого. Хто може примусити тебе малювати те, чого ти не бачиш? Жодна ЖЕК, жодна влада, жодні замовники. Завжди можна відкласти пензлі й вийти в темний яблуневий сад. Змінивши оптику й налаштувавши різкість.
Що з нами робить час? Шліфує нас, як морське каміння, позбавляє нас наших гострих кутів, вимиває з нас наш жар, змінює форму нашого серця, змінює наш голос. Час повинен міняти, так і має бути, так завжди й було, що вже тут. Я пам´ятаю, як змінювався він, як його викручувало й ламало, аж доки не зламало кінцево. Найпечальніше, коли все далі й далі відходиш від людей, які щось для тебе важили, які були для тебе важливими, за яких тримався. Робиш один крок у бік, потім ще один. Голоси тихнуть, обставини змінюються, часу на тишу та розуміння просто не лишається. Пам´ятаю останні приїзди до нього, в його розбиту салтівську квартиру – потрібно було обережно переступати через нові малюнки, розкидані підлогою, потрібно було особливо уважно вислуховувати його коментарі, оскільки роботи ставали все менш очевидними, тож пояснювати їх доводилось усе грунтовніше й детальніше. Зрештою, так можна було коментувати чисті аркуші, пояснюючи, що саме ти на них бачиш, що саме, згідно з твоєю оптикою та внутрішнім зором, на цих аркушах зображено. Все це трішки нагадувало відвідини близької людини в якому-небудь санаторії. Лише санітарів не вистачало. І про одужання мова не заходила. А так дуже схоже – привозиш свіжу пресу, лишаєш книжкові новинки, розглядаєш гострі графічні злами, мерехкі плями фарби на ватмані, намагаєшся навести різкість, наводиш її, наводиш, а вона все не наводиться. І вже не вдається бачити світ так, як бачить його він, вже не виходить у всьому його розуміти, у всьому з ним погоджуватись. Спілкування з давніми друзями, це як перечитування книжок, якими свого часу захоплювався – якоїсь миті розумієш, що не розумієш нічого.
Але читаєш далі. Оскільки життя надто коротке, аби відмовлятися від прочитаного. І надто довге, аби пам´ятати все, що трапилось бачити. Тому вибираєш найголовніше. Лишаєшся з найважливішим. Пам´ятаєш про найкращих.
Коментарі
Останні події
- 27.11.2024|12:11"Книгарня "Є" відновлює тури для письменників: дебютні авторки-фантастки вирушають у подорож Україною
- 21.11.2024|18:39Олександр Гаврош: "Фортель і Мімі" – це книжка про любов у різних проявах
- 19.11.2024|10:42Стартував прийом заявок на щорічну премію «Своя Полиця»
- 19.11.2024|10:38Поезія і проза у творчості Теодозії Зарівної та Людмили Таран
- 11.11.2024|19:2715 листопада у Києві проведуть акцію «Порожні стільці»
- 11.11.2024|19:20Понад 50 подій, 5 сцен, більше 100 учасників з України, Польщі, Литви та Хорватії: яким був перший Міжнародний фестиваль «Земля Поетів»
- 11.11.2024|11:21“Основи” вперше видають в оригіналі “Катерину” Шевченка з акварелями Миколи Толмачева
- 09.11.2024|16:29«Про секс та інші запитання, які цікавлять підлітків» — книжка для сміливих розмов від авторки блогу «У Трусах» Анастасії Забели
- 09.11.2024|16:23Відкриття 76-ої "Книгарні "Є": перша книгарня мережі в Олександрії
- 09.11.2024|11:29У Києві видали збірку гумору і сатири «СМІХПАЙОК»