Re: цензії
- 20.11.2024|Михайло ЖайворонСлова, яких вимагав світ
- 19.11.2024|Тетяна Дігай, ТернопільПоети завжди матимуть багато роботи
- 19.11.2024|Олександра Малаш, кандидатка філологічних наук, письменниця, перекладачка, книжкова оглядачкаЧасом те, що неправильно — найкращий вибір
- 18.11.2024|Віктор ВербичПодзвін у сьогодення: художній екскурс у чотирнадцяте століття
- 17.11.2024|Василь Пазинич, фізик-математик, член НСПУ, м. СумиДіалоги про історію України, написану в драматичних поемах, к нотатках на полях
- 14.11.2024|Ігор Бондар-ТерещенкоРозворушімо вулик
- 11.11.2024|Володимир Гладишев, професор, Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти«Але ми є! І Україні бути!»
- 11.11.2024|Ігор Фарина, член НСПУПобачило серце сучасніть через минуле
- 10.11.2024|Віктор ВербичСвіт, зітканий з непроминального світла
- 10.11.2024|Євгенія ЮрченкоІ дивитися в приціл сльози планета
Видавничі новинки
- Корупція та реформи. Уроки економічної історії АмерикиКниги | Буквоїд
- У "НІКА-Центр" виходять книги Ісама Расіма "Африканський танець" та Карама Сабера "Святиня"Проза | Буквоїд
- Ігор Павлюк. "Бут. Історія України у драматичних поемах"Поезія | Буквоїд
- У Чернівцях видали новий роман Галини ПетросанякПроза | Буквоїд
- Станіслав Ігнацій Віткевич. «Ненаситність»Проза | Буквоїд
- Чеслав Маркевич. «Тропи»Поезія | Буквоїд
- Легенда про ВільнихКниги | Буквоїд
- Нотатник Вероніки Чекалюк. «Смачна комунікація: гостинність – це творчість»Книги | Буквоїд
- Світлана Марчук. «Небо, ромашки і ти»Поезія | Буквоїд
- Володимир Жупанюк. «З подорожнього етюдника»Книги | Буквоїд
Літературний дайджест
Рейтинґування смаків
Читання як діагностика суспільства.
Завершилася чотириденна експертна сесія ХІІІ Всеукраїнського рейтинґу «Книжка року». Триває контрольний перерахунок голосів і балів, поданих 86–ма фахівцями за 1236 книжок, включених до номінаційних списків. Наступного тижня ми почнемо друкувати Короткі списки видань, що стали подіями цього літературного сезону. А поки що — оцінка самого рейтинґу кількома експертами.
— Чим Всеукраїнський рейтинг «Книжка року» є цікавим саме Вам, адже жодного матеріального зиску з цього немає?
Сергій ПРОЛЕЄВ, Президент Українського філософського фонду: — В тій царині, де я працюю, найзмістовніші речі робляться якраз не заради зиску. «Книжка року» — це одна з найзмістовніших можливостей долучитися до нашого книжкового світу. Фахово працюючи у певній царині, потрапляєш у досить вузькі контексти. Натомість «Книжка року» надає можливість ознайомитися з ситуацією ширше, побачити якісь тенденції, зрушення, події у літературному та видавничому житті.
Юлія ЄМЕЦЬ–ДОБРОНОСОВА, філософ, письменниця, художниця, есеїст: — «Книжка року» завше притягує до себе купу цікавих людей; дивне якесь відчуття — ніби є персонажем якоїсь окремої історії, окремого простору. Фірмові прикмети рейтинґу — багатоаспектність і багатонапрямковість. І ще один цілком суб’єктивний момент — завдяки «Книжці року» дізнаюся про видання, котрі потім маю придбати на подарунок знайомим.
Юка ГАВРИЛОВА, журналіст, літературний агент: — Насамперед рейтинґ вабить результатами. Кількістю різних за інтелектуальними пріоритетами, естетичними уподобанням і культурним досвідом експертів. Можливістю, працюючи в журі, побачити в компактному просторі все найдостойніше, що видано у країні за рік.
— Як змінюється «Книжка року» з часом, адже цього року Всеукраїнський рейтинг проходить уже в тринадцяте?
С.П.: — Найкраща тенденція полягає в тому, що «Книжка року» продовжує існувати. Це найприємніша констатація, яку можна зробити і яку хотілося б потверджувати ще багато років. «Книжка року» не тільки існує, а й зберігає пристойний рівень компетентності і об’єктивності суджень. Однак вразливим місцем є те, що все це робиться на власному ентузіазмі організаторів. У світі ж подібні вагомі загальнонаціональні проекти підтримує держава. Мені здається, що суть самого рейтинґу навіть не в тому, яка книжка краща, а яка гірша — головне, щоб перманентно тривав дискурс щодо змісту книжок, їх тем, досягнень та втрат. А це вже була б розмова не про книжку як таку, а про те, чим живе суспільство і, коли хочете, — загалом людство. Мають бути різні думки, вони повинні оприлюднюватися. Природною була б полеміка між тими самими експертами, вона мала б висвітлюватися для громадськості — і щоб сама громадськість на це реагувала.
Ю.Є–Д.: — Змінюється не так рейтинг, як ситуація на книжковому ринку, яку він відбиває. Інколи ця ситуація сумна. Як–от у виданні сучасної української гуманітаристики, де спостерігається різкий контраст — мінімум відвертих лідерів і довге «намисто» із аутсайдерів.
Ю.Г.: — Змінюється хіба зовні — кожного сезону різняться презентаційні шоу. Але головне: підготовча робота, акумуляція й сортування видань по номінаційних групах, забезпечення зручних умов для праці членів журі — залишається незмінно ефективним, і це тішить. Рейтингу не вистачає хіба тільки більш активної агресивної самореклами.
— Що нового–цікавого відкрили для себе цього року?
Ю.Є–Д.: — Виділю книжку Володимира Єрмоленка «Оповідач і філософ. Вальтер Беньямін та його час» — приваблює культура цього видання, котра проявляється і в тексті, і в композиції, і в ілюстративному матеріалі. Привертають увагу і кілька досліджень з філософсько–антропологічної проблематики, підготовлених співробітниками Інституту філософії. Серед перекладних праць лідерами сезону стали «Влада і контрвлада у добу глобалізації» Ульріха Бека, «Війна смаку» Філіпа Солерса та «Творча еволюція» Анрі Бергсона. Радує те, що продовжується вихід «Європейського словника філософій».
Ю.Г.: — Відкрила Юрка Іздрика в ролі книжково–альбомного дизайнера повного циклу. Маю на увазі його твір «UnderWord».
— Значення «Книжки року» для літературного та культурного життя України?
С.П.: — Поруч із львівським Форумом видавців — це найвизначніша книжково–літературна подія року. «Книжка року», як на мене, — найбільш незаангажований захід серед подібних в Україні. Це я кажу попри те, що нерідко переможці у номінації «Софія», де виконую обов’язки експерта, мене просто дивували.
Ю.Є–Д.: — Абсолютна і стопроцентно вичерпна перспектива бачення книжкової полиці за рік — річ недосяжна, але широкий окіл — вже добре, і «Книжці року» це вдається.
Ю.Г.: — Для мене шорт–списки «Книжки року» — гарантія якісної літератури і поліграфії. В історії рейтинґу не було книжок, висунутих у призери «політично–кумівським» способом.
— Чи не вважаєте Ви сучасну літературу занадто прив’язаною до сьогодення? Чи буде вона цікавою майбутнім поколінням?
С.П.: — Якщо подивитися на існування літератури в усі часи, більшість творів залишалася у тому часі, який їх створив. Що ж до сучасної української літератури, то вона надто ангажована потребою бути модною, потрафляти існуючим смакам. А оскільки сам цей смак є масовим, він висуває вельми примітивний запит на літературні твори. Масовий смак — дуже часто несмак. І передусім тим, що користується естетично вторинними критеріями, невибагливими стереотипами. Під них дуже часто і працюють літератори. Зрештою, просто заробляють гроші. Це вже не стільки творчість, скільки виробництво. Наслідок такого стану справ не складно передбачити: важко очікувати, що сучасна література буде цікавою надовго.
— Коли читання та писання стає професією, чи не заважає це сприйняттю твору як такого?
С.П.: — Це спричиняє подвійний ефект. З одного боку, це дійсно може створювати певні труднощі в тому сенсі, що інколи позбавляє безпосередності сприйняття. Але з іншого боку, досвід власної роботи з текстом — досвід письма — дозволяє оцінити літературні здобутки твору так, як не зможе зробити читач, який не працював зі словом. Загалом такий досвід більше дає, ніж відбирає.
Ю.Є–Д.: — Коли я пишу огляди чи рецензії, то головним для мене є сказати «щось», а не лише «про щось». Через цю призму сприймаю й написане іншими. Проте не маю авторитарності щодо різноманітного письма. Виняток становлять хіба що відверті інсинуації у наукових працях, вторинні тексти, недолугі компіляції або вперте жонглювання термінами, їх перекручування.
Ю.Г.: — Заважає. І тому, читаючи для насолоди, а не заради прийняття якихось рішень щодо тексту, — мусиш вимикати в собі внутрішнього редактора.
Віка ДОБРОВОЛЬСЬКА
Коментарі
Останні події
- 28.11.2024|14:49Видавництво Старого Лева спільно з Talents for Ukraine запускають серію подій "Читати. Говорити"
- 27.11.2024|12:11"Книгарня "Є" відновлює тури для письменників: дебютні авторки-фантастки вирушають у подорож Україною
- 21.11.2024|18:39Олександр Гаврош: "Фортель і Мімі" – це книжка про любов у різних проявах
- 19.11.2024|10:42Стартував прийом заявок на щорічну премію «Своя Полиця»
- 19.11.2024|10:38Поезія і проза у творчості Теодозії Зарівної та Людмили Таран
- 11.11.2024|19:2715 листопада у Києві проведуть акцію «Порожні стільці»
- 11.11.2024|19:20Понад 50 подій, 5 сцен, більше 100 учасників з України, Польщі, Литви та Хорватії: яким був перший Міжнародний фестиваль «Земля Поетів»
- 11.11.2024|11:21“Основи” вперше видають в оригіналі “Катерину” Шевченка з акварелями Миколи Толмачева
- 09.11.2024|16:29«Про секс та інші запитання, які цікавлять підлітків» — книжка для сміливих розмов від авторки блогу «У Трусах» Анастасії Забели
- 09.11.2024|16:23Відкриття 76-ої "Книгарні "Є": перша книгарня мережі в Олександрії