
Re: цензії
- 03.09.2025|Ольга Шаф, м. Дніпро«Був на рідній землі…»
- 02.09.2025|Віктор ВербичКнига долі Федора Литвинюка: ціна вибору
- 01.09.2025|Василь Пазинич, поет, фізик-математик, член НСПУ, м. СумиОдухотворений мегавулкан мезозойської ери
- 25.08.2025|Ярослав ПоліщукШалений вертеп
- 25.08.2025|Ігор ЗіньчукПравди мало не буває
- 18.08.2025|Володимир Гладишев«НЕМОВ СТОЛІТЬ НЕБАЧЕНИХ ВЕСНА – ПЕРЕД ОЧИМА СХОДИТЬ УКРАЇНА»
- 12.08.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськПолтавська хоку-центричність
- 07.08.2025|Ігор ЧорнийРоки минають за роками…
- 06.08.2025|Ярослав ПоліщукСнити про щастя
- 06.08.2025|Валентина Семеняк, письменницяЧас читати Ганзенка
Видавничі новинки
- Христина Лукащук. «Мова речей»Проза | Буквоїд
- Наталія Терамае. «Іммігрантка»Проза | Буквоїд
- Надія Гуменюк. "Як черепаха в чаплі чаювала"Дитяча книга | Буквоїд
- «У сяйві золотого півмісяця»: перше в Україні дослідження тюркеріКниги | Буквоїд
- «Основи» видадуть нову велику фотокнигу Євгена Нікіфорова про українські мозаїки радянського періодуФотоальбоми | Буквоїд
- Алла Рогашко. "Містеріум"Проза | Буквоїд
- Сергій Фурса. «Протистояння»Проза | Буквоїд
- Мар’яна Копачинська. «Княгиня Пітьми»Книги | Буквоїд
- "Моя погана дівчинка - це моя частина"Книги | Володимир Гладишев, професор, Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
- Джон Ґвінн. "Лють Богів"Проза | Буквоїд
Літературний дайджест
Життя без правил, але за поняттями
Італійська «камора» винесла смертний вирок авторові роману про мафію Роберто Савіано «Ґоморра».
З легкої руки Умберто Еко автора цієї книжки в Італії називають «національним героєм». І не лише тому, що, видавши свій роман «Ґоморра», молодий журналіст Роберто Савіано автоматично отримав смертний вирок від неаполітанської мафії, перебуваючи нині як автор «Сатанинських віршів» Салман Рушді під захистом уряду. І навіть не тому, що на захист автора виступили шість лауреатів Нобелівської премії, серед яких Михайло Горбачов і Орхан Памук. Просто кримінальний світ у романі Савіано, який вже розійшовся мільйонними накладами, описаний так, що всі наші уявлення про нього летять шкереберть.
Адже що донедавна ми знали про італійську злочинність? Змальована у безлічі екранізованих історій та белетристичних казках і легендах, грізна «коза ностра» багатьом уявлялась чи то великою кримінальною родиною, чи то таємничим орденом злодюг і вбивць, а чи просто добре налагодженою бандитською структурою. «Мафія безсмертна!» — гукав герой радянського фільму «Пригоди італійців у Росії», і ми схильні були йому вірити. Крім цього, романтичного флеру додавали «мафіозній» темі як тогочасні українські переклади в журналі «Всесвіт» роману «Хрещений батько» Маріо П’юзо, так і пізніша гангстерська кінокласика на кшталт «Обличчя зі шрамом», «Донні Браско» і «Таксиста». Але роман «Ґоморра» Роберто Савіано, по суті, розвінчує міф про благородних лицарів плаща і кинджала, якими сповнена історико–культурна пам’ять багатьох поколінь.
Річ у тім, що на відміну від вищезгаданих шаблонних зразків «злочинної» романтики — з бандитськими кодексами честі й законами кримінальної сім’ї, якими донедавна було захаращене західне кіно з літературою вкупі, — кримінальний світ зображений в «Ґоморрі» не надто героїчно. Ще й сама назва твору — ніщо інше, як сумна гра слів, адже «Ґоморра» — це одночасно і біблійське місто, на яке сьогодні схожий Неаполь, і, власне, «каморра» (так в Італії називають мафію). Так, злочинність у романі змальована у глобальних, вражаючих масштабах, і Неаполь виявляється суцільною чорною дірою в космосі транзитних оборудок, в якій у кліп ока зникають мегатонни нелегального вантажу — від китайського трикотажу і корейських наймитів до німецьких порнофільмів та американської зброї, навiть токсичнi відходи невідомого походження. Утім мета автора роману не менш масштабна. Крім неприхованої корупції, щоденних злочинів, підступів і вбивств, у романі «Ґоморра» йдеться про життя–буття цілої галереї типажів і розповідаються незвичайні, зворушливі історії, що й виявилось найбільш вразливим місцем для неаполітанської «камори», яка не змогла пробачити Савіано розвінчання героїчного образу мафії.
Мало того, що автор «Ґоморри» вважає, що слово «каморра» вигадали поліцейські, але він ще й розкриває справжню натуру грізних мафіозі з несподівано буденного, ба навіть міщанського та бюрократичного нутра. І те, що члени кримінальних кланів у власній презентації на всіх рівнях сьогодні воліють вживати термін «Система», свідчить уже не про колишню романтику злодійської структури, а про добре налагоджений бізнесовий механізм. Таким чином, замовні вбивства і пограбування банків — усе це в минулому, а нинішня організація мафіозних угруповань в Італії має характер суто економічний, і вже не кодекс бандитської честі, а звичайнісінька діалектика бізнесу формує структуру будь–якого злочинного клану.
Не додають снаги мафіозній романтиці типажі героїв, змальованих у «Ґоморрі». Чесно кажучи, роман Роберто Савіано цікавий не розкриттям якихось надзвичайних фактів iз життя італійських злочинців усіх рангів і мастей, чи оприлюдненням невідомих імен. Та й навряд чи це було потрібно для документального репортажу, а також нарису про нелегальний бізнес і своєрідного дослідження про буденне життя мафії, чим по суті є роман «Ґоморра». «Живе» життя рядових і не дуже злочинців — ось що цікавило автора, який довгий час підробляв у нелегальному бізнесі, збираючи матеріал до своєї книжки. Тож Савіано спробував поглянути на мафію не лише як на безперечну виразку на тілі суспільства, а з точки зору людських стосунків. Як стають мафіозі? Чим живуть ці молоді хлопці, яким кримінальна сім’я стала за рідну родину? Вони одягаються, як герої «Кримінального чтива» Тарантіно, і сиплють цитатами з гангстерської кінокласики, що заміняє їм спілкування, а також слугує за фірмові «позивні», за якими вони впізнають «своїх». Знову–таки, саме кінематограф, по суті, загубив ідею роману «Ґоморра», представивши його у вигляді екзотичної мішанини історій з життя двох юних відчайдухів Джузепе і Ромео, які швендяють фільмом з автоматами Калашникова в руках. Але навряд чи це допоможе реабілітувати спаплюжений образ «каморри» у творі Роберто Савіано. Оскільки мафія, можливо, й безсмертна, але, як бачимо, винятково завдяки реанімації класичних її зразків у сьогоднішньому житті без правил.
Ігор Бондар–Терещенко
Коментарі
Останні події
- 11.09.2025|19:25Тімоті Снайдер отримав Премію Стуса-2025
- 10.09.2025|19:24Юліан Тамаш: «Я давно змирився з тим, що руснаків не буде…»
- 08.09.2025|19:3211 вересня стане відомим імʼя лауреата Премії імені Василя Стуса 2025 року
- 08.09.2025|19:29Фестиваль TRANSLATORIUM оголосив повну програму подій у 2025 році
- 08.09.2025|19:16В Україні з’явилася нова культурна аґенція “Терени”
- 03.09.2025|11:59Український ПЕН оголошує конкурс на здобуття Премії Шевельова за 2025 р
- 03.09.2025|11:53У Луцьку — прем’єра вистави «Хованка» за п’єсою іспанського драматурга
- 03.09.2025|11:49Літагенція OVO офіційно представлятиме Україну на Світовому чемпіонаті з поетичного слему
- 02.09.2025|19:05«Пам’ять дисгармонійна» у «Приватній колекції»
- 27.08.2025|18:44Оголошено ім’я лауреата Міжнародної премії імені Івана Франка-2025