Re: цензії
- 20.11.2024|Михайло ЖайворонСлова, яких вимагав світ
- 19.11.2024|Тетяна Дігай, ТернопільПоети завжди матимуть багато роботи
- 19.11.2024|Олександра Малаш, кандидатка філологічних наук, письменниця, перекладачка, книжкова оглядачкаЧасом те, що неправильно — найкращий вибір
- 18.11.2024|Віктор ВербичПодзвін у сьогодення: художній екскурс у чотирнадцяте століття
- 17.11.2024|Василь Пазинич, фізик-математик, член НСПУ, м. СумиДіалоги про історію України, написану в драматичних поемах, к нотатках на полях
- 14.11.2024|Ігор Бондар-ТерещенкоРозворушімо вулик
- 11.11.2024|Володимир Гладишев, професор, Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти«Але ми є! І Україні бути!»
- 11.11.2024|Ігор Фарина, член НСПУПобачило серце сучасніть через минуле
- 10.11.2024|Віктор ВербичСвіт, зітканий з непроминального світла
- 10.11.2024|Євгенія ЮрченкоІ дивитися в приціл сльози планета
Видавничі новинки
- Корупція та реформи. Уроки економічної історії АмерикиКниги | Буквоїд
- У "НІКА-Центр" виходять книги Ісама Расіма "Африканський танець" та Карама Сабера "Святиня"Проза | Буквоїд
- Ігор Павлюк. "Бут. Історія України у драматичних поемах"Поезія | Буквоїд
- У Чернівцях видали новий роман Галини ПетросанякПроза | Буквоїд
- Станіслав Ігнацій Віткевич. «Ненаситність»Проза | Буквоїд
- Чеслав Маркевич. «Тропи»Поезія | Буквоїд
- Легенда про ВільнихКниги | Буквоїд
- Нотатник Вероніки Чекалюк. «Смачна комунікація: гостинність – це творчість»Книги | Буквоїд
- Світлана Марчук. «Небо, ромашки і ти»Поезія | Буквоїд
- Володимир Жупанюк. «З подорожнього етюдника»Книги | Буквоїд
Літературний дайджест
Поет і передчуття трагедії
Олександр Кабанов про свої вірші, фестиваль «Київські лаври» та наш час.
Олександр Кабанов — один із найхаризматичніших російських поетів України свого покоління. Його поетичні збірки та публікації в літературній періодиці завжди викликають читацький інтерес. Лауреат багатьох престижних міжнародних премій Олександр Кабанов нещодавно отримав ще одну премію «Antologia» з формулюванням «За найвищі досягнення сучасної російської поезії». Також Олександр є головним редактором журналу «Шо» та організатором Міжнародного поетичного фестивалю «Київські лаври». У видавництві «ФОЛІО» незабаром вийде його нова поетична збірка.
— Розкажіть про нову книжку віршів, де й коли вийде. Там будуть нові вірші чи до збірки ввійдуть і старі тексти? Чи існує концепція нової збірки?
— Книжка називається «Happy бездна to you». Сподіваюся, що цього квітня. Для українського читача це збірка нових віршів. А російський поціновувач сучасної поезії (якщо книжка до нього дістанеться) знайде в «Happy бездне...» 50 — 60 текстів, знайомих йому за публікаціями в «Новой газете», в журналах «Дружба народов», «Сибирские огни», «Новый мир», «Литературной газете», а також за книжкою «Бэтмен Сагайдачный», виданою в Росії. Крім того, «Happy бездна...» містить понад сотню свіжих текстів, що видаються в Україні вперше.
— Ходять чутки, що ви пишете роман. Про що цей роман. І коли він вийде?
— Так, «ходят слухи, словно мухи». І повелитель цих «мух» — я, особливо під час чаювання в колі заклятих друзів і цінителів витончених пліток. Насправді поки що лише нарізаються кола круг майбутнього тексту. Суцільні нотатки й задуми. Адже в нас як буває: на кухні замислюєш роман, який приголомшить усіх і вся. Можливо. Повертаєшся коридором до кабінету, а роман узяв і перетворився на повість. Підходиш до ноутбука — у голові вже не повість — оповідання. Зрештою, залишаєш безглуздий коментар у блозі. Здається, Діма Горчев, чудовий пітерський прозаїк, так точно помітив цей процес. Знову ж таки, реальність така, що для написання досить великообсягової й путящої речі мусить діяти принцип «чавунної дупи». Це коли авторові доводиться підкорятися тяжким умовам, необхідним для роботи над величезним текстовим масивом. Намагаєшся встати з-за столу, але тобі заважає, тягне вниз — «чавунна дупа»: жорсткий графік, обов’язкова щоденна норма написаного, систематизація вже зробленого й так далі. Тому мене, того, хто пише з шести років у риму й не більш як шість-вісім строф за раз, ця перспектива бентежить. Але я працюю над собою.
— Головний редактор і організатор фестивалю — це достатнє навантаження для людини. А творчість, як відомо, вимагає й часу, й тиші. Як удається поєднувати ці процеси?
— Стараюся якщо не полюбити, то хоча б закохатися в роботу. Інакше нічого не вийде. Скільки не емітуй екстаз над будь-яким проектом, результат майже завжди незадовільний. Хоча я й не люблю коктейлів, але «змішувати, не збовтуючи» —навчився. За 20 років на ниві української журналістики можна таки розвинути в собі здатність консервувати час, не відволікатися на дрібниці. Це теж творчість. Точка докладання сили. А поезія — три крапки.
— Вірші раннього Кабанова не настільки іронічні, як теперішні, з чим це пов’язано?
— Із віком і з поступовим розумінням, що буття влаштоване не настільки гармонійно й справедливо, як тобі здавалося в юності. Адже в юності навіть похмілля вранішнього не буває. Тому іронія — це один зі способів внутрішнього самозахисту. Усмішка на краю прірви може виглядати не надто безглуздою. Це не усмішка дебіла.
— Фестиваль «Київські лаври» — це суто приватна ініціатива чи є муніципальна й державна підтримка?
— Фестиваль ми фінансуємо з бюджету журналу «Шо». Здавалося б, сама назва «Міжнародний фестиваль поезії «Київські лаври» напрошується на фінансове втручання з боку держави. Особливо, коли настільки масштабна, навіть за європейськими мірками, подія проводиться ось уже п’ять років за кошти журналу про сучасну культуру. Але зв’язуватися з чиновниками немає жодного бажання. Хай своєю справою займаються. Адже в нас як — кинуть з боярського плеча кожушок заячий, а натомість соболину шубу з тебе ж і зшиють. Обов’язково влізе на сцену мордатий дядько з міністерства або мерії, почне своє «здіймися й розвійся». Або представниця «еліти», у вишиванці завиє про загибель національної культури. З сорому помреш. Але в їхньому колі так заведено. Це правила гри, своєрідний кастовий обряд. До чого тут фестиваль поезії?
— А чому, на вашу думку, в Україні такий слабкий меценатський рух?
— Пірати майже навчилися цивілізовано вилучати гроші, але ще не вміють цивілізовано їх роздавати. Хоча поступово з’являються якісь гранти й фонди. Але феодально-куркульський дух не вивітрився з усіх сфер суспільства. Наш куркуль страшніший за російського олігарха, він не розуміє, чому йому необхідно щодня й по краплі вичавлювати з себе жлоба.
— Спостерігаючи й беручи участь у фестивальних процесах, ловиш себе на думці, що це некерований броунівський рух, проте підсумки завжди позитивні, багато відкриттів, конструктивних зустрічей. Як це — бути капітаном некерованого корабля й іти потрібним курсом?
— Бути капітаном почесно й приємно. Особливо, коли учасникам фестивалю не видно швів і пробоїн, коли команда добре підготовлена й у капітана залишається час послухати вірші, поспілкуватися з колегами. Кому цікаві кроваві мозолі?
— Сучасна поетична мова часто не відрізняється від вуличного «базару» або кримінального сленгу. На вашу думку, це нормально?
— Сучасна поетична мова настільки різна, що може дозволити собі все, що завгодно. Окрім сірості й вульгарності. Це в науці існують закони й норми. А ми ж говоримо про творчість. Творчість сама себе регулює, вона не терпить хаосу.
— Якщо в поезії є елемент пророкування, то, судячи з текстів сучасних поетів, на нас чекає невеселе майбутнє. Чому такий фаталізм, адже навіть у важчі часи поети вірили в «зорю принадливого щастя»?
— «От раніше як було... а зараз... а от буде ой як хріново...». У будь-якому хорошому поетові акумулюється передчуття грядущої трагедії. Він ніби замолює своїми віршами те жахливе, що може статися. Він не накаркує біду, а намагається вигнати біду до її появи. Така профілактика. Екзорцизм. Знову ж таки, поетові нестерпна сама думка про смерть як про буквальне завершення, такий бездарний крах і розчинення його єства. Ось він і волає, дурник, зве, плаче, випитує... Бродський свого часу з хорошою іронією відзначив: «Життя прекрасне. Але ви помічали, чим зазвичай закінчується?»
Коментарі
Останні події
- 27.11.2024|12:11"Книгарня "Є" відновлює тури для письменників: дебютні авторки-фантастки вирушають у подорож Україною
- 21.11.2024|18:39Олександр Гаврош: "Фортель і Мімі" – це книжка про любов у різних проявах
- 19.11.2024|10:42Стартував прийом заявок на щорічну премію «Своя Полиця»
- 19.11.2024|10:38Поезія і проза у творчості Теодозії Зарівної та Людмили Таран
- 11.11.2024|19:2715 листопада у Києві проведуть акцію «Порожні стільці»
- 11.11.2024|19:20Понад 50 подій, 5 сцен, більше 100 учасників з України, Польщі, Литви та Хорватії: яким був перший Міжнародний фестиваль «Земля Поетів»
- 11.11.2024|11:21“Основи” вперше видають в оригіналі “Катерину” Шевченка з акварелями Миколи Толмачева
- 09.11.2024|16:29«Про секс та інші запитання, які цікавлять підлітків» — книжка для сміливих розмов від авторки блогу «У Трусах» Анастасії Забели
- 09.11.2024|16:23Відкриття 76-ої "Книгарні "Є": перша книгарня мережі в Олександрії
- 09.11.2024|11:29У Києві видали збірку гумору і сатири «СМІХПАЙОК»