 
 Re: цензії
- 31.10.2025|Володимир Краснодемський, журналіст, Лозанна, ШвейцаріяЯк змосковлювали ментальність українців
- 30.10.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськХудожній простір поезії Мирослава Аронця
- 27.10.2025|Ігор ЧорнийПекло в раю
- 20.10.2025|Оксана Акіменко. ПроКниги. Що почитати?Котел, в якому вариться зілля
- 19.10.2025|Ігор Фарина, письменник, м. Шумськ на ТернопілліПобачити себе в люстерці часу
- 19.10.2025|Ігор ЧорнийКовбої, футболісти й терористи
- 19.10.2025|Марія КравчукТретій армійський корпус представляє казку Володимира Даниленка «Цур і Пек»
- 18.10.2025|Тетяна Торак, м. Івано-Франківськ«Кожен наступний політ може стати останнім...»
- 16.10.2025|Наталія Поліщук, письменниця, членкиня НСПУФантастичне й реальне, а також метафора «кришталевого світу» в оповіданні Катерини Фріас «Un anillo misterioso» («Містичний перстень») зі збірки «За синіми і жовтими гардинами» (2025), Іспанія
- 16.10.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськПоети помирають уранці
Видавничі новинки
- Анатолій Амелін, Сергій Гайдайчук, Євгеній Астахов. «Візія України 2035»Книги | Буквоїд
- Дебра Сільверман. «Я не вірю в астрологію. Зоряна мудрість, яка змінює життя»Книги | Буквоїд
- Наомі Вільямс. «Пацієнтка Х, або Жінка з палати №9»Проза | Буквоїд
- Христина Лукащук. «Мова речей»Проза | Буквоїд
- Наталія Терамае. «Іммігрантка»Проза | Буквоїд
- Надія Гуменюк. "Як черепаха в чаплі чаювала"Дитяча книга | Буквоїд
- «У сяйві золотого півмісяця»: перше в Україні дослідження тюркеріКниги | Буквоїд
- «Основи» видадуть нову велику фотокнигу Євгена Нікіфорова про українські мозаїки радянського періодуФотоальбоми | Буквоїд
- Алла Рогашко. "Містеріум"Проза | Буквоїд
- Сергій Фурса. «Протистояння»Проза | Буквоїд
Літературний дайджест
Чеслав Мілош, «Абетка». Видавництво «Треант»
Дивно, що «Абетка» Чеслава Мілоша (1911—2004) — класика польської літератури і лауреата Нобелівської премії, — будучи перекладеною українською в 2001 році, вийшла тільки сьогодні.
       
Зрештою, це можна пояснити тим, що для будь-якого видавця важить бренд, а Мілош для багатьох залишається лише поетом. Натомість «Абетка» — це енциклопедія життя, словник з літератури, історії, філософії, кожне з понять якого має життєве підґрунтя, а кожна особистість посідає своє особливе місце в переліку імен. Крім того, збірка охоплює цілу епоху — від часу дитинства Мілоша у міжвоєнному Вільнюсі, а також його юності за доби номенклатурного буття в комуністичній Польщі, до Франції зрілого віку і пізньої Америки, де він заснував першу в історії США кафедру полоністики.
Хай там як, але Мілош чесний як із собою, так і з читачем. «Абетку я написав замість роману, точніше на межі роману, що стало результатом пошуку «великої форми», — признається він. Тож не дивно, що передмову до книжки написав Юрій Андрухович, який так само запропонував колись читачам замість нового роману власну біографію під назвою «Таємниця».
Що ж до згаданого вище розмаїття імен в «Абетці», то принаймні для її автора нічого випадкового в цьому калейдоскопі немає. Хіба що дивує їх розташування в системі традиційних цінностей, які в лексиконі Нобелівського лауреата, здавалося, мали б розміщуватися зовсім в іншому, більш зразковому порядку. Утім, особливого пафосу в «Абетці» ми не виявимо, оскільки Мілош мовить до нас з відстані перейденого шляху, де високі матерії стираються на попіл імперій, залишаючи на поверхні літопису лише невраховані дрібнички життя.
Отже, пияцтво, дружба, кохання — все йде в друк, набуваючи ваги у присмерку біографії. «Старість перетворила мене на дім, відкритий для голосів людей, яких я знав раніше, про яких чув або читав», — пише автор «Абетки», і тому старі друзі, зниклі приятелі чи випадкові знайомі з юності автора сусідять у збірці з такими видатними особами, як Горацій, Бодлер і Шопенгауер. Таке розмаїття цілком доречне, і недарма Мілош пише: «Якби я постійно займався собою, то творив би літературу скарг і нарікань». А проте витягає на світло денне купу власних комплексів, запевняючи, що зберіг дистанцію стосовно себе як автора. Адже більшість його критиків вважали, що його життя і його поезія становили дивовижну єдність. І не тому, що кожне письменницьке життя передбачає відповідну міфологію творчості. Просто в декого, як, наприклад, у самого Чеслава Мілоша, саме життя буває цікавішим за творчість.
Ігор Бондар-Терещенко
Додаткові матеріали
- Номінаційні списки X Всеукраїнського рейтинґу «Книжка року ’2008»
- Повні результати рейтинґу «Книжка року ’2008». Номінація «Хрестоматія»
Коментарі
Останні події
- 30.10.2025|12:41Юний феномен: 12-річний Ілля Отрошенко із Сум став наймолодшим автором трилогії в Україні
- 30.10.2025|12:32Фантастичні результати «єКниги»: 359 тисяч проданих книг та 200 тисяч молодих читачів за три квартали 2025 року
- 30.10.2025|12:18Новий кліп Павла Табакова «Вона не знає молитви» — вражаюча історія кохання, натхненна поезією Мар´яни Савки
- 30.10.2025|12:15«Енергія. Наука довкола нас»: Старий Лев запрошує юних читачів на наукові експерименти
- 29.10.2025|18:12В Ужгороді започаткували щорічні зустрічі із лауреатами міської премії імені Петра Скунця
- 27.10.2025|11:2010 причин відвідати фестиваль «Земля Поетів» у Львові
- 26.10.2025|08:07У Львові відбудеться презентація однієї з найпомітніших книг сучасної воєнної прози: «Гемінґвей нічого не знає» Артура Дроня
- 25.10.2025|11:58Як підготуватися до Радіодиктанту національної єдности - поради від філологині Інни Літвінової
- 25.10.2025|11:51У Львові вручили премію імені Богдана Ігоря Антонича 2025 року
- 21.10.2025|11:27У Луцьку презентували посібник із доступності для культурних подій



 
        