Re: цензії
- 20.11.2024|Михайло ЖайворонСлова, яких вимагав світ
- 19.11.2024|Тетяна Дігай, ТернопільПоети завжди матимуть багато роботи
- 19.11.2024|Олександра Малаш, кандидатка філологічних наук, письменниця, перекладачка, книжкова оглядачкаЧасом те, що неправильно — найкращий вибір
- 18.11.2024|Віктор ВербичПодзвін у сьогодення: художній екскурс у чотирнадцяте століття
- 17.11.2024|Василь Пазинич, фізик-математик, член НСПУ, м. СумиДіалоги про історію України, написану в драматичних поемах, к нотатках на полях
- 14.11.2024|Ігор Бондар-ТерещенкоРозворушімо вулик
- 11.11.2024|Володимир Гладишев, професор, Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти«Але ми є! І Україні бути!»
- 11.11.2024|Ігор Фарина, член НСПУПобачило серце сучасніть через минуле
- 10.11.2024|Віктор ВербичСвіт, зітканий з непроминального світла
- 10.11.2024|Євгенія ЮрченкоІ дивитися в приціл сльози планета
Видавничі новинки
- Корупція та реформи. Уроки економічної історії АмерикиКниги | Буквоїд
- У "НІКА-Центр" виходять книги Ісама Расіма "Африканський танець" та Карама Сабера "Святиня"Проза | Буквоїд
- Ігор Павлюк. "Бут. Історія України у драматичних поемах"Поезія | Буквоїд
- У Чернівцях видали новий роман Галини ПетросанякПроза | Буквоїд
- Станіслав Ігнацій Віткевич. «Ненаситність»Проза | Буквоїд
- Чеслав Маркевич. «Тропи»Поезія | Буквоїд
- Легенда про ВільнихКниги | Буквоїд
- Нотатник Вероніки Чекалюк. «Смачна комунікація: гостинність – це творчість»Книги | Буквоїд
- Світлана Марчук. «Небо, ромашки і ти»Поезія | Буквоїд
- Володимир Жупанюк. «З подорожнього етюдника»Книги | Буквоїд
Літературний дайджест
Чеслав Мілош, «Абетка». Видавництво «Треант»
Дивно, що «Абетка» Чеслава Мілоша (1911—2004) — класика польської літератури і лауреата Нобелівської премії, — будучи перекладеною українською в 2001 році, вийшла тільки сьогодні.
Зрештою, це можна пояснити тим, що для будь-якого видавця важить бренд, а Мілош для багатьох залишається лише поетом. Натомість «Абетка» — це енциклопедія життя, словник з літератури, історії, філософії, кожне з понять якого має життєве підґрунтя, а кожна особистість посідає своє особливе місце в переліку імен. Крім того, збірка охоплює цілу епоху — від часу дитинства Мілоша у міжвоєнному Вільнюсі, а також його юності за доби номенклатурного буття в комуністичній Польщі, до Франції зрілого віку і пізньої Америки, де він заснував першу в історії США кафедру полоністики.
Хай там як, але Мілош чесний як із собою, так і з читачем. «Абетку я написав замість роману, точніше на межі роману, що стало результатом пошуку «великої форми», — признається він. Тож не дивно, що передмову до книжки написав Юрій Андрухович, який так само запропонував колись читачам замість нового роману власну біографію під назвою «Таємниця».
Що ж до згаданого вище розмаїття імен в «Абетці», то принаймні для її автора нічого випадкового в цьому калейдоскопі немає. Хіба що дивує їх розташування в системі традиційних цінностей, які в лексиконі Нобелівського лауреата, здавалося, мали б розміщуватися зовсім в іншому, більш зразковому порядку. Утім, особливого пафосу в «Абетці» ми не виявимо, оскільки Мілош мовить до нас з відстані перейденого шляху, де високі матерії стираються на попіл імперій, залишаючи на поверхні літопису лише невраховані дрібнички життя.
Отже, пияцтво, дружба, кохання — все йде в друк, набуваючи ваги у присмерку біографії. «Старість перетворила мене на дім, відкритий для голосів людей, яких я знав раніше, про яких чув або читав», — пише автор «Абетки», і тому старі друзі, зниклі приятелі чи випадкові знайомі з юності автора сусідять у збірці з такими видатними особами, як Горацій, Бодлер і Шопенгауер. Таке розмаїття цілком доречне, і недарма Мілош пише: «Якби я постійно займався собою, то творив би літературу скарг і нарікань». А проте витягає на світло денне купу власних комплексів, запевняючи, що зберіг дистанцію стосовно себе як автора. Адже більшість його критиків вважали, що його життя і його поезія становили дивовижну єдність. І не тому, що кожне письменницьке життя передбачає відповідну міфологію творчості. Просто в декого, як, наприклад, у самого Чеслава Мілоша, саме життя буває цікавішим за творчість.
Ігор Бондар-Терещенко
Додаткові матеріали
- Номінаційні списки X Всеукраїнського рейтинґу «Книжка року ’2008»
- Повні результати рейтинґу «Книжка року ’2008». Номінація «Хрестоматія»
Коментарі
Останні події
- 21.11.2024|18:39Олександр Гаврош: "Фортель і Мімі" – це книжка про любов у різних проявах
- 19.11.2024|10:42Стартував прийом заявок на щорічну премію «Своя Полиця»
- 19.11.2024|10:38Поезія і проза у творчості Теодозії Зарівної та Людмили Таран
- 11.11.2024|19:2715 листопада у Києві проведуть акцію «Порожні стільці»
- 11.11.2024|19:20Понад 50 подій, 5 сцен, більше 100 учасників з України, Польщі, Литви та Хорватії: яким був перший Міжнародний фестиваль «Земля Поетів»
- 11.11.2024|11:21“Основи” вперше видають в оригіналі “Катерину” Шевченка з акварелями Миколи Толмачева
- 09.11.2024|16:29«Про секс та інші запитання, які цікавлять підлітків» — книжка для сміливих розмов від авторки блогу «У Трусах» Анастасії Забели
- 09.11.2024|16:23Відкриття 76-ої "Книгарні "Є": перша книгарня мережі в Олександрії
- 09.11.2024|11:29У Києві видали збірку гумору і сатири «СМІХПАЙОК»
- 08.11.2024|14:23Оголосили довгий список номінантів на здобуття Премії імені Юрія Шевельова 2024 року