Re: цензії
- 18.12.2024|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськНотатки мемуарного жанру
- 17.12.2024|Оксана Тебешевська, заслужений учитель України, письменницяВолодимир Качкан: «З того слова насію довічних пісень…»
- 14.12.2024|Валентина Семеняк, письменницяКлюч до послань
- 10.12.2024|Ігор ЗіньчукСвобода не має ціни
- 01.12.2024|Ігор ЗіньчукТомас Манн „Будденброки” – роман–сага про занепад однієї родини
- 20.11.2024|Михайло ЖайворонСлова, яких вимагав світ
- 19.11.2024|Тетяна Дігай, ТернопільПоети завжди матимуть багато роботи
- 19.11.2024|Олександра Малаш, кандидатка філологічних наук, письменниця, перекладачка, книжкова оглядачкаЧасом те, що неправильно — найкращий вибір
- 18.11.2024|Віктор ВербичПодзвін у сьогодення: художній екскурс у чотирнадцяте століття
- 17.11.2024|Василь Пазинич, фізик-математик, член НСПУ, м. СумиДіалоги про історію України, написану в драматичних поемах, к нотатках на полях
Видавничі новинки
- У видавництві Vivat вийшов комікс про Степана БандеруКниги | Буквоїд
- Корупція та реформи. Уроки економічної історії АмерикиКниги | Буквоїд
- У "НІКА-Центр" виходять книги Ісама Расіма "Африканський танець" та Карама Сабера "Святиня"Проза | Буквоїд
- Ігор Павлюк. "Бут. Історія України у драматичних поемах"Поезія | Буквоїд
- У Чернівцях видали новий роман Галини ПетросанякПроза | Буквоїд
- Станіслав Ігнацій Віткевич. «Ненаситність»Проза | Буквоїд
- Чеслав Маркевич. «Тропи»Поезія | Буквоїд
- Легенда про ВільнихКниги | Буквоїд
- Нотатник Вероніки Чекалюк. «Смачна комунікація: гостинність – це творчість»Книги | Буквоїд
- Світлана Марчук. «Небо, ромашки і ти»Поезія | Буквоїд
Авторська колонка
У форматі та поза ним
Дівчинка з натхненням водила крейдою по асфальту. Не помічаючи нічого навколо. Її маленька тендітна ручка малювала сонце, квіти, метеликів. Їх літало багато, і всі вони були різнокольорові. І ось, нарешті, з´явилася головна героїня світу, який створила дитяча фантазія. Вона плавно йшла, боячись порушити красу, що її оточувала. Дівчинка на мить зупинилася, схилила голівку, щоб помилуватися тим, що вона намалювала. Раптом до неї долетіло: «Нащо брудниш двір!». Це кричала жінка із сусіднього під´їзду. Дівчинка здригнулася, різко підвелася і з плачем побігла додому.
Дитяча творчість — це дуже серйозно, саме вона є рушієм прогресу, в ній закладено майбутнє нації. Як це пояснити сусідці, що кричить на дівчинку, або мамі, яка не дозволяє дитині працювати фарбами? Як сказати про це впевненому в собі педагогу, що роздає усьому класові однакові шаблони голови і вимагає намалювати автопортрет! Мені довелося бути на такому уроці. Цим дітям важко буде стати творцями. Творцями в будь-якій професії.
Діти по-своєму бачать світ. Їхнє «невміння» у розумінні дорослих передати задумане переростає у відкриття. Дитина створює своє доти, доки хтось із дорослих не підсуне розмальовку і не скаже, що вона не вміє малювати правильно. І ось тоді дитина починає сумніватися в усьому. Боятися площину, яку до цього просто не помічала. Площиною для зображення слугували стіни, підлога — все, що потрапляло під руку. Добре, якщо поруч є людина здатна похвалити дитину, а якщо ні?!
З дитинства з´являються невпевнені в собі люди, невдахи, а також люди жорстокі.
Відомий мексиканський художник Дієго Рівера згадував, що він став монументалістом тільки завдяки мамі, яка дозволяла йому робити на стінах дитячої кімнати все, що він хоче.
Види образотворчого мистецтва дітям розкриваються поступово. З графікою вони знайомляться з самого раннього дитинства. Вона для них щось рідне й близьке. Графічним матеріалом є все, що потрапляє дитині до рук і залишає слід. Це може бути олівець і мамина губна помада. Головне тут сам процес творчості. Де це відбувається дитині в ту мить неважливо. Пам´ятаю, як довго ми не хотіли розлучатися зі шпалерами прикрашеними карлючками старшої дочки. Помінявши їх на нові, ми зрозуміли, що вони призначені для графічних робіт молодшої.
Із живописом діти знайомляться тоді, коли починають писати фарбами. Це може бути гуаш або акварель. Ось де можна виразити свій настрій і почуття! Тоді і народжуються широкі натури, люди емоційні, які до болю відчувають навколишню красу.
Живопис схожий на музику. А музику діти люблять слухати із раннього дитинства. Уміння писати фарбами чарує дітей, і це чарівність йде з ними у доросле життя.
Своїх дітей, зараз онуків, а також учнів з самих перших занять з живопису я привчала працювати на великих форматах. Великими пензлями і гарними фарбами — на це грошей шкодувати не треба. Великий пензель дозволяє сміливо і рішуче наносити фарбу, а разом із ними вихлюпувати емоції. Емоції бувають різні. Дитина не завжди може поділитися з дорослими тим, що її хвилює. Не від своєї скритності, а частіше через те, що не завжди може сформулювати, що її хвилює, адже страхи бувають різні. А ось паперу можна розповісти все. Тому творчі, підкреслюю творчі, а отже самостійні роботи у дітей різні за композицією, за колоритом, за розстановкою акцентів. Все, як і у дорослих художників. Спокійні і експресивні, світлі й темні, радісні й сумні. По роботі можна визначити стан дитини і допомогти їй. Творчість, окрім свого естетичного впливу, здійснює ще й психотерапію. Не випадково живописом лікують деякі захворювання.
Мої онуки із прикрістю мені розповідають, що у школі отримують з малювання не дуже гарні оцінки і показують мені книжки-альбоми — так звані підручники з малювання. Їм незрозуміло, чому вони повинні змальовувати чужу картинку — зразок. До того ж намальовану дорослими. А малювати вони повинні в тому ж підручнику, на поганому тонкому листку маленького формату...
Мої онуки дивуються, чому їхні живописні роботи, зроблені ними самостійно, не виставляють у школі на стенді, а експонують роботи дітей, зроблені за допомогою батьків чи повністю намальовані дорослими. А адже це стенд дитячої творчості!
Їм — учасникам виставок дитячого малюнка, які дуже часто бувають у музеях, відвідують різні виставки, і які мають щодо цього свою думку, незрозуміло чому так відбувається, адже вони ще маленькі.
Тому я даю їм великий аркуш паперу і кажу: малюйте! І вони малюють, а під час роботи у них починають блищати очі — вони щасливі. Ви бачили як блищать очі у дітей, коли вони займаються творчістю? Та що там у дітей, а у дорослих?! А обмежений шкільний формат до чого? Для чого взагалі потрібні такі уроки образотворчого мистецтва? Виховувати слухняних і зручних людей, які не мають своєї думки?
Ми часто ставимо запитання, чому Україна за рівнем життя на одному із останніх місць у світі, а Японія – на одному із перших. Чи не тому що у японських дітей у школі щодня є уроки творчості — живопис, дизайн, орігамі?
Звісно, це питання непросте, воно залежить від багатьох факторів. Але я впевнена у тому, що з самого раннього дитинства, з ясельної групи, на уроках творчості, з дітьми повинні працювати фахівці — художники, музиканти. Наших дітей не треба робити дорослими завчасно. Дитинство — це найцінніше стан людини, і найскладніший, адже у дитинстві людина формується як особистість.
Коментарі
Останні події
- 18.12.2024|13:16Фонд Східна Європа за підтримки Швейцарії випустив онлайн-курс для підлітків «Не можеш сказати – пиши!»
- 17.12.2024|19:44Мирослав Лаюк став лауреатом премії імені Шевельова 2024 року
- 17.12.2024|19:09Вийшов трейлер української стрічки «Фрагменти льоду»
- 10.12.2024|18:36День народження Видавництва Старого Лева
- 10.12.2024|10:44На Оболоні Книгарня "Є" відкриє новий культурний простір “Книгарня “Є”
- 10.12.2024|10:38Видавець Віктор Круглов пройшов відбір на навчання в Стенфордській вищій школі бізнесу
- 10.12.2024|10:35Ретроспективні фільми «7 психопатів», «Орландо» і «Володарі часу» покажуть узимку в кінотеатрах України
- 10.12.2024|10:30У Києві презентують книжку “Спіймати невловиме. Путівник світом есеїстики”
- 06.12.2024|18:41Вікторію Амеліну посмертно нагородили Спецвідзнакою Prix Voltaire
- 05.12.2024|13:28Оголошено довгий список номінантів на здобуття премії Drahomán Prize за 2024 рік