
Електронна бібліотека/Проза
- Сорок дев’ять – не Прип’ять...Олег Короташ
- Скрипіння сталевих чобіт десь серед вишень...Пауль Целан
- З жерстяними дахами, з теплом невлаштованості...Сергій Жадан
- Останній прапорПауль Целан
- Сорочка мертвихПауль Целан
- Міста при ріках...Сергій Жадан
- Робочий чатСеліна Тамамуші
- все що не зробив - тепер вже ні...Тарас Федюк
- шабля сива світ іржавий...Тарас Федюк
- зустрінемось в києві мила недивлячись на...Тарас Федюк
- ВАШ ПЛЯЖ НАШ ПЛЯЖ ВАШОлег Коцарев
- тато просив зайти...Олег Коцарев
- біле світло тіла...Олег Коцарев
- ПОЧИНАЄТЬСЯОлег Коцарев
- добре аж дивно...Олег Коцарев
- ОБ’ЄКТ ВОГНИКОлег Коцарев
- КОЛІР?Олег Коцарев
- ЖИТНІЙ КИТОлег Коцарев
- БРАТИ СМІТТЯОлег Коцарев
- ПОРТРЕТ КАФЕ ЗЗАДУОлег Коцарев
- ЗАЙДІТЬ ЗАЇЗДІТЬОлег Коцарев
- Хтось спробує продати це як перемогу...Сергій Жадан
- Нерозбірливо і нечітко...Сергій Жадан
- Тріумфальна аркаЮрій Гундарєв
- ЧуттяЮрій Гундарєв
- МузаЮрій Гундарєв
- МовчанняЮрій Гундарєв
- СтратаЮрій Гундарєв
- Архіваріус (новела)Віктор Палинський
- АРМІЙСЬКІ ВІРШІМикола Істин
- чоловік захотів стати рибою...Анатолій Дністровий
- напевно це найважче...Анатолій Дністровий
- хто тебе призначив критиком часу...Анатолій Дністровий
Пройшло – як не було
Усі ми в дитинстві зачитувалися повістю Юрія Збанацького «Таємниця Соколиного бору», а серед дорослих не менше популярними були «Малиновий дзвін», «Між добрими людьми»… Можна з сьогодення по-різному оцінювати названі й інші його твори, та що було те було: Олефіровичем зачитувались. Що ще треба популярному письменникові та ще й людині заслуженій, Героєві Радянського Союзу?
Та у творчого покоління, що вже відійшло, – не в хвалу і не в хулу будь сказано, – було якесь непереборне бажання сидіти в президіях, очолювати, секретарювати. Тож і Збанацький десятиріччями займав керівні посади у Спілці письменників, парткомі. І зжився, мабуть, зі своєю незамінністю. А надворі вже кінець сімдесятих, і самому вже сімдесят. І вирішили цековські верхи, що час делікатно відправити старого на заслужений відпочинок. Тож на якомусь велелюдному звітному зібранні й сталося неминуче. Були промови, подяки, квіти, може, й цінні подарунки, та звучало все те далеко не малиновим дзвоном для Юрія Олефіровича. Навіть на банкет прощальний із великими світу свого не захотів залишитися…
І машину свою службову – востаннє подану! – відпустив, а попросився в авто з молодими хлопцями-прозаїками – благо, по дорозі жили.
Дорогою в салоні висіла важка тиша. Усі розуміли старого. Мовчали й кілька хвилин по тому, як машина зупинилася навпроти помешкання Збанацького.
Нарешті колишній вершитель доль обернувся і сумно сказав:
— Молоді ви хлопці й талановиті. Кращі, ніж ми. Далеко підете. Але запам’ятайте: візьмуть із вас усе, що можна й не можна, а станете непотрібними – викинуть, як вижатий лимон…
Не героїзм, а реалізм!
Знімає Тимофій Васильович Левчук черговий епізод свого епохального фільму про Ковпака – глибокими снігами пробивається валка партизанів на санях, розтянувшись довгою вервечкою. Хоч і загальний план, та видно, що втомилися і люди, й коні. Раптом з якихось саней вистрибує на узбіччя вояка і, провалюючись мало не по пояс у кучугури, гордо пре вперед.
— Стоп мотор! – загорлав Тимофій Васильович у мегафон. – Це ж який сучий син, трам-тара-рам, кадр зіпсував?! – у творчому запалі дід часом вживав ненормативну лексику.
— Тимофію Васильовичу! – підбіг до нього захеканий, почервонілий від гніву актор. – Як же це так… при всіх… обізвали… Я ж все таки заслужений… при всіх…
— Ну, вибач, синку, – ніби полагіднів Левчук, – не розпізнав здалеку. Але скажи мені: що ти хотів сказати отим самовираженням?
— Ну, як же?! Люди втомлені, коні… І партизан… долаючи перешкоди… мужньо іде назустріч ворожим кулям…
— От бачиш, голубе, що таке бути ще не народним? Який же дурень брьохався б без потреби по снігу, коли можна в санях куняти? Не героїзм мені потрібен, а реалізм! Реалізм, зрозумів? А тепер, сучий сину, марш на місце, доки тебе народ не розтерзав! Другий дубль!
…І ще раз про реалізм
Видатний актор Микола Гриценко запам’ятався нам за ролями в театрі, кіно (як перша асоціація, звичайно) в ореолі вишуканому, самодостатньому, сказати б – аристократичному. Такий собі світський лев. Ну, і в житті такий: професія накладає відбиток.
Та якось довелося йому в силу якихось обставин грати роль пересічної радянської людини на кіностудії імені Довженка. Метра, як годиться, з почестями зустріли вранці біля московського поїзда, доправили до кращого готелю, вишукано «поснідали» і почали збиратися на зйомки. Гриценко «дав» тільки пару-другу днів.
Біля машини Гриценко раптом зупинився.
— Роль я знаю, – сказав роздумливо, – так що проблем не буде в часі. Але… але поїдемо на студію тролейбусом.
— Але ж!.. – схопився за голову режисер, – на машині зручніше.
— Так треба! – рішуче мовив корифей.
У тролейбусі Гриценко сам узяв і закомпостував талончик.
Зйомка почалася вчасно, але по-справжньому діло не пішло. Майстер явно почувався не в своїй тарілці. Епізод завалювався на очах. Час ішов. На майданчику стояла незвична для кіно мертва тиша. Микола Гриценко відійшов убік і про щось глибоко задумався. Його не чіпали. Раптом його обличчя осяяла усмішка, він аж пальцями від задоволення клацнув.
— Слухайте, – сказав режисерові, – я все зрозумів. Ось гроші – хай хтось збігає і купить прості шкарпетки і звичайні радянські черевики…
— Та їх у кадрі не видно!..
— Не перебивайте, молодий чоловіче. Може, й не видно, та я в своїх не можу перейнятися образом. Тролейбуса виявилося замало. Отож не гайте часу.
— Зрозумів! Та ми за мить!..
— І ще, – підняв указівного пальця Гриценко, – не забудьте до гонорару доплюсувати мої витрати…
Сила мистецтва
Нинішнє покоління, перейняте більшістю вульгарною беззмістовною попсою, може, й не чуло ніколи про видатного співака, соліста Київської опери в 60-70-і роки минулого вже століття Андрія Кікотя. Велике майбутнє на нього чекало, та доля по-своєму розпорядилася…
Був він не тільки талановитою людиною, але й колоритною постаттю. Не зовні – ні, а ото коли в чоловікові ніби якийсь особистий чортик сидить, підкреслюючи
Останні події
- 11.07.2025|10:28Оголошено конкурс на літературну премію імені Богдана-Ігоря Антонича “Привітання життя”
- 10.07.2025|23:18«Не народжені для війни»: у Києві презентують нову книжку Артема Чапая
- 08.07.2025|18:17Нова Facebook-група "Люблю читати українське" запрошує поціновувачів вітчизняної літератури
- 01.07.2025|21:38Артур Дронь анонсував вихід нової книги "Гемінґвей нічого не знає": збірка свідчень про війну та життя
- 01.07.2025|18:02Сергію Жадану присуджено австрійську державну премію з європейської літератури
- 01.07.2025|08:53"Дикий Захід" Павла Казаріна тепер польською: Автор дякує за "довге життя" книги, що виявилась пророчою
- 01.07.2025|08:37«Родовід» перевидає «З країни рижу та опію» Софії Яблонської
- 01.07.2025|08:14Мартин Якуб презентував у Житомирі психологічний детектив "Гріх на душу"
- 01.07.2025|06:34ТОП-10 книг ВСЛ за червень 2025 року
- 01.07.2025|06:27Українська письменниця Євгенія Кузнєцова у лонглисті престижної премії Angelus