Електронна бібліотека/Проза

де я тебе розлив...Сергій Осока
"Рейвах" (уривок з роману)Фредерік Верно
Стільки людей поховано у пустелі...Олег Короташ
Можеш забрати в мене трохи страху?Сергій Жадан
Далі стоятимеш там, де завжди і була...Катерина Калитко
Після снігуОксана Куценко
Спочатку поет жив в життєпросторі світла...Микола Істин
Буде час, коли ти...Сергій Жадан
Буде злива початку світу, і підніметься Рось...Катерина Калитко
І не вистачить сонця, аби все освітитиСергій Жадан
отак прокинутися від вибуху...Павло Коробчук
посеред ночі під час важкого кашлю...Анатолій Дністровий
з міста, якого немає, не доходять новини...Галина Крук
Велика годинникова стрілкаСергій Жадан
Вечірня школаДмитро Лазуткін
Оповита сном (THE SLEEPER)Едгар По
Нас не вчили жити в такому, і ми вчимося, як можемо...Катерина Калитко
Чужими піснями отруєна даль не навіки...Ігор Павлюк
Візерунки на склі. То від подиху нашого...Мар´яна Савка
Святи Йордан водою не вогнем...Мар´яна Савка
Така імла - поміж дощем і снігом...Мар´яна Савка
Він переїхав в Бучу в середині березня 2021...Максим Кривцов
Приймаю цю осінь внутрішньовенно...Сергій Кривцов
Скільки б я не старався виїхав по-сірому...Максим Кривцов
Падає ліс падає людина падає осінь...Сергій Кривцов
Зайшов до друга додому...Сергій Кривцов
Коли запропонують витягти соломинку памʼятіСергій Кривцов
Змійка дороги вигинається...Сергій Кривцов
Як же мріється нині про ваші нудні біографії...Максим Кривцов
Втрати...Сергій Кривцов
В прифронтовому місті...Сергій Кривцов
Сідаєш в броню наче у човен...Максим Кривцов
Під розбитим мостом протікає Оскіл...Максим Кривцов
Завантажити
1 2 3 4 5 6 7 »

Пройшло – як не було

Усі ми в дитинстві зачитувалися повістю Юрія Збанацького «Таємниця Соколиного бору», а серед дорослих не менше популярними були «Малиновий дзвін», «Між добрими людьми»… Можна з сьогодення по-різному оцінювати названі й інші його твори, та що було те було: Олефіровичем зачитувались. Що ще треба популярному письменникові та ще й людині заслуженій, Героєві Радянського Союзу?
Та у творчого покоління, що вже відійшло, – не в хвалу і не в хулу будь сказано, – було якесь непереборне бажання сидіти в президіях, очолювати, секретарювати. Тож і Збанацький десятиріччями займав керівні посади у Спілці письменників, парткомі. І зжився, мабуть, зі своєю незамінністю. А надворі вже кінець сімдесятих, і самому вже сімдесят. І вирішили цековські верхи, що час делікатно відправити старого на заслужений відпочинок. Тож на якомусь велелюдному звітному зібранні й сталося неминуче. Були промови, подяки, квіти, може, й цінні подарунки, та звучало все те далеко не малиновим дзвоном для Юрія Олефіровича. Навіть на банкет прощальний із великими світу свого не захотів залишитися…
І машину свою службову – востаннє подану! – відпустив, а попросився в авто з молодими хлопцями-прозаїками – благо, по дорозі жили.
Дорогою в салоні висіла важка тиша. Усі розуміли старого. Мовчали й кілька хвилин по тому, як машина зупинилася навпроти помешкання Збанацького.
Нарешті колишній вершитель доль обернувся і сумно сказав:
— Молоді ви хлопці й талановиті. Кращі, ніж ми. Далеко підете. Але запам’ятайте: візьмуть із вас усе, що можна й не можна, а станете непотрібними – викинуть, як вижатий лимон…

Не героїзм, а реалізм!

Знімає Тимофій Васильович Левчук черговий епізод свого епохального фільму про Ковпака – глибокими снігами пробивається валка партизанів на санях, розтянувшись довгою вервечкою. Хоч і загальний план, та видно, що втомилися і люди, й коні. Раптом з якихось саней вистрибує на узбіччя вояка і, провалюючись мало не по пояс у кучугури, гордо пре вперед.
— Стоп мотор! – загорлав Тимофій Васильович у мегафон. – Це ж який сучий син, трам-тара-рам, кадр зіпсував?! – у творчому запалі дід часом вживав ненормативну лексику.
— Тимофію Васильовичу! – підбіг до нього захеканий, почервонілий від гніву актор. – Як же це так… при всіх… обізвали… Я ж все таки заслужений… при всіх…
— Ну, вибач, синку, – ніби полагіднів Левчук, – не розпізнав здалеку. Але скажи мені: що ти хотів сказати отим самовираженням?
— Ну, як же?! Люди втомлені, коні… І партизан… долаючи перешкоди… мужньо іде назустріч ворожим кулям…
— От бачиш, голубе, що таке бути ще не народним? Який же дурень брьохався б без потреби по снігу, коли можна в санях куняти? Не героїзм мені потрібен, а реалізм! Реалізм, зрозумів? А тепер, сучий сину, марш на місце, доки тебе народ не розтерзав! Другий дубль!

…І ще раз про реалізм

Видатний актор Микола Гриценко запам’ятався нам за ролями в театрі, кіно (як перша асоціація, звичайно) в ореолі вишуканому, самодостатньому, сказати б – аристократичному. Такий собі світський лев. Ну, і в житті такий: професія накладає відбиток.
Та якось довелося йому в силу якихось обставин грати роль пересічної радянської людини на кіностудії імені Довженка. Метра, як годиться, з почестями зустріли вранці біля московського поїзда, доправили до кращого готелю, вишукано «поснідали» і почали збиратися на зйомки. Гриценко «дав» тільки пару-другу днів.
Біля машини Гриценко раптом зупинився.
— Роль я знаю, – сказав роздумливо, – так що проблем не буде в часі. Але… але поїдемо на студію тролейбусом.
— Але ж!.. – схопився за голову режисер, – на машині зручніше.
— Так треба! – рішуче мовив корифей.
У тролейбусі Гриценко сам узяв і закомпостував талончик.
Зйомка почалася вчасно, але по-справжньому діло не пішло. Майстер явно почувався не в своїй тарілці. Епізод завалювався на очах. Час ішов. На майданчику стояла незвична для кіно мертва тиша. Микола Гриценко відійшов убік і про щось глибоко задумався. Його не чіпали. Раптом його обличчя осяяла усмішка, він аж пальцями від задоволення клацнув.
— Слухайте, – сказав режисерові, – я все зрозумів. Ось гроші – хай хтось збігає і купить прості шкарпетки і звичайні радянські черевики…
— Та їх у кадрі не видно!..
— Не перебивайте, молодий чоловіче. Може, й не видно, та я в своїх не можу перейнятися образом. Тролейбуса виявилося замало. Отож не гайте часу.
— Зрозумів! Та ми за мить!..
— І ще, – підняв указівного пальця Гриценко, – не забудьте до гонорару доплюсувати мої витрати…

Сила мистецтва

Нинішнє покоління, перейняте більшістю вульгарною беззмістовною попсою, може, й не чуло ніколи про видатного співака, соліста Київської опери в 60-70-і роки минулого вже століття Андрія Кікотя. Велике майбутнє на нього чекало, та доля по-своєму розпорядилася…
Був він не тільки талановитою людиною, але й колоритною постаттю. Не зовні – ні, а ото коли в чоловікові ніби якийсь особистий чортик сидить, підкреслюючи

1 2 3 4 5 6 7 »


Партнери