Електронна бібліотека/Проза

Хтось спробує продати це як перемогу...Сергій Жадан
Нерозбірливо і нечітко...Сергій Жадан
Тріумфальна аркаЮрій Гундарєв
ЧуттяЮрій Гундарєв
МузаЮрій Гундарєв
МовчанняЮрій Гундарєв
СтратаЮрій Гундарєв
Архіваріус (новела)Віктор Палинський
АРМІЙСЬКІ ВІРШІМикола Істин
чоловік захотів стати рибою...Анатолій Дністровий
напевно це найважче...Анатолій Дністровий
хто тебе призначив критиком часу...Анатолій Дністровий
знає мене як облупленого...Анатолій Дністровий
МуміїАнатолій Дністровий
Поет. 2025Ігор Павлюк
СучаснеІгор Павлюк
Подорож до горизонтуІгор Павлюк
НесосвітеннеІгор Павлюк
Нічна рибалка на СтіксіІгор Павлюк
СИРЕНАЮрій Гундарєв
ЖИТТЯ ПРЕКРАСНЕЮрій Гундарєв
Я, МАМА І ВІЙНАЮрій Гундарєв
не знаю чи здатний назвати речі які бачу...Анатолій Дністровий
активно і безперервно...Анатолій Дністровий
ми тут навічно...Анатолій Дністровий
РозлукаАнатолій Дністровий
що взяти з собою в останню зимову мандрівку...Анатолій Дністровий
Минала зима. Вона причинила вікно...Сергій Жадан
КротовичВіктор Палинський
Львівський трамвайЮрій Гундарєв
Микола ГлущенкоЮрій Гундарєв
МістоЮрій Гундарєв
Пісня пілігримаАнатолій Дністровий
Завантажити
« 1 2 3 4 5 6 7 »

пошани, що й на добру стелу тягла.
— Що таке? – не второпали східної церемонії наші діячі.
— Та то вони, – трохи зніяковіло пояснив перекладач, – подумали, що ці люди померли.
— Ага, – зареготали наші, – живіші всіх живих! Поясніть їм, що то портрети наших передовиків виробництва, тобто людей, які добре працюють!
— О-о, – здивувалися японці, – а хіба у вас є й такі, що погано працюють?

Хто його знає…

Відомо, що актори (спортсмени, пілоти… лікарі, усі ми) — люди трохи забобонні. У кожного своя прикмета, талісманчик, повір’я. Та є й речі глибші, трансцедентальні, можна сказати, речі. Якось на зйомках задля високої художньої достовірності, а, швидше, по п’яні, забили в труні Івана Миколайчука, та так, що актор ледь не задихнувся.
— Ох, не до добра це, не до добра, – скрушно зітхали поміркованіші.
Та отож, яке вже там добро…
Або – смерть Збігнєва Цибульського у фіналі фільму «Попіл і діамант». Вражаюча, переконлива смерть.
— Мов накликав на себе, мов накликав, – чув потім від поляків.
Або – загибель Василя Шукшина в «Калині червоній»… Може, й недарма потім Володимир Висоцький написав (переказую), що смерть того найшвидше ловить, хто навмисне красно помирав.
Та хіба тільки це? Он у відомому колись телесеріалі «Сага про Форсайтів» актор настільки загрався, зображуючи приступ апендициту, що тут же потрапив на операційний стіл із відповідним діагнозом. Чи он Богдан Ступка – відмовився далі грати в булгаківських «Майстрі й Маргариті», бо нібито відчув, що в нього вселяється щось бісівське.
У 1986 році доля звела мене з видатним російським актором Олександром Кайдановським. Було це в Таджикистані, у спекотній Ісфарі, на зйомках фільму Віктора Греся «Янки при дворі короля Артура». Робота йшла через пень колоду, група безбожно простоювала, немилосердно завалюючи всі можливі плани і графіки. Після денної безтолковщини, довжелезних маршрутів у пилюзі, змішаній з азійським сонцем, увечері, добре покиснувши під душем, ми часто з ним удвох утікали в затишний ресторанчик, аби просто мовчки і спокійно посидіти: мені кісткою в горлі стояв цей бедлам, а я, наділений немалими повноваженнями як головний редактор кіностудії, нічого не міг удіяти, а він – розчарований тим, що збирався зіграти (чи, може, як) лицаря Ланселота, а доводиться грати якийсь лубок.
Ми на цілий вечір розтягували по сто грамів коньяку, а більше насолоджувалися льодяною мінералкою, чи зеленим чаєм, чи верблюжим холодним молоком – чалом, а ще більше – тишею і спокоєм. Аби нікого не бачити, аби не слухати одвічного кіношного випендрьожу про геніальність ходів-переходів… аби вони швидше повкладалися спати. Це нас, певно, і звело. Ну, і, звичайно ж, мені було бентежно спостерігати за такою неординарною особистістю, а йому, мені так видається, було просто затишніше з практично незнайомою людиною, але письменником, тобто майже своїм братом-митцем, але й не своїм – інша все-таки галузь: не треба пересипатися одним і тим же піском. Головне, що ми обоє вміли гарно мовчати.
Оживали тільки під час розрахунку, сперечаючись, кому платити. Олександр першого разу – з елементами гри «під барина»! – підкреслив, що він, як не як, а актор найвищої категорії і має рівно сто карбованців заробітку щозміни. На що я резонно, також підігруючи, зауважив: не малу зарплату маю та коли приплюсувати до неї гонорари та розділити те все на дні, – вийде раз на раз. Окрім того, у мене «простійних» не буває, а в нього, хоч і «найвищої категорії», трапляються.
Почерговість відпадала: досить з обох було черг квартирних, женильних, розлучальних… у нас, до речі, з ним і дітей було однаково – багато. Ну, і не сірники ж тягнути і не на пальцях викидати. Кайдановський запропонував оптимальний варіант: угадувати, хто щойно зайде до ресторану: чоловік чи жінка, чи пара, молоді, літні, у чому одягнуті, зачіски, хода, врода, характер… хто буде ближче до істини, той і виграє…
Вигравав частіше чомусь Олександр Кайдановський. Себто, відповідно, і платив за вечерю. Я навмисне під’южував його, казав, що то він когось підмовив на певний час, що не може бути, щоб письменник та не… І розповів йому історію, як сиділи десь в Італії в ресторації Бунін, Горький, ще там хтось і також подібно гралися: угадували за зовнішніми ознаками характер людини, рід занять тощо. Отож заходить добродій, вишукано вдягнений, із прекрасними манерами, благородною осанкою, породистим обличчям. Горький: аристократ потомственний, особа, до трону наближена і т.д. Леонід Андреєв, здається: та ні, це з сучасних вискочок, банкір якийсь чи промисловець, просто вишколений. Бунін: панове, це звичайний пройдисвіт, шахрай, гравець-шулер… І як у воду дивився: наступного дня газети оповістили про арешт того добродія з фото надодачу.
Олександр сміявся:
— Та ж Іван Олексійович був настільки жовчною людиною, що міг обгидити будь-кого. Він просто вгадав, не переймайся. А я просто кожну людину, коли бажаю, можу відчути як партнера по грі на оцій, пишно кажучи, сцені життя.

« 1 2 3 4 5 6 7 »

Останні події

16.05.2025|15:50
«Танго для трьох»: він, вона і кґб
15.05.2025|10:47
Літературний конкурс малої прози імені Івана Чендея оголосив довгі списки 2025 року
14.05.2025|19:02
12-й Чілдрен Кінофест оголосив програму
14.05.2025|10:35
Аудіовистава «Повернення» — новий проєкт театру Франца Кафки про пам’ять і дружбу
14.05.2025|10:29
У Лондоні презентували проєкт української військової поезії «Збиті рими»
14.05.2025|10:05
Оливки у борщі, риба зі щавлем та водка на бузку: у Луцьку обговорювали і куштували їжу часів Гетьманщини
14.05.2025|09:57
«Основи» видають першу повну збірку фотографій з однойменної мистецької серії Саші Курмаза
09.05.2025|12:40
У Києві презентують поетичну збірку Сергія «Колоса» Мартинюка «Політика памʼяті»
09.05.2025|12:34
Вірші Грицька Чубая у виконанні акторів Львівського театру імені Франца Кафки
07.05.2025|11:45
Meridian Czernowitz видає першу поетичну книжку Юлії Паєвської (Тайри) – «Наживо»


Партнери