Re: цензії

08.04.2024|Ігор Чорний
Злодії VS Революціонери: хто кращий?
Леді й джентльмени, або «Лондонські хроніки» Місіс К
03.04.2024|Марта Мадій, літературознавиця
Фантасмагорія імперського пластиліну
28.03.2024|Ігор Чорний
Прощання не буде?
20.03.2024|Наталія Троша, кандидат філологічних наук
Світиться сонячним спектром душа…
У роздумах і відчуттях
20.03.2024|Валентина Галич, доктор філологічних наук, професор
Життєве кредо автора, яке заохочує до читання
20.03.2024|Віктор Вербич
Ніна Горик: «Ми всі тепер на полі битви»
18.03.2024|Ігор Зіньчук
Кумедні несподіванки на щодень
17.03.2024|Ольга Шаф, м.Дніпро
Коло Стефаника

Літературний дайджест

ТОП-12 науково-популярних книг для дітей та дорослих

Наука поступово виходить із закритої спільноти учених, із старовинних стін університетів у зовнішній світ, до людей, які хочуть орієнтуватися у тому, як влаштовано світ, і знайомитися із сучасними дослідженнями, не заглиблюючись у хащі наукової термінології. Одним із перших, хто зробив такий крок до масової аудиторії і почав розповідати про складні речі цікавими і простими словами був Стівен Гокінг. Але незабаром його справу підхопили колеги і з інших галузей науки. У цій добірці ми зібрали книжки, які цікаво розповідають про генетику і математику, нейробіологію та палеонтологію і багато інших наук.

Віталіна Макарик, Yakaboo

«Літо довжиною в ДНК» Аліна Штефан (Ранок, 2018)

Генетика і біотехнологія – науки серйозні. Але хто сказав, що ними не можуть займатися діти? У науково-популярній повісті Аліни Штефан учні школи «Всесвіт», яка працює за принципом «геніально модифікованої освіти», переймаються нетривіальними питаннями: як боротися з невиліковними хворобами, чи допоможе тут «редагування генів», як сповільнити старіння і поєднати нанотехнології з ГМО. А ще ці діти, як і всі нормальні підлітки, дружать і закохуються, мають власні мрії і прагнуть змінювати світ… І при цьому популяризують науку, розказують про складні речі не лише простими словами, а й… танцями. Ефектно, весело і цікаво!

У цій книжці факти зі сфери науки й інформація про найновіші відкриття подаються у формі живих і дотепних діалогів, а яскраві персонажі не дають ні на мить занудьгувати.

«#Щотакематематика?» Кузько Кузякін (Талант, 2018)

Математика – це не просто абстрактні числа. Математика – це дещо таке, що можна взяти в руки. Це магія в квадраті, яка дивує, захоплює, пояснює і обґрунтовує речі, які ми не могли б і уявити. Математика – це пляшка Кляйна і число Пі, це давньогрецькі задачки і надсучасні обчисленні, це коло, намальоване з допомогою лінійки, і музика Баха. Ця наука ближча і більш вкорінена у наше життя, ніж здається на перший погляд. І в цьому ви легко переконаєтеся, прочитавши книжку Кузька Кузякіна.

Легкий виклад, смішні підзаголовки, хитромудрі задачки, дотепні жарти і багато діаграм – усе це складається у книжку «#Щотакематематика?». Вона чудово «зайде» юним геніям, які хочуть більше дізнатися про улюблену науку, школярам, які не зовсім її розуміють, і дорослим які вважають математику нестерпно нудною – і отримають нагоду змінити свою думку.

«21 урок для 21 століття» Ювал Ной Харарі (BookChef, 2018)

Ювал Ной Харарі – відомий ізраїльський історик і спікер TED, який досліджує глобальні історичні процеси, їхню логіку, ризики і впливи. У свіженькій книжці «21 урок для 21 століття» від відслідковує процеси, які відбуваються тут-і-зараз у різних сферах життя людства – чи то охорона здоров’я, чи то політика, чи технології – і прогнозує, до чого вони можуть призвести у майбутньому і які речі варто врахувати вже зараз, аби не сталася катастрофа. Він не зосереджується на окремій науці, але говорить про найактуальніші дослідження і досягнення у царині штучного інтелекту, Великих Даних чи біотехнологій.

«21 урок для 21 століття» – чудова книжка для тих, хто хоче орієнтуватися у світі, який стрімко змінюється, бути готовим до нових викликів…чи й просто підтримати розмову на цікаву тему із розумними людьми.

«Коротка історія майже всього на світі» Білл Брайсон (Наш формат, 2018, пер. Олена Замойська)

Книжки Білла Брайсона – це завжди поєднання іскристого гумору і цікавої інформації. Цей британець має дві пристрасті, дві головні теми – мандрівки і наука. І широку популярність йому принесла саме «Коротка історія майже всього на світі» – книжка, яка доступно і зрозуміло пояснює науку. Вона стала результатом розмов Брайсона з антропологами, астрономами, математиками та іншими науковцями, а також вивчення їхніх праць. І ввібрала у себе все найцікавіше від Великого Вибуху і динозаврів до розквіту цивілізації та польотів у космос.

«Коротка історія майже всього на світі» – це шість великих частин, кожна з яких присвячена якійсь важливій для Всесвіту темі або наукові сфері: космічним відкриттям, дослідженням Землі та її елементів, фізиці, геофізиці і вулканам, походженню життя та антропології.

«Розмови з донькою про економіку» Яніс Варуфакіс (ВСЛ, 2018, пер. Юрій Скавінський)

Чи можна пояснити підлітку принцип роботи світової економіки? Грецький економіст Яніс Варуфакіс переконаний, що так. У цій книжці, зверненій насамперед до його доньки Ксені (але також до тисяч хлопчиків і дівчаток в усьому світі), автор говорить про нерівність і народження ринкового суспільства, про те, чому прибуток нерозривно пов’язаний із боргом і про інші важливі речі. І для того, аби пояснити їх, послуговується зрозумілими дитині підліткового віку прикладами і персонажами, знайомими їй з уроків історії та літератури, із поп-культури та повсякденного життя.

«Чорна магія» банків, ірраціональні таємниці грошей, контракти, підписуючи які, завжди треба пам’ятати про трагічну долю доктора Фауста, віртуальна валюта, що, немов той агент Сміт з «Матриці», веде тебе за руку у штучно змодельовану реальність – все це звучить трішки моторошно. Але водночас зрозуміло і достатньо переконливо, аби навчити орієнтуватися у світі сучасної економіки.

«Від тиранозавра до півня» Кристина Банфі, Кристина Перабоні, Ріта Скьяво (Віват, 2018)

Як великий динозавр перетворився на курку? Чому древні тварини схожі на фантастичних монстрів, а більшість сучасних – такі няшки? Чому коні втратили частину пальців, а слони надбали довгий хобот? Куди зникли шаблезубі «котики» і гігантські комбати? Відповіді на всі ці питання знає дивовижна наука – еволюційна біологія. І з цієї книжки читач дізнається про найнеймовірніші загадки еволюції.

А що адресована вона всім юним геніям від 6 років, то, окрім пізнавального тексту, в ній ще багато яскравих ілюстрацій. І завдяки ним маленькі читачі зможуть не просто уявити, а й побачити, якими були тварини у найдавніші часи і на що вони схожі тепер.

«Таємне життя розуму» Маріано Сігман (Віват, 2018, пер. Юлія Костюк)

Доктор Маріано Сігман презентує своє революційне бачення нейронауки і запрошує пізнати найглибші таємниці людського розуму, відкрити для себе всі ці таємничі процеси, завдяки яким ми мріємо і кохаємо, навчаємося і мислимо, відчуваємо життя в усіх його проявах. Окремі розділи він присвятив ідентичності та її розмитим межам, свідомості, її «іграм» і зміненим станам та іншим незвичайним явищам, породженим людським розумом, які нас іноді тривожать та бентежать.

Свої аргументи Маріано Сігман базує на численних дослідженнях на перетині фізики, лінгвістики, психології, педагогіки тощо. Але не стомлює читача науковими термінами, а розповідає про дійсно вражаючі речі, які відкрила наука. Приміром про те, що немовлята уміють розрізняти добро і зло. Чи про те, що з допомогою сучасної науки можна «прочитати» думки людини, яка перебуває в стані «овоча». Отож, у цій книжці ви не лише знайдете купу корисної й цікавої інформації, але й розуміння того, як працює ваш мозок.

«Пригоди в оргазмотроні» Крістофер Тернер (ВСЛ, 2018, пер. Назарій Агаджанян)

Від науки до псевдонауки – буквально один крок. Особливо якщо ти займаєшся такими новими, модними і неоднозначними галузями, як психоаналіз і сексологія. Тим то й Вільгельм Райх, австрійський та американський психоаналітик, уродженець Галичини, в історії світової науки лишився постаттю суперечливою. З одного боку – як той, хто відкрив безплатну психоаналітичну клініку для бідних у Відні. З іншого – як науковець, який стверджував, що відкрив «оргон» і займався дослідженнями «оргонної енергії», універсальної енергії життя, існування якої так і не визнала наука.

Книга Крістлофера Тернера – це біографія Вільгельма Райха, у якій можна простежити його інтелектуальне й наукове становлення у контексті тієї епохи, в яку йому довелося жити. Тут і життя австрійських студентів у міжвоєнний час, і розквіт нацизму, непроста емігрантська доля, популярність поглядів Райха серед широкого загалу й неприйняття колегами-науковцями, знищення усього наукового доробку і смерть у в’язниці… Драматична й буремна історія непересічної особистості в контексті розвитку науки – це те, що припаде до душі любителям біографій.

«Риба всередині нас» Ніл Шубін (Коmubook, 2018, пер. Анна Лип´ятських)

Дивовижно, скільки всього можна дізнатися, вивчаючи палеонтологію! І не лише про тих, хто населяв Землю мільйони років тому, а й про нас із вами. Вивчаючи скам’янілі рештки доісторичних істот, один із найвідоміших палеонтологів Ніл Шубін запрошує читача у мандрівку 3,5-мільйонною історією людського тіла. З неї ви дізнаєтеся, яким чином плавники перетворилися на людські руки, у чому людський ембріон так схожий на акулячий і чому всередині кожного з нас можна знайти  рибу, якщо поглянути углиб мільйонів літ.

«Риба всередині нас» – це не просто цікаво написана науково-популярна книжка, це велика і захоплива пригода від тіктааліка до людини. Історія, яка суттєво розширила рамки еволюційних уявлень, тому вона точно стала б маст-рідом для Чарльза Дарвіна – і може стати такою для всіх наших сучасників, які цікавляться наукою.

«Навчитися вчитися» Барбара Оклі (Наш формат, 2018, пер. Артем Замоцний)

Щоб вивчити фізику чи математику, стати інженером або програмістом, треба…навчитися вчитися. Особливо якщо ви вважаєте, що не маєте здібностей до цих наук. Барбара Оклі, професорка інженерних наук Оклендського університету, розповість вам, як запустити свій мозок на повну. Звучить серйозно, але на практиці виглядає весело. Адже авторка пропонує лайфхаки, нестандартні підходи і креативні інструменти, які допоможуть вам опанувати геть усе, від математичних формул до складних наукових концепцій. І зробити це легко, приємно і просто.

Після прочитання цієї книжки ви забудете відмазку «Я – гуманітарій». Бо виявите, що при правильному підході вам до снаги опанувати і найточніші науки.

«Цікава хімія. Життєпис речовин» Юлія Смаль (ВСЛ, 2016)

Є книжки, які пояснюють, а є ті, які надихають. «Цікава хімія» належить радше до других. Адже, знайомлячи юних читачів з основними хімічними поняттями і розповідаючи про неймовірні процеси, які відбуваються у стінах лабораторій, авторка запалює у малечі неабиякий інтерес до хімії і бажання ближче познайомитися із нею на шкільних уроках. Історії про те, чому можливістю посмакувати шашлик ми завдячуємо первісним «хімікам» і як хімія долучилася до того, аби ми могли тримати в руках книжку (а ще – обирати стильний одяг, лікуватися, мандрувати тощо), доповнені кумедними малюнками з важливими цитатами.

З допомогою «Цікавої хімії» діти зможуть не лише зрозуміти основи науки, а й навчитися перетворити куряче яйце на підводний човен, виростити у склянці дивовижний сад і взагалі стати домашнім чарівником. Прості, але захопливі досліди й експерименти, які описані у книжці, можна виконувати й удома, а речовини для них знайдуться у кожній кухні!

«Чому виникають конфлікти» Нікі Вокер (Віват, 2018, пер. Г.Базецька)

Чому в країні війна? Чому люди починають вбивати одне одного, замість того, щоб жити мирно? Як зароджуються конфлікти і чи можна щось зробити, або вчасно їх погасити? На ці питання, які справді цікавлять підлітків, особливо в Україні, має відповіді наука конфліктологія. І їх ви знайдете у книжці Нікі Вокер, де у п’яти розділах можна прослідкувати розвиток і способи вирішення конфліктів.

Які причини виникнення протистоянь, чому вчорашні сусіди чи друзі перетворюються на ворожі групи, чи можна якось уникнути боротьби, а якщо не вдалося, то як з війни перейти до миру і чому важливо потім відтворити цілісну картину конфлікту – усе це пояснюється простими й доступними словами. А ще автор ставить читачам запитання, які допомагають сформулювати власне ставлення до цієї теми і зрозуміти, як краще діяти у конфліктних ситуаціях в реальному житті.

Додаткові матеріали