
Re: цензії
- 07.06.2025|Ігор ЧорнийСни під час пандемії
- 03.06.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськКаміння не мовчить: контур герменевтики
- 26.05.2025|Ігор ЗіньчукПрагнення волі
- 26.05.2025|Інна КовальчукДорога з присмаком війни
- 23.05.2025|Ніна БернадськаГолос ніжності та криці
- 23.05.2025|Людмила Таран, письменницяВитривалість і віру маємо плекати в собі
- 15.05.2025|Ігор ЧорнийПірнути в добу романтизму
- 14.05.2025|Валентина Семеняк, письменницяМіцний сплав зримої краси строф
- 07.05.2025|Оксана ЛозоваТе, що «струною зачіпає за живе»
- 07.05.2025|Віктор ВербичЗбиткування над віршами: тандем поета й художниці
Видавничі новинки
- Книга Анни Грувер «Вільний у полоні» — жива розмова з Ігорем Козловським, яка триває попри смертьКниги | Буквоїд
- Тесла покохав ЧорногоруКниги | Буквоїд
- Тетяна Висоцька. «Увага, ти в ефірі!»Книги | Буквоїд
- Христина Лукащук. «Насіння кмину»Книги | Буквоїд
- Тетяна Трощинська. «Любов не минає. Щоденник мами, що втратила сина»Проза | Буквоїд
- Петро Панч. «Голубі ешелони»Проза | Буквоїд
- Олександр Клименко. "Метапрозорість"Книги | Буквоїд
- Семенова Юлія. "Well Done"Книги | Буквоїд
- Микола Мартинюк. «Розбишацькі рими»Дитяча книга | Буквоїд
- Ніна Горик. «Дорога честі»Книги | Буквоїд
Літературний дайджест
Шлюб розривали лише через статеву неміч чоловіка
— Українці одружувалися не тому, що досягли статевої зрілості, одне одного покохали чи вирішили створити сім´ю. Шлюб давав економічну самостійність, — розповідає фольклористка Ірина Ігнатенко, 36 років.
У харківському видавництві "Клуб сімейного дозвілля" вийшла її книжка "Шлюбно-сімейні стосунки у традиційній культурі українців". Викладачка етнології і краєзнавства Київського університету ім. Тараса Шевченка вже писала про народну медицину і магію, ставлення українців до чоловічого й жіночого тіла.
— Молоді люди максимум до 20 років мали знайти собі шлюбну пару, — продовжує Ірина Ігнатенко. — До того жили при батьках. Не мали своїх грошей чи чогось, чим могли б розпоряджатися. По-друге, українці вірили, що людина має пройти всі головні етапи життєвого шляху. Народитися, охреститися, одружитися. І все потрібно зробити вчасно. Через рік після весілля народити дитину, далі — скільки Бог дасть. І вчасно померти. На довгожителів дивилися з острахом. Підозрювали у чаклунстві. Побоювалися, що вони тримаються за рахунок чийогось недожитого віку, коли хтось помирає молодим. Треба було бути таким, як усі, і нічим не виділятися.
Одружити дітей намагалися якнайшвидше. Побутувала приказка: "Хто рано встає діло зробити, хто рано жениться — дітей до розуму доведе". Але одруження залежало насамперед від батьків.
В українців було сильне поняття про рід і батьківське благословення. Навіть сирітське весілля не могло відбутися без названих батьків. Ними ставали або хрещені, або старші поважні люди. Траплялися різні ситуації. Є згадка, коли дівчина клала голову на колодку і казала: ви мені її відрубайте, я за нього не піду. Але зрештою йшла, бо діватися нікуди.
У книжці "Шлюбно-сімейні стосунки у традиційній культурі українців" описано час від скасування кріпосного права в Австро-Угорщині 1848-го та Російській імперії 1861-го і до революції 1917 року. Науковець у дослідженнях спиралася на власні опитування селян по всій Україні, на архіви попередників-фольклористів, приказки, прислів´я, пісні.
— Піднімаю теми, які довгий час були заборонені. Замовчувалися з різних причин. Акцентую більше на проблемах, ніж на радощах, бо етнологам було про це незручно писати, — пояснює Ірина Ігнатенко.
— Наприклад, привселюдно після весілля перевіряли дівчину на цнотливість. Молодих проводжали до комори. Співали сороміцьких пісень, у яких описували, що і як робити. Бо молоді могли просто не знати. Давали півгодини на статевий акт. У цей час не полишали, стукали, питали, чи скоро Потім заходили й дивилися на скривавлену сорочку чи простирадло. Носили селом, чіпляли на хату. Якщо крові не було, наречену принижували, ображали. Наприклад, ставили ступу, щоб вона товкла. Ніби вона вже товчена. Якщо наречений не міг позбавити наречену цноти, то запрошувався дружка, який мав це зробити. Це був кровний родич. І для представників роду не так було важливо, чи це Іван, чи Степан. Вважалося, якщо дівчина незаймана — буде худоба плодитися, на полі родитися, і все буде добре.
Для нової родини батько давав синові шмат землі. З боку нареченої посаг — це худоба, гроші, скриня з полотном, горщиками, глечиками. Жінки мали певну незалежність. Молочні продукти, городину продавали на ярмарках. Гроші використовували за власним бажанням. Був чіткий розподіл, що має робити чоловік, а що жінка. Вважали, якщо дружина допомагає чоловіку робити його роботу — то це добре. А якщо навпаки — не дуже. В фольклорі висміювалися такі чоловіки. Наприклад, захотів допомогти зварити вареники, кинув не в окріп, а в холодну воду, вони злиплися. Жіноча робота — в домі, хатнє господарство, присадибна ділянка, квіти, город, діти. А чоловіча — те, що було поза домом. Поле, оранка, косовиця, будівництво, ремонт.
Розлучитися було складно. Алкоголізм, бійки, сварки, перелюб не могли бути причинами.
Чоловіче пияцтво було проблемою номер один в українських родинах. Вживали горілку всюди: на весіллях, похоронах, коли закладали хату. Якщо чоловік — алкоголік, вся робота лягала на жінку. На чоловічий перелюб дивилися крізь пальці. Жінка не мала звертати увагу на зради, якщо чоловік добрий господар, про все дбає.
Жінка подавала до суду на розлучення лише через статеву неміч чоловіка. Справу розбирали. Були спеціальні лікарі, які обстежували чоловіче "єстєство". І якщо медично доводили, що дійсно не здатен до зачаття — парі дозволяли розійтися. Чоловіку забороняли вдруге одружуватися. Але це був сором для обох. Причину бачили в чорній магії. Шукали знахарів, лікували. Одна жінка таке терпіла 17 років.
У книгарнях видання "Шлюбно-сімейні стосунки у традиційній культурі українців" коштує 135 грн.
Марина НЕПИЙВОДА
Коментарі
Останні події
- 07.06.2025|14:54Артем Чех анонсував нову книжку "Гра у перевдягання": ніжні роздуми про війну та біль
- 06.06.2025|19:48У США побачила світ поетична антологія «Sunflowers Rising»: Peace Poems Anthology: by Poets for Peace»
- 03.06.2025|12:21У серпні у Львові вперше відбудеться триденний книжковий BestsellerFest
- 03.06.2025|07:14Меридіан Запоріжжя та Меридіан Харків: наприкінці червня відбудуться дві масштабні літературні події за участі провідних українських авторів та авторок Вхідні
- 03.06.2025|07:10Найпопулярніші книжки для дітей на «Книжковому Арсеналі»: що почитати дітям
- 03.06.2025|06:51Фільм Мстислава Чернова «2000 метрів до Андріївки» покажуть на кінофестивалі Docudays UA
- 03.06.2025|06:50Дух Тесли у Києві
- 30.05.2025|18:48«Літературний Чернігів» на перехресті часу
- 27.05.2025|18:32Старий Лев презентує книгу метеорологині Наталки Діденко «Тролейбус номер 15»
- 26.05.2025|10:38Поезія без кордонів