Re: цензії
- 20.11.2024|Михайло ЖайворонСлова, яких вимагав світ
- 19.11.2024|Тетяна Дігай, ТернопільПоети завжди матимуть багато роботи
- 19.11.2024|Олександра Малаш, кандидатка філологічних наук, письменниця, перекладачка, книжкова оглядачкаЧасом те, що неправильно — найкращий вибір
- 18.11.2024|Віктор ВербичПодзвін у сьогодення: художній екскурс у чотирнадцяте століття
- 17.11.2024|Василь Пазинич, фізик-математик, член НСПУ, м. СумиДіалоги про історію України, написану в драматичних поемах, к нотатках на полях
- 14.11.2024|Ігор Бондар-ТерещенкоРозворушімо вулик
- 11.11.2024|Володимир Гладишев, професор, Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти«Але ми є! І Україні бути!»
- 11.11.2024|Ігор Фарина, член НСПУПобачило серце сучасніть через минуле
- 10.11.2024|Віктор ВербичСвіт, зітканий з непроминального світла
- 10.11.2024|Євгенія ЮрченкоІ дивитися в приціл сльози планета
Видавничі новинки
- Корупція та реформи. Уроки економічної історії АмерикиКниги | Буквоїд
- У "НІКА-Центр" виходять книги Ісама Расіма "Африканський танець" та Карама Сабера "Святиня"Проза | Буквоїд
- Ігор Павлюк. "Бут. Історія України у драматичних поемах"Поезія | Буквоїд
- У Чернівцях видали новий роман Галини ПетросанякПроза | Буквоїд
- Станіслав Ігнацій Віткевич. «Ненаситність»Проза | Буквоїд
- Чеслав Маркевич. «Тропи»Поезія | Буквоїд
- Легенда про ВільнихКниги | Буквоїд
- Нотатник Вероніки Чекалюк. «Смачна комунікація: гостинність – це творчість»Книги | Буквоїд
- Світлана Марчук. «Небо, ромашки і ти»Поезія | Буквоїд
- Володимир Жупанюк. «З подорожнього етюдника»Книги | Буквоїд
Літературний дайджест
Ґюнтер Ґрасс: народний поет, руйнувальник табу
Він був людиною, яка знову і знову сколихувала суспільство, поляризувала й провокувала, все підмічала пильним поглядом громадянина. Але насамперед Ґрасс був, є і залишатиметься видатним автором.
Це життя, сповнене польотів і падінь, розпочалося 16 жовтня 1927 року. Ґюнтер Ґрасс з´явився на світ у родині дрібних торгівців у Гданську, клієнтура яких була бідною, квартира - тісною, а оточення - католицьким. "Дитинство між Святим духом та Гітлером", - пише біограф Ґрасса Міхаель Юрґс.
У сімнадцятирічному віці він стикнувся з жорстокостями Другої світової війни. У 1944 році як помічник зенітників, потім у СС. Про це він розкаже лише через десятки років та викличе скандал. Але спочатку потрібно було пережити добу війни.
Початки успішного автора
952-ий рік. Молода Федеративна Республіка, Ґрасс також молодий. Він займається мистецтвом, вивчає скульптуру та графіку, грає в джаз-бенді, подорожує та зрештою у 1956-му їде на якийсь час до Парижа. Не визначне, а скоріше скромне життя веде він там зі своєю першою дружиною, але це початок великої письменницької кар´єри.
Тут Ґрасс робить ескіз свого роману "Бляшаний барабан", який з´являється 1959 року, спричиняє бурю у високомірній німецькій публіці тих років, та все ж завойовує світовий успіх, багаторазово перекладається та навіть екранізується. Рівно через сорок років творця цього роману - за нього та всю життєву працю - нагороджують Нобелівською премією з літератури.
Креативний та продуктивний
Ґюнтер Ґрасс писав драми, вірші та насамперед белетристику, список його робіт є довгим. У тому числі такі відомі романи як "Собачі роки" ("Hundejahre", 1963), "Під місцевим наркозом" ( "Örtlich betäubt", 1969), "Камбала" ( "Der Butt", 1977), "Щуриха" ("Die Rättin", 1986), "Траєкторія краба" ("Im Krebsgang", 2002) та багато інших.
В його книгах завжди йдеться про політичну обстановку та суспільні злами. Наприклад, про роль інтелігенції під час повстання в НДР 1953 року, про студентську революцію 1968-го, вибори до Бундестагу, відносини між Сходом та Заходом тощо. Щоправда, такого піднесення, як книга про барабанщика Оскара Мацерата, подальші твори не створили, але вони всі були великим успіхом та приводом для жвавих дискусій у суспільстві. Окремим читачам вони видавалися, звичайно, надто важкими - забагато політики, замало мистецького.
Мораль та політика
Ґюнтер Ґрасс до кінця життя залишався багатогранним талантом: автором романів, поетом, графіком, скульптором, а час від часу також ілюстратором своїх книжок. Звичайно, він нагадував про себе і завдяки втручанню у політику - довгі роки він вважався у Німеччині своєрідним "моральним авторитетом". Починаючи з 1961-го року, він солідаризувався із соціал-демократами (СДПН ), не вступаючи у партію. У 1969-му підтримав на виборах Віллі Брандта. Пізніше таки увійшов до лав СДПН, потім здав свій членський квиток унаслідок суперечки щодо міграційного права.
Попри все, Ґрасс залишався критичним спостерігачем сучасності, незалежним діячем з лівими поглядами, захисником знедолених - курдів, яким загрожувала депортація, колишніх "остарбайтерів", переслідуваних авторів, проти війн, за війни – і у 2006-му році мусив зауважити, що війна зробила його вразливим. Згадане в автобіографії членство у СС призвело до бурхливої дискусії як у Німеччині, так і за кордоном. На репутацію морального авторитета лягла тінь замовчаної співучасті в злочинах. В якийсь момент Ґрасс, котрий сам виступав за безжальне поводження з нацистським минулим, в очах громадськості виявився лицеміром.
Вірш як провокація
З часом письменник та громадськість дещо віддалились одне від одного. Моральної інстанції, яка б тримала перед німцями дзеркало, їм, вочевидь, більше не потрібно. Аж поки у квітні 2012 року Ґрасс не оприлюднив текст під заголовком "Те, що має бути сказано" та знову викликав скандал, який вийшов далеко за межі Німеччини. Текст, який був поданий як "вірш", містив неприкриту критику політики Ізраїлю. Ґрасс застерігав від ізраїльського удару по Ірану та називав цю країну, її ядерні потужності та окупаційну політику "загрозою для світового миру".
Памфлет спричинив обурення, автор став persona non grata, був звинувачений в антисемітизмі. Однак, попри це, Ґрасс продовжив залишатися взірцем – не в останню чергу для своїх молодих колег-письменників. Уве Теллькамп характеризує його як найсильнішого оповідача в німецькій літературі, Моріц Рінке називав його "найцікавішим, найбагатограннішим динозавром".
Кухар та курець
Те, що Ґюнтер Ґрасс був людиною з почуттям гумору та дуже чутливою, підтверджують ті, хто був знайомий з ним особисто та бачив у незвичній атмосфері. Наприклад, джаз був у письменника в крові. Так, у 2009-му на Франкфуртському книжковому ярмарку він разом зі своїм товаришем, музикантом Ґюнтером Бебі Зоммером, влаштував музично-літературний виступ на сцені. Посвячені також розповідають, що Ґрасс охоче куховарив, полюбляв добре червоне вино та до кінця своїх днів не хотів відмовлятися від цигарок. "Патріарх" любив побути у колі своїх онуків та своєї великої родини.
Корнелія Рабіц, Захар Бутирський
Коментарі
Останні події
- 27.11.2024|12:11"Книгарня "Є" відновлює тури для письменників: дебютні авторки-фантастки вирушають у подорож Україною
- 21.11.2024|18:39Олександр Гаврош: "Фортель і Мімі" – це книжка про любов у різних проявах
- 19.11.2024|10:42Стартував прийом заявок на щорічну премію «Своя Полиця»
- 19.11.2024|10:38Поезія і проза у творчості Теодозії Зарівної та Людмили Таран
- 11.11.2024|19:2715 листопада у Києві проведуть акцію «Порожні стільці»
- 11.11.2024|19:20Понад 50 подій, 5 сцен, більше 100 учасників з України, Польщі, Литви та Хорватії: яким був перший Міжнародний фестиваль «Земля Поетів»
- 11.11.2024|11:21“Основи” вперше видають в оригіналі “Катерину” Шевченка з акварелями Миколи Толмачева
- 09.11.2024|16:29«Про секс та інші запитання, які цікавлять підлітків» — книжка для сміливих розмов від авторки блогу «У Трусах» Анастасії Забели
- 09.11.2024|16:23Відкриття 76-ої "Книгарні "Є": перша книгарня мережі в Олександрії
- 09.11.2024|11:29У Києві видали збірку гумору і сатири «СМІХПАЙОК»