Re: цензії

20.11.2024|Михайло Жайворон
Слова, яких вимагав світ
19.11.2024|Тетяна Дігай, Тернопіль
Поети завжди матимуть багато роботи
19.11.2024|Олександра Малаш, кандидатка філологічних наук, письменниця, перекладачка, книжкова оглядачка
Часом те, що неправильно — найкращий вибір
18.11.2024|Віктор Вербич
Подзвін у сьогодення: художній екскурс у чотирнадцяте століття
17.11.2024|Василь Пазинич, фізик-математик, член НСПУ, м. Суми
Діалоги про історію України, написану в драматичних поемах, к нотатках на полях
Розворушімо вулик
11.11.2024|Володимир Гладишев, професор, Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
«Але ми є! І Україні бути!»
11.11.2024|Ігор Фарина, член НСПУ
Побачило серце сучасніть через минуле
10.11.2024|Віктор Вербич
Світ, зітканий з непроминального світла
10.11.2024|Євгенія Юрченко
І дивитися в приціл сльози планета

Літературний дайджест

Чи стануть козаки добровольцями АТО?

Комікси як інтенсивна терапія патріотизму?

Поваги гідна наполегливість нового київського видавництва «Небесний ключ» (або, як вони пишуть на титулі, — «Nebeskey»), яке третій рік поспіль прищеплює українському читачеві європейський книжковий стандарт — комікси, або ж мальовані історії. На модерному Заході і Сході такі книжки комерційно-масово смакують не лише дітям, підліткам та студентській молоді, а й дорослим із досвідом читання тисячесторінкових творів. У нас адресація коміксів поки що не виходить за межі старшого шкільного віку.

Уже доводилося писати, що досвід «Небесного ключа» не перший в Україні, але поки що кращий (див. «УМ» від 20.02.2013). Візуальну повість «Даогопак» авторства Максима Прасолова, Олексія Чебикіна та Олега Колова експерти рейтинґу «Книжка року» назвали лавреатом сезону-2012 серед літератури для середніх і старших школярів. Успіх зумовлювався, насамперед, привабливим малюнком, динамікою оповіді і збалансованим дизайном, а також приємною несподіванкою з’яви високоякісного коміксу по кількох роках цілковитої відсутності видань цього жанру.

Сьогоріч вийшло продовження: «Даогопак. Книга 2: Шляхетна любов». З одного боку, воно вже не викликає аж такого захвату, як книжка-первісток, а з іншого — уповні задовольняє читацькі очікування на продовження, породжені першою книжкою. «Даогопак-2» має усі принади попередника. Приваблива графіка, де окремі малюнки цілком можуть бути самостійною окрасою будь-якого інтер’єру (наприклад, нічний ландшафт «Босфор на ланцюгу» в ефектному ракурсі). Так само оповідь зблискує іронічними інтонаціями («іронія — це інтелектуальний хист вільного духу. А хистом козак володіє майстерно»), приміром, в описах заміських палаців митників, податківців, прикордонників. Або в сюжетній частині про корчму «Рожевий млин» — такому собі козацькому Лас-Вегасі. Трапляються сентенції, що змушують і дорослого читача раптом зупинитися перед карколомною мисленевою перспективою, як-от: «Умовності навколо вас можуть зробити бажане недосяжним». Утім, саме так парадоксально й мусив би міркувати справжній характерник, наставник січової бурси.

Усе, ясна річ, відбувається у військових декораціях: розвідка і контррозвідка; камуфляж і деза; інформаційні атаки і пастки («соколина пошта, надійний захист від голубиного спаму»). Ті козацькі хитрощі постають особливо опукло, бо побачені очима геть спантеличених іноземних мандрівників на Січ, таких собі чотирьох мушкетерів — випускників Краківського університету (поляк, француз, шотландець, німець). Та найбільше вражає одне місце, де візир турецького султана із затьмареною від злоби свідомістю (чисто Путін) шипить у спину запорожцям, що здійснили зухвалу диверсію в серці імперії: «Вони гадають, що втекли, обдуривши султана. Але… їм ніколи не позбутися мого контролю. Я відправлю за ними свою найстрашнішу потвору, небезпечну і нещадну, ім’я якій — війна!» І по якомусь часі вже пропонує своєму начальнику те, що нині подають до інформаційного столу в Кремлі: «Я влаштував вам невеличку розвагу — військовий парад на сусідніх територіях».

Ясна річ, що це прочитується саме так після російської агресії. І у зв’язку з цим виникає думка: а чом би в наступному коміксі козакам не змінити вектор звитяги на північно-східний? Тим більше, що перемоги на цьому напрямку — не фантазії, а історична реальність? Чому б поруч із фентезійними мальованими історіями не видати повісті-комікси про цілком реальні події української минувшини? Тим паче структура кращих останніх історичних оповідей для дітей та юнацтва — скажімо, книжки Володимира Рутківського та Олександра Гавроша — добре надається на «коміксування». Ось сьогорічний шевченківський лавреат Мирослав Дочинець вже адаптував для підлітків два свої премійовані «дорослі» романи (Бранець Чорного лісу. — Л.: Апріорі, 2012; В’язень замку Паланок. — Мукачево: Карпатська вежа, 2013) — але ж цілком можна піти так само далі, у царину мальованих історій.

Тим більше, що висококласних книжкових художників у нас нині не бракує. Торік у тому ж видавництві «Небесний ключ» інший художник, Олександр Ком’яхов, намалював і випустив комікс-історію «Чуб. Книга перша: Зоряна байка про козака Чубенка». Вона заслуговує на приблизно такі ж компліменти, як і «Даогопак» — хіба що зорієнтована не на старших, а на молодших школярів. Ще більше митців гуртується навколо «Видавництва Старого Лева», в якому чим далі частіше з’являються книжки, де перед веде не текст, а малюнки. Це вже мальовані історії за півкроку від традиційного коміксу. Візьмемо, бодай, їхні сьогорічні новинки: обидві книжки Романа Романишина й Андрія Лесіва «Зірки і макові зернята» (уже відзначена в Італії на найбільшому в світі ярмарку дитячих видань) та «Антоміми». Візуально вони організовані так, що цих авторів легко уявити авторами коміксів. Те саме стосується й Анастасії Стефурак з її грайливо-метафоричними малюнками («Прислів’я українські»). А книжку поляків Олександри та Даніеля Мізелінських «Карти. Ілюстрована мандрівка материками, морями та культурами світу» — вже цілком можна назвати «нетрадиційним» коміксом. Уся ця видавничо-художня динаміка підштовхує до припущення, що на українському книжковому ринку ось-ось станеться комікс-вибух.

І якщо вже зовсім пуститися берега у фантазіях-очікуваннях, то таке: уявіть собі справжній купівельний ажіотаж серед усіх читацьких прошарків, коли на полицях книгарень з’являться мальовані історії про нинішню українсько-російську війну, біографічні комікс-нариси про героїв Майдану й АТО. Патріотично-виховний потенціал (говорячи офіційною мовою) такого книжкового тренду зараз годі окреслити; його вплив може бути настільки сильним, швидким, широким і глибоким, якого Міністерство освіти не припускає навіть у найсміливіших стратегічних планах.

Костянтин Родик



коментувати
зберегти в закладках
роздрукувати
використати у блогах та форумах
повідомити друга

Коментарі  

comments powered by Disqus

Останні події

28.11.2024|14:49
Видавництво Старого Лева спільно з Talents for Ukraine запускають серію подій "Читати. Говорити"
27.11.2024|12:11
"Книгарня "Є" відновлює тури для письменників: дебютні авторки-фантастки вирушають у подорож Україною
21.11.2024|18:39
Олександр Гаврош: "Фортель і Мімі" – це книжка про любов у різних проявах
19.11.2024|10:42
Стартував прийом заявок на щорічну премію «Своя Полиця»
19.11.2024|10:38
Поезія і проза у творчості Теодозії Зарівної та Людмили Таран
11.11.2024|19:27
15 листопада у Києві проведуть акцію «Порожні стільці»
11.11.2024|19:20
Понад 50 подій, 5 сцен, більше 100 учасників з України, Польщі, Литви та Хорватії: яким був перший Міжнародний фестиваль «Земля Поетів»
11.11.2024|11:21
“Основи” вперше видають в оригіналі “Катерину” Шевченка з акварелями Миколи Толмачева
09.11.2024|16:29
«Про секс та інші запитання, які цікавлять підлітків» — книжка для сміливих розмов від авторки блогу «У Трусах» Анастасії Забели
09.11.2024|16:23
Відкриття 76-ої "Книгарні "Є": перша книгарня мережі в Олександрії


Партнери