Re: цензії

11.12.2025|Ольга Мхитарян, кандидат педагогічних наук
Привабливо, цікаво, пізнавально
08.12.2025|Василь Кузан
Крик відчаю
02.12.2025|Василь Кузан
Ні краплі лукавства
27.11.2025|Василь Кузан
Nobilis sapientia
27.11.2025|Віталій Огієнко
Розсекречені архіви
24.11.2025|Наталія Богданець-Білоскаленко, доктор педагогічних наук, професор
«Казки навиворіт»: Майстерне переосмислення народної мудрості для сучасної дитини
23.11.2025|Ігор Зіньчук
Світло, як стиль життя
21.11.2025|Тарас Кремінь, кандидат філологічних наук
Світлотіні свободи
18.11.2025|Ігор Чорний
У мерехтінні зірки Алатир
17.11.2025|Ігор Зіньчук
Темні закутки минулого

Літературний дайджест

Чи стануть козаки добровольцями АТО?

Комікси як інтенсивна терапія патріотизму?

Поваги гідна наполегливість нового київського видавництва «Небесний ключ» (або, як вони пишуть на титулі, — «Nebeskey»), яке третій рік поспіль прищеплює українському читачеві європейський книжковий стандарт — комікси, або ж мальовані історії. На модерному Заході і Сході такі книжки комерційно-масово смакують не лише дітям, підліткам та студентській молоді, а й дорослим із досвідом читання тисячесторінкових творів. У нас адресація коміксів поки що не виходить за межі старшого шкільного віку.

Уже доводилося писати, що досвід «Небесного ключа» не перший в Україні, але поки що кращий (див. «УМ» від 20.02.2013). Візуальну повість «Даогопак» авторства Максима Прасолова, Олексія Чебикіна та Олега Колова експерти рейтинґу «Книжка року» назвали лавреатом сезону-2012 серед літератури для середніх і старших школярів. Успіх зумовлювався, насамперед, привабливим малюнком, динамікою оповіді і збалансованим дизайном, а також приємною несподіванкою з’яви високоякісного коміксу по кількох роках цілковитої відсутності видань цього жанру.

Сьогоріч вийшло продовження: «Даогопак. Книга 2: Шляхетна любов». З одного боку, воно вже не викликає аж такого захвату, як книжка-первісток, а з іншого — уповні задовольняє читацькі очікування на продовження, породжені першою книжкою. «Даогопак-2» має усі принади попередника. Приваблива графіка, де окремі малюнки цілком можуть бути самостійною окрасою будь-якого інтер’єру (наприклад, нічний ландшафт «Босфор на ланцюгу» в ефектному ракурсі). Так само оповідь зблискує іронічними інтонаціями («іронія — це інтелектуальний хист вільного духу. А хистом козак володіє майстерно»), приміром, в описах заміських палаців митників, податківців, прикордонників. Або в сюжетній частині про корчму «Рожевий млин» — такому собі козацькому Лас-Вегасі. Трапляються сентенції, що змушують і дорослого читача раптом зупинитися перед карколомною мисленевою перспективою, як-от: «Умовності навколо вас можуть зробити бажане недосяжним». Утім, саме так парадоксально й мусив би міркувати справжній характерник, наставник січової бурси.

Усе, ясна річ, відбувається у військових декораціях: розвідка і контррозвідка; камуфляж і деза; інформаційні атаки і пастки («соколина пошта, надійний захист від голубиного спаму»). Ті козацькі хитрощі постають особливо опукло, бо побачені очима геть спантеличених іноземних мандрівників на Січ, таких собі чотирьох мушкетерів — випускників Краківського університету (поляк, француз, шотландець, німець). Та найбільше вражає одне місце, де візир турецького султана із затьмареною від злоби свідомістю (чисто Путін) шипить у спину запорожцям, що здійснили зухвалу диверсію в серці імперії: «Вони гадають, що втекли, обдуривши султана. Але… їм ніколи не позбутися мого контролю. Я відправлю за ними свою найстрашнішу потвору, небезпечну і нещадну, ім’я якій — війна!» І по якомусь часі вже пропонує своєму начальнику те, що нині подають до інформаційного столу в Кремлі: «Я влаштував вам невеличку розвагу — військовий парад на сусідніх територіях».

Ясна річ, що це прочитується саме так після російської агресії. І у зв’язку з цим виникає думка: а чом би в наступному коміксі козакам не змінити вектор звитяги на північно-східний? Тим більше, що перемоги на цьому напрямку — не фантазії, а історична реальність? Чому б поруч із фентезійними мальованими історіями не видати повісті-комікси про цілком реальні події української минувшини? Тим паче структура кращих останніх історичних оповідей для дітей та юнацтва — скажімо, книжки Володимира Рутківського та Олександра Гавроша — добре надається на «коміксування». Ось сьогорічний шевченківський лавреат Мирослав Дочинець вже адаптував для підлітків два свої премійовані «дорослі» романи (Бранець Чорного лісу. — Л.: Апріорі, 2012; В’язень замку Паланок. — Мукачево: Карпатська вежа, 2013) — але ж цілком можна піти так само далі, у царину мальованих історій.

Тим більше, що висококласних книжкових художників у нас нині не бракує. Торік у тому ж видавництві «Небесний ключ» інший художник, Олександр Ком’яхов, намалював і випустив комікс-історію «Чуб. Книга перша: Зоряна байка про козака Чубенка». Вона заслуговує на приблизно такі ж компліменти, як і «Даогопак» — хіба що зорієнтована не на старших, а на молодших школярів. Ще більше митців гуртується навколо «Видавництва Старого Лева», в якому чим далі частіше з’являються книжки, де перед веде не текст, а малюнки. Це вже мальовані історії за півкроку від традиційного коміксу. Візьмемо, бодай, їхні сьогорічні новинки: обидві книжки Романа Романишина й Андрія Лесіва «Зірки і макові зернята» (уже відзначена в Італії на найбільшому в світі ярмарку дитячих видань) та «Антоміми». Візуально вони організовані так, що цих авторів легко уявити авторами коміксів. Те саме стосується й Анастасії Стефурак з її грайливо-метафоричними малюнками («Прислів’я українські»). А книжку поляків Олександри та Даніеля Мізелінських «Карти. Ілюстрована мандрівка материками, морями та культурами світу» — вже цілком можна назвати «нетрадиційним» коміксом. Уся ця видавничо-художня динаміка підштовхує до припущення, що на українському книжковому ринку ось-ось станеться комікс-вибух.

І якщо вже зовсім пуститися берега у фантазіях-очікуваннях, то таке: уявіть собі справжній купівельний ажіотаж серед усіх читацьких прошарків, коли на полицях книгарень з’являться мальовані історії про нинішню українсько-російську війну, біографічні комікс-нариси про героїв Майдану й АТО. Патріотично-виховний потенціал (говорячи офіційною мовою) такого книжкового тренду зараз годі окреслити; його вплив може бути настільки сильним, швидким, широким і глибоким, якого Міністерство освіти не припускає навіть у найсміливіших стратегічних планах.

Костянтин Родик



коментувати
зберегти в закладках
роздрукувати
використати у блогах та форумах
повідомити друга

Коментарі  

comments powered by Disqus

Останні події

11.12.2025|20:26
Книга року ВВС 2025 оголосила переможців
09.12.2025|14:38
Премія імені Юрія Шевельова 2025: Оголошено імена фіналістів та володарки Спецвідзнаки Капітули
02.12.2025|10:33
Поетичний вечір у Києві: «Цієї ночі сніг упав» і теплі зимові вірші
27.11.2025|14:32
«Хто навчив тебе так брехати?»: у Луцьку презентують дві книжки про гнів, травму й силу історій
24.11.2025|14:50
Коли архітектура, дизайн і книги говорять однією мовою: вечір «Мода шаблонів» у TSUM Loft
17.11.2025|15:32
«Основи» готують до друку «Бард і його світ: як Шекспір став Шекспіром» Стівена Ґрінблатта
17.11.2025|10:29
Для тих, хто живе словом
17.11.2025|10:25
У «Видавництві 21» вийшла друком збірка пʼєс сучасного класика Володимира Діброви
16.11.2025|10:55
У Києві провели акцію «Порожні стільці» на підтримку незаконно ув’язнених, полонених та зниклих безвісти журналістів та митців
13.11.2025|11:20
Фініш! Макс Кідрук завершив роботу над романом «Колапс»


Партнери