
Re: цензії
- 14.09.2025|Тетяна Колядинська, м. ДніпроЗа якими правилами “грали” радянські засоби масової інформації
- 03.09.2025|Ольга Шаф, м. Дніпро«Був на рідній землі…»
- 02.09.2025|Віктор ВербичКнига долі Федора Литвинюка: ціна вибору
- 01.09.2025|Василь Пазинич, поет, фізик-математик, член НСПУ, м. СумиОдухотворений мегавулкан мезозойської ери
- 25.08.2025|Ярослав ПоліщукШалений вертеп
- 25.08.2025|Ігор ЗіньчукПравди мало не буває
- 18.08.2025|Володимир Гладишев«НЕМОВ СТОЛІТЬ НЕБАЧЕНИХ ВЕСНА – ПЕРЕД ОЧИМА СХОДИТЬ УКРАЇНА»
- 12.08.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськПолтавська хоку-центричність
- 07.08.2025|Ігор ЧорнийРоки минають за роками…
- 06.08.2025|Ярослав ПоліщукСнити про щастя
Видавничі новинки
- Христина Лукащук. «Мова речей»Проза | Буквоїд
- Наталія Терамае. «Іммігрантка»Проза | Буквоїд
- Надія Гуменюк. "Як черепаха в чаплі чаювала"Дитяча книга | Буквоїд
- «У сяйві золотого півмісяця»: перше в Україні дослідження тюркеріКниги | Буквоїд
- «Основи» видадуть нову велику фотокнигу Євгена Нікіфорова про українські мозаїки радянського періодуФотоальбоми | Буквоїд
- Алла Рогашко. "Містеріум"Проза | Буквоїд
- Сергій Фурса. «Протистояння»Проза | Буквоїд
- Мар’яна Копачинська. «Княгиня Пітьми»Книги | Буквоїд
- "Моя погана дівчинка - це моя частина"Книги | Володимир Гладишев, професор, Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
- Джон Ґвінн. "Лють Богів"Проза | Буквоїд
Літературний дайджест
Плацкартна доля
У збірці братів Прохаськів приватна міфологія межує з офіційною історією.
На початку цієї екзотичної збірки з назвою «Відстані та вібрації» її автори ще намагаються у доволі науковий спосіб пояснити свою любов до предмета своєї розмови. І це не дивно, коли зважимо на те, що пишуть про наше привокзальне минуле і сучасне, відповідно Юрко і Тарас Прохаськи, учасники і творці Станіславського феномену, а там, де феномен — там обов’язково стоп–машина будь–яким ненауковим дефініціям.
Утім науковий контекст цієї залізничної саги обрамлений лише вступними термінами «антропологія» і «герменевтика», а всередині збірки маємо цілком «живі» життєві міркування про те, як зазвичай добре було за бабці Австрії. І як тепер ані в минуле, ані в майбутнє не в’їхати жодним паротягом, бо кляті більшовики замінили прогресивні рейки всесвітньої історії, якими допіру котилася Галичина, на «російську мірку» комунальних буднів, якою припхалася до прикарпатського раю радянська влада. І через це до Європи нам зась, хіба що городами пам’яті, до першого прикордонника.
У дуеті рефлексій брат–письменник Тарас продовжує творити свою власну приватну міфологію, розпочату ним у збірці «Порт Франківськ», а його брат–науковець захоплюється її соціокультурною складовою. Тому ґрунтовна історія галицької залізниці протягом двох світових війн, під націонал–соціалістичною та радянською окупаціями, а також у сьогоднішній Українській державі, написана, відповідно, Юрком Прохаськом, а Тарас лише підсумовує роздуми про залізницю як «машинерію терору і винищення» власним ліричним епілогом під назвою «Життя між поїздами».
Загалом «Відстані та вібрації», видані «Лілеєю–НВ», — це чудова спроба розповісти історію галицьких залізниць мовою аборигена–обивателя, вписавши її до цісарсько–королівської, великопольської і радянської міфології. Історична дріб’язковість, чи пак мікроісторія, — ось основна методологічна ознака цих соціокультурних досліджень. Рейки, колії, шлагбауми — здавалося, дрібниці, і відкручена гайка з оповідання «Зловмисник» Чехова лише за благословенних імперських часів могла не порушувати пристанційного спокою епохи, а за радянської влади навпаки — навіть не вилучений, а силоміць вставлений елемент чужого порядку, як, наприклад, яка–небудь бочка з квасом на привокзальному майдані, міг зруйнувати топографічну ідилію австро–угорського краю. «Іноді такі начебто непоказні ознаки є промовистішим свідоцтвом загального стану справ, ніж зовнішній політичний декорум», — свідчать автори.
Загалом знаєте, яка головна особливість такого «залізничного» менталітету західноукраїнського зразка? Це зовсiм не бажання податися у мандри, яке за життя переслідує героїв «східної» прози у творах Євгена Пашковського чи Олеся Ульяненка. Ні, це захопливо–марудний процес виробляння складного з простого, з невимушеного — техногенного і небезпечного, з питомого — чужого і похмурого. Отже, мова про ностальгію. Давним–давно, коли дерева на станціях були малими, маєстат пасажирів визначався веселими кольорами вагонів, а не казенними наличками «загальний», «плацкартний» і «купейний», маргінальне становище галицької провінції у колоніальних візіях Відня почало змінюватися зі страшною централізованою силою. Якою саме, про це прочитаємо у «технічних» главах Юрка Прохаська, натомість наразі можемо ствердити, що достатньо кількох вказівних штрихів, і краєвид за купейним вікном перетворюється на роман — настільки шляхи–дороги з потягами–вокзалами здатні творити свій власний лінійний всесвіт, а знаки й шлагбауми — випромінювати сугестію. Так, перелік станцій легендарного потяга з народною «Червоною рутою» сполученням «Івано–Франківськ — Рахів», який їде «старим австріяцьким маршрутом», на думку Тараса Прохаська, є кодовим для патріотичної спільноти тамтешніх пасажирів. І тому саме у такому метафізичному краєзнавстві завжди виникає щось суто інтимне, особисто–потаємне, що спроможне об’єднати всі деталі в соціальному космосі, створивши з нього подобу залізничного левіафана.
Ігор БОНДАР–ТЕРЕЩЕНКО
Коментарі
Останні події
- 11.09.2025|19:25Тімоті Снайдер отримав Премію Стуса-2025
- 10.09.2025|19:24Юліан Тамаш: «Я давно змирився з тим, що руснаків не буде…»
- 08.09.2025|19:3211 вересня стане відомим імʼя лауреата Премії імені Василя Стуса 2025 року
- 08.09.2025|19:29Фестиваль TRANSLATORIUM оголосив повну програму подій у 2025 році
- 08.09.2025|19:16В Україні з’явилася нова культурна аґенція “Терени”
- 03.09.2025|11:59Український ПЕН оголошує конкурс на здобуття Премії Шевельова за 2025 р
- 03.09.2025|11:53У Луцьку — прем’єра вистави «Хованка» за п’єсою іспанського драматурга
- 03.09.2025|11:49Літагенція OVO офіційно представлятиме Україну на Світовому чемпіонаті з поетичного слему
- 02.09.2025|19:05«Пам’ять дисгармонійна» у «Приватній колекції»
- 27.08.2025|18:44Оголошено ім’я лауреата Міжнародної премії імені Івана Франка-2025