
Re: цензії
- 14.09.2025|Тетяна Колядинська, м. ДніпроЗа якими правилами “грали” радянські засоби масової інформації
- 03.09.2025|Ольга Шаф, м. Дніпро«Був на рідній землі…»
- 02.09.2025|Віктор ВербичКнига долі Федора Литвинюка: ціна вибору
- 01.09.2025|Василь Пазинич, поет, фізик-математик, член НСПУ, м. СумиОдухотворений мегавулкан мезозойської ери
- 25.08.2025|Ярослав ПоліщукШалений вертеп
- 25.08.2025|Ігор ЗіньчукПравди мало не буває
- 18.08.2025|Володимир Гладишев«НЕМОВ СТОЛІТЬ НЕБАЧЕНИХ ВЕСНА – ПЕРЕД ОЧИМА СХОДИТЬ УКРАЇНА»
- 12.08.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськПолтавська хоку-центричність
- 07.08.2025|Ігор ЧорнийРоки минають за роками…
- 06.08.2025|Ярослав ПоліщукСнити про щастя
Видавничі новинки
- Христина Лукащук. «Мова речей»Проза | Буквоїд
- Наталія Терамае. «Іммігрантка»Проза | Буквоїд
- Надія Гуменюк. "Як черепаха в чаплі чаювала"Дитяча книга | Буквоїд
- «У сяйві золотого півмісяця»: перше в Україні дослідження тюркеріКниги | Буквоїд
- «Основи» видадуть нову велику фотокнигу Євгена Нікіфорова про українські мозаїки радянського періодуФотоальбоми | Буквоїд
- Алла Рогашко. "Містеріум"Проза | Буквоїд
- Сергій Фурса. «Протистояння»Проза | Буквоїд
- Мар’яна Копачинська. «Княгиня Пітьми»Книги | Буквоїд
- "Моя погана дівчинка - це моя частина"Книги | Володимир Гладишев, професор, Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
- Джон Ґвінн. "Лють Богів"Проза | Буквоїд
Літературний дайджест
Поезії як рани: кримінальні чтива від Жадана
Нова збірка чи не найвідомішого українського поета сучасності Сергія Жадана «Вогнепальні й ножові» побачила світ і за даними деяких джерел розкуповується в київських книгарнях з шаленою швидкістю.
Ні для кого не секрет, що Жадан завжди виписував у своїх творах сірі і «чорнушні» сюжети і такого ж ґатунку персонажі ставали головними героями його поетичних творів. Якщо говорити дуже формально, то нова книжка не стала винятком, майже на кожній сторінці зустрічаються «пацани», «братки», всякого роду інші покидьки і аморальні типи з усією відповідною їм естетикою життя «окупованих територій» і всепоглинаючих сірих кам’яних міст і передмість. Власне, у мережі вже навіть з’являються закиди до автора щодо того, що він цілеспрямовано виливає на папір усяку бридоту, спекулює на подібній тематиці, адже в наш «тяжкий час, час втраченої духовності», такий хід є дуже популярним, а автор, що застосовує його, неодмінно стає об’єктом обговорення, а отже здобуває славу, отримує гонорари від продажу книжок, любов читачів і все-все-все, чому тільки може позаздрити український письменник. Та все ж, здається, що такий аргумент тут недоречний, бо кому-кому, а Сергію Вікторовичу перейматися підтримкою власного авторитету і популярності серед читачів не варто. Радше, можна сказати, що нові твори виглядають абсолютно відповідними до настроїв і життєвих позицій автора, його світовідчуття, яке сформувалося на зламі двох епох у 90-ті і яке вперто не бажає трансформуватися у щось інше.
Поезії «Вогнепальних і ножових» залишаються схожими, як це часто бувало у Жадана, на листи з іншого боку соціального фронту, це ті ж самі шукання всієї багатоманітності життєвих емоцій і настроїв у кожній людині незалежно від ярликів, які на неї навішує соціум: «Немає жодних невірних і жодних святих,/ немає жодних праведних і жодних простих,/ жодних партнерів, жодних, синок, торгів/ – є лише сонце, вмерзле поміж снігів.» В більшості творів герої стають праведниками, борцями за справедливість, месіями, що закликають до пробудження, до змін, до руху вперед.
Героїзм і месініанство, як такі, є наскрізними мотивами нових поезій Жадана. Чомусь одразу хочеться пригадати фільми Тарантино, його Джулса Вінфілда, чорношкірого вбивцю з «Кримінального чтива», який, усвідомлюючи всю нікчемність і гріховність свого способу життя, намагаєьтся змінитися, стати на шлях істини і вказати на цей шлях іншим, читаючи їм проповіді. Так і кожен герой з «Вогнепальних і ножових» звертається до свого оточення, і революційним тоном вимовляє приблизно таке: «Навіть якщо я вас і не виведу, я все одно ітиму, /тож і ви не спиняйтеся, ідучи за мною».
А ще, поряд з героями й апостолами, тут є жінки. Проте, як завжди у Жадана, вони далекі у просторі і часі. Про них лишається тільки згадувати, або мріяти, а найкраще, що можна зробити в цій ситуації, - це померти подалі від них.
Загалом усе в новій збірці насичене ностальгійністю і схоже на спогади, на пригадування історій з минулого, таке пригадування, в яке ми впадаємо, коли свідомо, чи не свідомо доторкаємося до власних тілесних, чи душевних ран... І байдуже чим, чи ким вони були залишені.
Олександр Шумілін
Коментарі
Останні події
- 11.09.2025|19:25Тімоті Снайдер отримав Премію Стуса-2025
- 10.09.2025|19:24Юліан Тамаш: «Я давно змирився з тим, що руснаків не буде…»
- 08.09.2025|19:3211 вересня стане відомим імʼя лауреата Премії імені Василя Стуса 2025 року
- 08.09.2025|19:29Фестиваль TRANSLATORIUM оголосив повну програму подій у 2025 році
- 08.09.2025|19:16В Україні з’явилася нова культурна аґенція “Терени”
- 03.09.2025|11:59Український ПЕН оголошує конкурс на здобуття Премії Шевельова за 2025 р
- 03.09.2025|11:53У Луцьку — прем’єра вистави «Хованка» за п’єсою іспанського драматурга
- 03.09.2025|11:49Літагенція OVO офіційно представлятиме Україну на Світовому чемпіонаті з поетичного слему
- 02.09.2025|19:05«Пам’ять дисгармонійна» у «Приватній колекції»
- 27.08.2025|18:44Оголошено ім’я лауреата Міжнародної премії імені Івана Франка-2025