
Re: цензії
- 14.09.2025|Тетяна Колядинська, м. ДніпроЗа якими правилами “грали” радянські засоби масової інформації
- 03.09.2025|Ольга Шаф, м. Дніпро«Був на рідній землі…»
- 02.09.2025|Віктор ВербичКнига долі Федора Литвинюка: ціна вибору
- 01.09.2025|Василь Пазинич, поет, фізик-математик, член НСПУ, м. СумиОдухотворений мегавулкан мезозойської ери
- 25.08.2025|Ярослав ПоліщукШалений вертеп
- 25.08.2025|Ігор ЗіньчукПравди мало не буває
- 18.08.2025|Володимир Гладишев«НЕМОВ СТОЛІТЬ НЕБАЧЕНИХ ВЕСНА – ПЕРЕД ОЧИМА СХОДИТЬ УКРАЇНА»
- 12.08.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськПолтавська хоку-центричність
- 07.08.2025|Ігор ЧорнийРоки минають за роками…
- 06.08.2025|Ярослав ПоліщукСнити про щастя
Видавничі новинки
- Христина Лукащук. «Мова речей»Проза | Буквоїд
- Наталія Терамае. «Іммігрантка»Проза | Буквоїд
- Надія Гуменюк. "Як черепаха в чаплі чаювала"Дитяча книга | Буквоїд
- «У сяйві золотого півмісяця»: перше в Україні дослідження тюркеріКниги | Буквоїд
- «Основи» видадуть нову велику фотокнигу Євгена Нікіфорова про українські мозаїки радянського періодуФотоальбоми | Буквоїд
- Алла Рогашко. "Містеріум"Проза | Буквоїд
- Сергій Фурса. «Протистояння»Проза | Буквоїд
- Мар’яна Копачинська. «Княгиня Пітьми»Книги | Буквоїд
- "Моя погана дівчинка - це моя частина"Книги | Володимир Гладишев, професор, Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
- Джон Ґвінн. "Лють Богів"Проза | Буквоїд
Літературний дайджест
Ліна Костенко: «Я повернулась в літературу. Але в яку? В УкрСучЛіт?»
У «Мистецькому Арсеналі» презентовано книжку Івана Дзюби «Єпоети для епох» (видавництво «Либідь»). Цемонографія про Ліну Костенко.
У художньому світі Ліни Костенко теперішнє життя сприймається як абсурд, за лаштунками якого розгортається цивілізаційна трагедія. Творчість поетки в цьому устремлінні подібна до творчості Чеслава Мілоша, Віслави Шимборської чи Томаса Еліота. «В ХХ столітті були дуже сумні люди», - зазначила сама Ліна Василівна.
Власне, на презентації лунало багато гірких слів. Цей камертон гіркоти зумовлений нинішньою реальністю. «Я повернулася в літературу. Але в яку? В УкрСучЛіт?», - запитує Ліна Костенко. Драма для поета - працювати в самотності протягом двадцяти років заради майбутнього, потім прийти в літературу, в якій усе змінилося... Мистецтво стало бізнесом, елітарний смак і естетика замінені поняттями «формат», «мода». В тому новому часі багато галасу, багато самореклами, амбіцій, чужих для шістдесятництва.
«Самотність, - написав у своєму есе Іван Дзюба, - теж один із мотивів лірики Ліни Костенко. Але він не самодостатній, частіше він опрозорює моральні цінності життя. Це не та самотність, що відгороджує від людей, а радше та, що допомагає зрозуміти їх.
Пригадується скальд Халдора Лакснесса: «Люди, без сумніву, краще розуміли б і любили одне одного, якби вони зізналися одне одному у своїй самотності, у своїй болісній тузі і в своїх боязких надіях».
Наче той ісландський скальд, поетеса бачить і розуміє тугу самотності й там, де її, здавалося б, і бути не могло. Де історія зрить лише блиск, тріумф, славу навіки, - тобто невласне життя, мішуру, суєтність, не варту одного щирого сміху і однієї щирої сльози».
Шістдесятники, на чому знову наголосила на презентації Ліна Костенко, були поколінням етики і свободи. Це були інтелектуали в європейському розумінні цього слова. І з усього світового художнього та естетичного досвіду вони намагалися вибрати краще. Те, що не вимірюється тимчасовою кон´юнктурою.
А, виявляється, поетичне мислення шістдесятників може не сприйматися поколінням теперішнім, звиклим до агресії, «матюків».
«...за мову треба боротися. Акумулювати її в шедеври, в сучасні осмислені твори, а не змагатися в цинізмі й матюках».
Здається, під «матом» Ліна Костенко розуміє не лише обсцентну лексику, якою повниться інформаційний, соціокультурний простір, а й систему «порозуміння», систему комунікації у теперішньому світі. «Митець» тепер має провокувати скандали, тоді він буде цікавий публіці. «Я так не можу», - мовила поетеса.
«Лейбніц писав, що теперішнє, породжене минулим, формує майбутнє. А яким буде майбутнє в теперішнього, яке глухоніме до слова?» - звернулася до зали Костенко. Глухонімота в цьому разі - медичний термін, перенесений у духовну площину...
І мета книжки - знайти однодумців, створити простір для полілогу, запропонувати читачам імпульси до переосмислення історії й свого життя з урахуванням не лише тимчасових цінностей, а з перспективи значно ширшої. В цьому - сутність поняття «інтелектуал»: пробуджувати суспільство до розмислів і в кожній думці ставати собою. «Людина у збаналізованому житті не дозволяє собі катарсис. І потім живемо в реальності, де все ніби має бути запрограмоване, закодоване, змодельоване ззовні».
«Шістдесятництво несло високовольтну лінію духу». Це було покоління солідарності, на чому сходилися всі промовці. Епоха Івана Дзюби і Ліни Костенко - це епоха цінностей, які вимірюються часом, а не статусом, грошима, вигодою.
Дзюба зробив історико-філологічний аналіз творчості Ліни Костенко, акцентувавши на етико-філософських засадах творчості. В етиці - ключ до свободи. «В лабіринтах своєї незалежності» - так в одному фрагменті охарактеризував він особливість життя поетки. І Ліна Василівна з цим погодилась, але зауважила: «Незалежність - не форма відмежування від дійсності, а спосіб вийти на універсальний спосіб бачення культури та історії... Письменник повинен бачити все...»
Гіркий докір Ліни Костенко щодо теперішньої ситуації в літературі в жодному разі не можна вважати формою нерозуміння молоді або ж спробою відкинути дерзання, юнацьку амбітність, несхожість на шістдесятників. Навпаки, Ліна Василівна з ентузіазмом згадувала проведений нинішнього року 19 березня флеш-моб: найбільше її вразило те, що відбувалося на Потьомкінських сходах в Одесі. Цей флеш-моб - коли всі регіони України одночасно читали різні вірші поетеси - ініціювали саме студенти. Вона згадувала дивовижне спілкування з читачами під час поїздок у Харків, Рівне... Але зовсім поряд є, на жаль, інша реальність.
Костенко зазначила, що сучасний світ «розсварений», українцям бракує толерантності, насамперед одне до одного. І помаранчева революція була однією з найпотужніших і найуспішніших спроб об´єднати суспільство. Але навіть тоді, у листопаді 2004-го, Ліна Василівна зазначала, що завжди спрацьовує закон маятника: «Хитнулося в один бік - хитнеться і в протилежний...»
Слово Оксани Пахльовської на цьому вечорі звучало особливо гостро і ще й через втрату близької людини - свого польського батька Єжи-ЯнаПахльовського, якого недавно не стало. Він був батьком «польським», бо «українським» став Василь Цвіркунов. Відчувався внутрішній біль. «В мені живе і польська ідентичність. Так-от, Польща вже давно стала Європою. А Україна втратила свій шанс, і він уже не повернеться», - констатувала пані Оксана, маючи на увазі втрату інтересу в ЄС до України, знаючи про негативне ставлення світової дипломатії до української «демократії».
Зала в «Мистецькому Арсеналі» була повна. Як написав Дзюба: «Ліна Костенко привчила свого читача ждати від неї ТІЛЬКИ чогось надзвичайного. Великої КУЛЬТУРНОЇ ПОДІЇ. І саму себе „привчила" до такої орієнтації в українському літературному часопросторі».
Ліна Василівна поділяє думку А.Камю: «Суспільство поділяється на чуму та її жертв. І головне - не стати на бік чуми». Та чомусь в Україні ця формула сприймається як проста філософська парабола, своєрідний екзистенційний парадокс, який нібито не має перетинів із реальністю. Чума так не вважає.
Дмитро Дроздовський
Коментарі
Останні події
- 11.09.2025|19:25Тімоті Снайдер отримав Премію Стуса-2025
- 10.09.2025|19:24Юліан Тамаш: «Я давно змирився з тим, що руснаків не буде…»
- 08.09.2025|19:3211 вересня стане відомим імʼя лауреата Премії імені Василя Стуса 2025 року
- 08.09.2025|19:29Фестиваль TRANSLATORIUM оголосив повну програму подій у 2025 році
- 08.09.2025|19:16В Україні з’явилася нова культурна аґенція “Терени”
- 03.09.2025|11:59Український ПЕН оголошує конкурс на здобуття Премії Шевельова за 2025 р
- 03.09.2025|11:53У Луцьку — прем’єра вистави «Хованка» за п’єсою іспанського драматурга
- 03.09.2025|11:49Літагенція OVO офіційно представлятиме Україну на Світовому чемпіонаті з поетичного слему
- 02.09.2025|19:05«Пам’ять дисгармонійна» у «Приватній колекції»
- 27.08.2025|18:44Оголошено ім’я лауреата Міжнародної премії імені Івана Франка-2025