Re: цензії
- 05.11.2025|Віктор ВербичКоли життя і як пейзаж, і як смерть
- 04.11.2025|Дана ПінчевськаГаличани та духи мертвих: історія одного порозуміння
- 04.11.2025|Надія Гаврилюк“Перетворює затамування на захват”: поезія Богуслава Поляка
- 03.11.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськІспит на справжність
- 02.11.2025|Богдан СмолякЗахисник Істин
- 31.10.2025|Володимир Краснодемський, журналіст, Лозанна, ШвейцаріяЯк змосковлювали ментальність українців
- 30.10.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськХудожній простір поезії Мирослава Аронця
- 27.10.2025|Ігор ЧорнийПекло в раю
- 20.10.2025|Оксана Акіменко. ПроКниги. Що почитати?Котел, в якому вариться зілля
- 19.10.2025|Ігор Фарина, письменник, м. Шумськ на ТернопілліПобачити себе в люстерці часу
Видавничі новинки
- Олександр Скрипник. «НКВД/КГБ проти української еміграції. Розсекречені архіви»Історія/Культура | Буквоїд
- Анатолій Амелін, Сергій Гайдайчук, Євгеній Астахов. «Візія України 2035»Книги | Буквоїд
- Дебра Сільверман. «Я не вірю в астрологію. Зоряна мудрість, яка змінює життя»Книги | Буквоїд
- Наомі Вільямс. «Пацієнтка Х, або Жінка з палати №9»Проза | Буквоїд
- Христина Лукащук. «Мова речей»Проза | Буквоїд
- Наталія Терамае. «Іммігрантка»Проза | Буквоїд
- Надія Гуменюк. "Як черепаха в чаплі чаювала"Дитяча книга | Буквоїд
- «У сяйві золотого півмісяця»: перше в Україні дослідження тюркеріКниги | Буквоїд
- «Основи» видадуть нову велику фотокнигу Євгена Нікіфорова про українські мозаїки радянського періодуФотоальбоми | Буквоїд
- Алла Рогашко. "Містеріум"Проза | Буквоїд
Літературний дайджест
Стійка порцелянова статуетка
Вона мені недавно подзвонила. Ні, все не так. По-перше, зовсім не недавно, а досить-таки давно – щевсічні. По-друге, ніяка не «вона», а Юлія Тимошенко.Я йшов у темряві раннього вечора вулицею Шевченка у Франику – і раптом дзвінок з незнайомого номера.
Зустрітися того разу не вийшло через мої систематичні роз´їзди. «Я б сама приїхала до Франківська, -- говорила вона. - Але ви ж, мабуть, знаєте - вони посадили мене на підписку».
Тепер вони взагалі посадили її.
Я хотів запросити її на свій концерт у грудні, на київську прем´єру «Абсенту». Здоровий глузд не хотів миритися з цим судово-кримінальним абсурдом, і вірилося в те, що вони таки зламають об неї зуби. Хоч насправді здоровий глузд мав би підказувати протилежне: поведінка пітбуль-тер´єрів не піддається логічним критеріям, у них «мертвая хватка», з якою вони й самі потім уже нічого вдіяти не можуть. Їх пре відчуття здобичі, вони неадекватні.
І все ж я чомусь до останньої хвилини перед вироком 11 жовтня уявляв її на грудневому концерті в залі консерваторії. У квітні вона ж була в нас на «Аперитиві» -- навіть і без мого запрошення, просто їй було цікаво, от вона й купила собі квитка у перший ряд.
Пам´ятаю, як сильно це вразило всіх моїх польських друзів. Як один із них, відповідаючи на запитання тележурналістки, казав, що заздрить українцям, коли політики такого рівня приходять на такі концерти.
Не треба нам заздрити, Томеку.
Ще пам´ятаю, як наш оператор Пйотр (він саме знімав документальний фільм про «Аперитив-тур») розповідав: «Там будуть цілком фантастичні кадри: поки ти підписуєшкнижки, вона стоїть неподалік спокійно і сумирно, схожа на порцелянову статуетку, виховано чекає своєї черги, ніби студентка перед заліком. І це ж один із найбільших політиків вашої країни!».
Я не надто поділяв ці захоплені слова. Мені завжди здавалося, що спокійне чекання своєї черги, особливо в черзі по автограф після концерту, це нормально. Та й взагалі я ніколи не ділив публіку на простих людей і віпів. Головне, що їх усіх об´єднує і що найцінніше в них - вони ще хочуть ходити на інакші концерти, читати українські книжки. Ну, подумаєш, прем´єр-міністр, чи там уже колишня, яка різниця. Знайдуться ж обов´язково й такі, що скажуть: це вона піарилася. Еге ж, піарилася, це точно. Усі ми тільки й робимо, що піаримося. От лише піар, як і магія, буває різний - білий і чорний. Попіарся тут, у цій країні блатняка і попси, на альтернативній музиці!
Десь відразу після того, як вона стала прем´єром узимку 2005-го, було опубліковане інтерв´ю, в якому вона згадала, що старшокласницею любила слухати «Джетро Талл». Я тоді ще подумав: «Ну ось, нарешті. Нарешті уряд країни очолює людина з добрими музичними смаками. Конфуцій сказав би, що ми врятовані».
Конфуцій однак помилявся б.
Адже потім почалися всі ті загравання з нашою зрадливою попснею, всі тіцілування з Пугачовою. «От бачиш, -- констатував я для себе самого з гіркотою, -- бачиш, до чого призводить виборчий популізм. Це коли любиш «Джетро Талл», а цілуватися мусиш - тьху! - з Пугачовою. І все тільки для того, аби сподобатися найширшим верствам населення». На тлі загальної гризні помаранчевих між собою все це шоу монстрів і безконечна сердечна реклама витоптали в мені будь-які симпатії.
Я не збирався пробачати їй передвиборних плакатів (тільки для Донбасу), де вона радісно рукостискалася з Путіним. Та що там плакати! Ніхто ж ніколи вже не полічить, скільки мільйонів голосів вона втратила через оте горезвісне підсміювання на тему мазурика! От я чомусь упевнений: не зрадив би їй у ті хвилини інстинкт - і вона б відповіла щось на зразок «Вибачте, тут щойно образили президента моєї країни, я не можу продовжувати цей брифінґ», і гордо вийшла би, тріснувши дверима - і, їй-Богу, перемогла би потім на виборах. Але вона цього не зробила й лише підсміювалася, катастрофічно примножуючи в цей момент леґіони своїх ненависників-противсіхів.
У другому турі я все одно проголосував за неї як за менше зло. Тоді було модно говорити, що зло меншим чи більшим не буває. Перші ж тижні т. зв. «нової влади» довели, що ця красива фраза є всього тільки красивою фразою. Більше зло увірвалося до Києва, як муравйовські банди. Воно як зло виявилося настільки більшим, що про менше вже мимоволі думаєш з любов´ю та ностальґією. О, де ти, дороге наше менше зло? Повернися.
От вони впаяли їй сім років, і про це ж так страшно думати. А мені з голови все не йдуть кадри з Пйотрового фільму. Як вона терпляче дочікується своєї черги з книжкою в руках, одна з багатьох, відвідувачка концерту. Там є такий момент, якийсь 25-й кадр чи що, коли раптом чітко бачиш її миттєву самоту і беззахисність.
І так хочеться її звідти визволити.
Юрій Андрухович
Коментарі
Останні події
- 05.11.2025|18:42«Столик з видом на Кремль»: до Луцька завітає один із найвідоміших журналістів сучасної Польщі
- 04.11.2025|10:54Слова загублені й віднайдені: розмова про фемінізм в житті й літературі
- 03.11.2025|18:29Оголошено довгий список номінантів на Премію імені Юрія Шевельова 2025: 13 видань змагаються за звання найкращої книжки есеїстики
- 03.11.2025|10:42"Старий Лев" запрошує на майстер-клас з наукових експериментів за книгою "Енергія. Наука довкола нас"
- 03.11.2025|10:28Юлія Чернінька презентує «Бестселер у борг» в Івано-Франківську
- 02.11.2025|09:55У Львові вийшов 7-й том Антології патріотичної поезії «ВИБУХОВІ СЛОВА»
- 30.10.2025|12:41Юний феномен: 12-річний Ілля Отрошенко із Сум став наймолодшим автором трилогії в Україні
- 30.10.2025|12:32Фантастичні результати «єКниги»: 359 тисяч проданих книг та 200 тисяч молодих читачів за три квартали 2025 року
- 30.10.2025|12:18Новий кліп Павла Табакова «Вона не знає молитви» — вражаюча історія кохання, натхненна поезією Мар´яни Савки
- 30.10.2025|12:15«Енергія. Наука довкола нас»: Старий Лев запрошує юних читачів на наукові експерименти
