Re: цензії
- 20.11.2024|Михайло ЖайворонСлова, яких вимагав світ
- 19.11.2024|Тетяна Дігай, ТернопільПоети завжди матимуть багато роботи
- 19.11.2024|Олександра Малаш, кандидатка філологічних наук, письменниця, перекладачка, книжкова оглядачкаЧасом те, що неправильно — найкращий вибір
- 18.11.2024|Віктор ВербичПодзвін у сьогодення: художній екскурс у чотирнадцяте століття
- 17.11.2024|Василь Пазинич, фізик-математик, член НСПУ, м. СумиДіалоги про історію України, написану в драматичних поемах, к нотатках на полях
- 14.11.2024|Ігор Бондар-ТерещенкоРозворушімо вулик
- 11.11.2024|Володимир Гладишев, професор, Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти«Але ми є! І Україні бути!»
- 11.11.2024|Ігор Фарина, член НСПУПобачило серце сучасніть через минуле
- 10.11.2024|Віктор ВербичСвіт, зітканий з непроминального світла
- 10.11.2024|Євгенія ЮрченкоІ дивитися в приціл сльози планета
Видавничі новинки
- Корупція та реформи. Уроки економічної історії АмерикиКниги | Буквоїд
- У "НІКА-Центр" виходять книги Ісама Расіма "Африканський танець" та Карама Сабера "Святиня"Проза | Буквоїд
- Ігор Павлюк. "Бут. Історія України у драматичних поемах"Поезія | Буквоїд
- У Чернівцях видали новий роман Галини ПетросанякПроза | Буквоїд
- Станіслав Ігнацій Віткевич. «Ненаситність»Проза | Буквоїд
- Чеслав Маркевич. «Тропи»Поезія | Буквоїд
- Легенда про ВільнихКниги | Буквоїд
- Нотатник Вероніки Чекалюк. «Смачна комунікація: гостинність – це творчість»Книги | Буквоїд
- Світлана Марчук. «Небо, ромашки і ти»Поезія | Буквоїд
- Володимир Жупанюк. «З подорожнього етюдника»Книги | Буквоїд
Літературний дайджест
Нова Катерина
У видавництві «Родовід» прагнуть зішкрябати бронзу з народної художниці Катерини Білокур, щоб її творчість промовляла всіма барвами палітри.
В історії українського мистецтва білих плям більше, ніж досліджених сторінок. І на перший погляд, життя і творчість самодіяльної художниці із села Богданівка на Київщині Катерини Білокур — втішний приклад осмисленої історії: понад 150 публікацій про її художній світ. Але коли співробітники видавництва «Родовід» минулого року готували альбом Катерини Білокур, то зіткнулися з проблемою: в яку «папку» покласти творчість художниці. Сьогодні вже ясно, що це не наївний живопис — більше того, спеціалісти схильні порівнювати її буйні квіткові композиції з традиціями голландського натюрморту, знаходити перегуки з мексиканським артом, вбачати паралелі з традиційним китайським живописом. До мистецького офіціозу її теж не зарахуєш, хоч вона i мала квиток Спілки художників України, серйозні прижиттєві виставки, і роботи купували музеї. Тож минулого тижня в Музеї Івана Гончара на «круглому столі» «unknown file: КАТЕРИНА БІЛОКУР» дослідники, музейники, люди, які знали художницю, проговорювали... зміст майбутньої книжки про мисткиню, яка збирається зі спогадів, інтерв’ю–рефлексій із українськими митцями (цей розділ готує журналіст і літературознавець Ірина Славінська), мистецтвознавчих статей, листів Катерини Білокур, архівних малюнків і листів, раніше ніде не оприлюднених. Текстова книга (її вихід планується на червень 2011 року) — це продовження проекту «КАТЕРИНА БІЛОКУР у двох книгах» видавництва «Родовід», перша, альбомна — «КАТЕРИНА БІЛОКУР: мистецька заповідь» — вийшла у 2010 році. Американська дослідниця Дженніфер Кан зацікавилася роботами Катерини Білокур кілька років тому, коли її запрошували в Київ консультувати керівників «Мистецького Арсеналу», як представляти українське мистецтво за кордоном. У березні вона приїхала в українську столицю на запрошення видавництва «Родовід», кілька днів провела в історичному музеї у Яготині, і, за словами директорки «Родоводу» Лідії Лихач, біля кожної картини щось записувала хвилин по 40, дивилася її роботи в музеї декоративного мистецтва в Лаврі. Сама пані Лихач написала на своїй сторінці в Facebook: «... в Яготинському історичному музеї мені дозволили розв’язати папки, в яких рисунки, ескізи і листи художниці. Вони залишилися в її хаті після смерті (Катерина Білокур померла в яготинській лікарні відразу після операції 1961 року). В кількох спогадах її сучасників зустрічала, що Білокур володіла надзвичайною енергією, що ніби електрикою пронизувала співрозмовника. Та й картини Білокур чи не найбільше свідчать про її неординарність, силу її чар. І в мені надовго збережуться почуття від ніколи так близько не бачених кольорів і літер на пожовклих сторінках. І її постійний погляд, вимогливий — збоку». Дико звучить, але й досі в музеї є документи, не описані і не досліджені, а співробітниця яготинського музею не змогла на «круглому столі» назвати точну кількість паперів, листів, світлин, малюнків. За словами Дженніфер Кан, Катерина Білокур — це виклик сьогоднішній критиці, яка підходить до мистецтва з позицій іронії і сарказму: як говорити в такому тоні про художницю початку ХХ століття? Американка відзначила в роботах «нашої Катрі» об’ємність, страх порожнечі — її полотна густо засіяні зображенням, деталізацією, порівняла їх з іконописними мініатюрами і побачила спорідненість із лаковим живописом, який прийшов на зміну іконопису. «Її роботи наповнені світлом і трансцендентальною загадковістю. Можливо, Білокур сама ховалася в тих садах, які могла контролювати», — сказала Дженніфер Кан. Доктор мистецтвознавства Михайло Селівачов нагадав, що Білокур не хотіла бути народним художником, вона мріяла бути художником–станковістом, жити в місті, мати елементарні побутові зручності, тож образ селянки–самородка, що побутує й досі в публікаціях про Білокур, м’яко кажучи, стилізований, або міфологізований. Він відзначив у її роботах натуралізм, важливу ознаку професіоналізму — полотна піддаються фрагментації, а також те, що Білокур поламала орнаментальні традиції народного мистецтва. У мистецтвознавстві, до речі, це не таке вже й рідкісне явище — по–справжньому осмислювати художника через багато років по його смерті, в іншу епоху, з новим критичним інструментарієм. Після «круглого столу» в мене залишилося відчуття, що ми стоїмо на порозі дива: які неймовірні відкриття можуть чекати нас після уважного дослідження творчості Катерини Білокур. Утiм навіть дві хороші якісні книги про художницю — майже диво...
Коментарі
Останні події
- 27.11.2024|12:11"Книгарня "Є" відновлює тури для письменників: дебютні авторки-фантастки вирушають у подорож Україною
- 21.11.2024|18:39Олександр Гаврош: "Фортель і Мімі" – це книжка про любов у різних проявах
- 19.11.2024|10:42Стартував прийом заявок на щорічну премію «Своя Полиця»
- 19.11.2024|10:38Поезія і проза у творчості Теодозії Зарівної та Людмили Таран
- 11.11.2024|19:2715 листопада у Києві проведуть акцію «Порожні стільці»
- 11.11.2024|19:20Понад 50 подій, 5 сцен, більше 100 учасників з України, Польщі, Литви та Хорватії: яким був перший Міжнародний фестиваль «Земля Поетів»
- 11.11.2024|11:21“Основи” вперше видають в оригіналі “Катерину” Шевченка з акварелями Миколи Толмачева
- 09.11.2024|16:29«Про секс та інші запитання, які цікавлять підлітків» — книжка для сміливих розмов від авторки блогу «У Трусах» Анастасії Забели
- 09.11.2024|16:23Відкриття 76-ої "Книгарні "Є": перша книгарня мережі в Олександрії
- 09.11.2024|11:29У Києві видали збірку гумору і сатири «СМІХПАЙОК»