Re: цензії
- 20.11.2024|Михайло ЖайворонСлова, яких вимагав світ
- 19.11.2024|Тетяна Дігай, ТернопільПоети завжди матимуть багато роботи
- 19.11.2024|Олександра Малаш, кандидатка філологічних наук, письменниця, перекладачка, книжкова оглядачкаЧасом те, що неправильно — найкращий вибір
- 18.11.2024|Віктор ВербичПодзвін у сьогодення: художній екскурс у чотирнадцяте століття
- 17.11.2024|Василь Пазинич, фізик-математик, член НСПУ, м. СумиДіалоги про історію України, написану в драматичних поемах, к нотатках на полях
- 14.11.2024|Ігор Бондар-ТерещенкоРозворушімо вулик
- 11.11.2024|Володимир Гладишев, професор, Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти«Але ми є! І Україні бути!»
- 11.11.2024|Ігор Фарина, член НСПУПобачило серце сучасніть через минуле
- 10.11.2024|Віктор ВербичСвіт, зітканий з непроминального світла
- 10.11.2024|Євгенія ЮрченкоІ дивитися в приціл сльози планета
Видавничі новинки
- Корупція та реформи. Уроки економічної історії АмерикиКниги | Буквоїд
- У "НІКА-Центр" виходять книги Ісама Расіма "Африканський танець" та Карама Сабера "Святиня"Проза | Буквоїд
- Ігор Павлюк. "Бут. Історія України у драматичних поемах"Поезія | Буквоїд
- У Чернівцях видали новий роман Галини ПетросанякПроза | Буквоїд
- Станіслав Ігнацій Віткевич. «Ненаситність»Проза | Буквоїд
- Чеслав Маркевич. «Тропи»Поезія | Буквоїд
- Легенда про ВільнихКниги | Буквоїд
- Нотатник Вероніки Чекалюк. «Смачна комунікація: гостинність – це творчість»Книги | Буквоїд
- Світлана Марчук. «Небо, ромашки і ти»Поезія | Буквоїд
- Володимир Жупанюк. «З подорожнього етюдника»Книги | Буквоїд
Літературний дайджест
Павло Тичина: від "буржуазного націоналіста" до співця Компартії
1958 рік. Павло Тичина – голова Верховної Ради УРСР – звільняється з посади, бо відмовляється підписати закон про двомовність, як того вимагає комуністична партія.
Геній поета, капітулювавши перед терором, не зраджує палкого співця України, якого у 1926 році першим звинувачують у «протягуванні в літературу буржуазного націоналізму» за його поему “Чистила мати картоплю”, у якій “Ленін-антихрист явився”...
Як Тичина Верьовку нотної грамоти навчав
Відзначити 120-річчя від дня народження українського поета Павла Тичини на його малій Батьківщині вирішили віце-спікер Верховної Ради Микола Томенко та його колега по фракції нардеп Валерій Дубіль.
Прямуємо в село Піски Бобровицького району, що на Чернігівщині.
Тут уже не залишилося жодного родича поета. Але в тичинівському селі все нагадує про видатного земляка. Тут покояться з миром його батьки, стоїть його відбудована хата, спалена у 1942 році, і школа, названа на його честь.
Павло народився у багатодітній родині сільського дячка та вчителя школи, і був сьомою дитиною. Сім’я була бідна, але тут любили читати, співати і малювати. У 9 років Павло стає співаком архієрейського хору при Троїцькому монастирі у Чернігові і навчається у духовному училищі. Побачивши неабиякі музичні здібності хлопця, регент хору доручав йому навчати нотній грамоті новачків. Так майбутній поет навчав нот і майбутнього видатного хорового диригента Григорія Верьовку, з яким потім його не раз зводила доля. І коли в 1923 році Тичина переїздив до Харкова, то свою капелу-студію імені Леонтовича він передав своєму товаришу Грицю...
інтелігенції. Там він познайомився зі своїм вчителем Михайлом Коцюбинським і отримав запрошення відвідувати його “суботи”. На одній з таких субот Тичина прочитав свій перший вірш – “Розкажи, розкажи мені поле”.
Роздвоєння таланту
Світ визнав Тичину завдяки його першим збіркам – “Сонячні кларнети”, “Плуг” і “Замість сонетів і октав”. Українська діаспора робила кроки, щоб представити поета на здобуття Нобелівської премії. Але він відмовився брати участь у конкурсі.
– У 1926 році Тичину першого звинувачують у протаскуванні в літературу буржуазного націоналізму за його поему “Чистила мати картоплю”, де він пише “Ленін-антихрист явився”, – розповідає заступник директора Інституту літератури Сергій Гальченко. – І на партійній конференції проголошується, що Тичина протаскує націоналістичний дурман у літературу. Але Тичина виступив у газеті “Комуніст”, щось спростовував. Я вважаю, тоді він написав вірш “До кого говорить?” Він у розпачі. Кінець 20-х років – вся автентична поезія Тичини зникає, зникають релігійні і політичні образи, і, як казав Станіслав Тельнюк (письменник, літературознавець – авт.): замість розкішного зеленого дерева тичинівської поезії, ми бачимо перед собою обчуханий телеграфний стовп.
На цьому “обчуханому телеграфному стовпі” зросло не одно покоління українців за радянської влади.
У 1982 році вирішили видати “повне” зібрання творів Тичини.
– Але тоді ж не можна було казати: “паліть універсали, топчіть декрети...” І після того, як герой і академік Олесь Гончар підписав перший том до друку, компартійна цензура в образі якогось клерка, сильнішого за класика світової літератури, вилучила все “антирадянське”, – розповідає Гальченко. – Туди не увійшло все про Українську революцію, “Пам’яти тридцяти”, про мовні проблеми. Його збірка “Замість сонетів і октав”, видана у 1920 році, не передруковувалася 70 років. І вже у 12 томі на початку 90-х у розділі “Додатки” я надрукував все те, що було раніше вилучено
Переломною в творчостi поета вважається збiрка "Чернiгiв", яка означила його перехiд у число "офiцiозних" авторiв, і поезія “Партія веде”. З’явилися народні пародії: “Краще з’їсти кирпичину, ніж учить Павла Тичину”. Та поки виходили друком партійно-витримані книжки, поет паралельно творив свою безсмертну поему-симфонію “Сковорода”.
Василь Стус згодом напише: "Тичина – така ж жертва сталінізації нашого суспільства, як Косинка, Куліш, Хвильовий, Зеров, Курбас. З однією різницею – їхня фізична смерть не означала смерті духовної – Тичина фізично живий, помер духовно, але був приневолений до існування... по той бік самого себе".
На початку 1970-х років Сергій Гальченко запитав у літературознавця Юрія Шевельова, як він ставиться до раннього і пізнього Тичини. І почув у відповідь: якщо пізній Тичина вмер як поет образу, то він залишився поетом форми.
“Я ніколи не покохаю жінку, котрій бракує слуху”
Українці знають Тичину здебільшого як поета. А це була людина багатогранна. Насамперед, він був Музикант. Недарма вся його поезія настільки мелодійна. Автор “Сонячних кларнетів” сам блискуче грав на кларнеті, диригував хором, записував ноти пісень, збираючи їх від родичів і знайомих по всій Чернігівщині.
“Я ніколи не покохаю жінку, котрій бракує слуху”... – писав Тичина.
– Коли ми сьогодні їхали в авто, хтось сказав по телефону: я тут. А “Я тут” – це театральний псевдонім Павла Григоровича, – розповідає Сергій Гальченко. – Він грав у театрі. Був своєю людиною у товаристві і художників, і музикознавців, і поетів.
До 120-річчя з Дня народження поета Нацбанк видав ювілейну срібну монету. Кажуть, у НБУ боліла голова, як поєднати в одній монеті з двома боками Тичину поета, музиканта і художника. Врешті решт на реверсі зобразили портрет Павла Григоровича за робочим столом на тлі книжкових полиць, а на аверсі розмістили рядки поезії Тичини і малюнок його родинної садиби у Пісках. До 125-річчя пообіцяли відтворити на монеті Тичину-музиканта.
Павло Григорович знав понад 20 мов, здійснив багато перекладів.
А ще літературознавці називають його чи не найбільш еротичним українським поетом.
– Зоставайся, ніч настала,
Все в тумані-молоці. –
Спать мене поклала Тала
На дівочій руці.
Щось питає, обіймає
Чисте, біле, молоде...
І світає й не світає,
Тільки ранок не йде.
Ой ти ранку, любий сонку,
Треті певні голосні!
Взяв дівчину беззаконну
На двадцятій весні.
На батьківщині поета
Пісківська школа імені Тичини – звичайна сільська школа. Після війни вона була відбудована стараннями самого Тичини, який на той час обіймав посаду міністра освіти УРСР.
Діти тут змалку привчені до поезії. І не тільки тичинівської.
– У нас часто буває Іван Драч. Діти дивляться у книжку з української літератури, читають вірші Івана Драча, а тут він підходить і так просто промовляє: дитинко, що ти тут робиш, як твої справи? – розповідає донька директора школи, колишня учениця, а нині студентка Наталя. – Зараз багато шкіл закривається через малу кількість дітей. У нас теж тільки 102 учні. Але ім’я Тичини – це бренд школи. І нашу школу ніколи не закриють завдяки йому. У мене Тичина асоціюється зі старою церквою, яку спалили, він багато писав про неї. Наше село живе, і у його повітрі досі літають вірші Тичини.
І дівчина з запалом декламує:
Елади карта. Коцюбинський,
на етажерці лебідь:
оце і вся моя кімната, -
заходьте коли-небудь!...
Микола Томенко приїхав у Піски перш за все, щоб відкрити для себе Тичину.
– Для таких людей, як я, які вчилися трохи раніше у школі, треба розповісти про іншого, менш знаного Тичину – геніального лірика, співця нової України, людини, яка з одного боку бачила романтизм у подіях Української революції 1917-18 років, а потім почала бачити трагізм. Якщо ми б ми пропагували його ліричні збірки, він міг би бути одним з поетів європейського рівня. Просто так історично склалося, що після сумних і трагічних 30-х, після Голодомору і репресій, в Україні можна було писати тільки у контексті партійної лінії. Він один з тих поодиноких людей, які важливі не тільки для української літератури, а й для української історії.
– На Аскольдовій могилі поховали їх... – починає читати тичинівський вірш, присвячений Героям Крут, “Пам’яти тридцяти” Микола Томенко.
– Моя прабабуся Пелагея була старшою рідною сестрою Павла Григоровича, – розповідає директор літературно-меморіального музею-квартири Павла Тичини в м. Києві Тетяна Сосновська. – У Тичини своїх дітей не було. Тому найбільші родичі йшли по лінії братів і сестер. Я працювала нещодавно в архіві і знайшла запис Павла Григоровича простим олівцем: “Ми з Євгеном (братом) ходили у земську школу, і коли вибігали на перерву побігати, щоб погрітися (!), то Пелагея відкривала поли свого пальта, вкривала нас і гріла”.
Щоб яблуневоцвітний геній і бардівський український голос Тичини почули всі українці, родина Сосновських видала диск з поетично-музичною композицією “Сила і ніжність болю” з вибраними віршами Тичини у виконанні Олександра Биструшкіна.
В останній рік життя Тичина пише:
Якщо я десь не оспівав калину,
якщо не ввів у вірш весняну цвіть,
мені не ставте друзі у провину,
ви, критики, в докорах не кіпіть.
Не можу про калину я співати,
коли на світі стільки чорноти,
коли поетів за чавунні грати
безбожно запроторюють кати.
Уже тяжко хворий поет лежить у Феофанії, і коли до нього приїздять друзі й розповідають про свої творчі успіхи, з сумом промовляє: а моя творчість пішла за водою...
Помилився...
Анна Ященко
Коментарі
Останні події
- 21.11.2024|18:39Олександр Гаврош: "Фортель і Мімі" – це книжка про любов у різних проявах
- 19.11.2024|10:42Стартував прийом заявок на щорічну премію «Своя Полиця»
- 19.11.2024|10:38Поезія і проза у творчості Теодозії Зарівної та Людмили Таран
- 11.11.2024|19:2715 листопада у Києві проведуть акцію «Порожні стільці»
- 11.11.2024|19:20Понад 50 подій, 5 сцен, більше 100 учасників з України, Польщі, Литви та Хорватії: яким був перший Міжнародний фестиваль «Земля Поетів»
- 11.11.2024|11:21“Основи” вперше видають в оригіналі “Катерину” Шевченка з акварелями Миколи Толмачева
- 09.11.2024|16:29«Про секс та інші запитання, які цікавлять підлітків» — книжка для сміливих розмов від авторки блогу «У Трусах» Анастасії Забели
- 09.11.2024|16:23Відкриття 76-ої "Книгарні "Є": перша книгарня мережі в Олександрії
- 09.11.2024|11:29У Києві видали збірку гумору і сатири «СМІХПАЙОК»
- 08.11.2024|14:23Оголосили довгий список номінантів на здобуття Премії імені Юрія Шевельова 2024 року