Re: цензії

24.04.2025|Вероніка Чекалюк, науковець, кандидат наук із соціальних комунікацій
«До співу пташок» Олега Кришталя як наука одкровення
21.04.2025|Тарас Кремінь, кандидат філологічних наук, Уповноважений із захисту державної мови
Джерела мови російського тоталітаризму
18.04.2025|Ігор Зіньчук
Роман про бібліотеку, як джерело знань
18.04.2025|Валентина Семеняк, письменниця
За кожним рядком – безмежний світ думок і почуттів
12.04.2025|Андрій Содомора
І ритмів суголосся, й ран...
06.04.2025|Валентина Семеняк
Читаю «Фрактали» і… приміряю до себе
05.04.2025|Світлана Бреславська, Івано-Франківськ
«Ненаситність» Віткація
30.03.2025|Ігор Чорний
Лікарі й шарлатани
Пісня завдовжки у чотири сотні сторінок
11.03.2025|Марина Куркач, літературна блогерка, м. Кременчук
Жінкам потрібна любов

Літературний дайджест

13.01.2011|11:26|УНІАН

Мудрість традиції

Григорій Сковорода. Повна академічна збірка творів / За редакцією проф. Леоніда Ушкалова. – Х.: Майдан, 2010. – 1400 с

 

Пригадаймо сковородинівську притчу про пташок. Оту, де маляр намалював червоні ягідки, а пташки вирішили, що вони справжні, думали склювати, налетіли, лоби понабивали об дошки, але не покидали цієї справи, а налітали знову й знову… А тепер зізнаймося (бодай собі), коли востаннє брали до рук томик українського філософа Григорія Варсави Сковороди, з котрим, як писав провідний український літературознавець і філософ Дмитро Чижевський, наше “бароко не дожевріло, а догоріло повним полум’ям до кінця та враз загасло”. Тож шукаючи мудрості по світах, а натомість не помічаючи її в рідній традиції, – хіба ж не уподібнюємося ми отим пташкам…

В Україні зараз популярні школи Монтессорі, де вчать дітей розпізнавати їхні здібності, але при цьому ніхто не згадує ідею «сродної праці», проголошену Сковородою, тому шкіл сковородинівської педагогіки в нас немає… Чи не нагадуємо ми в цій ситуації мавпу Пішек, що, зневаживши традиції, прагнула навчати дітей модної науки, яку викладали папуги?.. І всі знаємо, чим та наука скінчилася, – а хто ще не знає - нехай читає «Благородного Еродія»…

Григорій Сковорода належить до тих постатей, осмислення яких наближає нас до розуміння не лише світу, а найперше самих себе. Недарма ж бо саме його вважають символом української духовності. Власне цьому розумінню й сприяє повне академічне зібрання творів мислителя, яке отримало ґран-прі книжкового рейтинґу «Книжка року-2010».

Сковорода постає як своєрідне «мірило речей», як особистість, чию роль в українській культурі годі переоцінити. Закономірно професор Ушкалов наголошує на тому, що філософ працював на межі двох унікальних епох, котрі стали визначальними для української літератури – бароко та романтизму, а отже, він ніби підсумовує попередній період та накреслює перспективу майбутнього.

Справді, якщо заглибитися в літературу XVII – XVIII століть, то яскраво відстежується її «рух» до Сковороди, а сам він постає логічним «висновком» епохи, в чиїх писаннях викристалізувалися провідні ідеї барокової доби. Приміром, саме сковородинівська філософія наближує нас до розуміння ідей Дмитра Туптала, у писаннях Сковороди відстежується перегук із думками святителя. Однак не лише думки св. Димитрія відлунюють у творах мандрівного філософа – маємо відгомін ідей Теофана Прокоповича, Симеона Полоцького, Івана Максимовича, Стефана Яворського, Паїсія Величковського та інших барокових авторів. Відтак, у передмові професор Ушкалов окреслює той уплив, який мав Григорій Сковорода на становлення нової української літератури, зокрема її безпосередніх зачинателів – Івана Котляревського та Григорія Квітки-Основ’яненка, а далі відчитує сковородинівські мотиви в літературі подальших часів, від ХІХ століття до наших днів. У такий спосіб наголошується на унікальності постаті філософа.

Ця книжка є результатом багаторічної праці пана Ушкалова. В ній вдалося максимально відтворити правопис Сковороди, на підставі автографів підготувати корпус текстів, розмежувати цитати й власне авторський текст, зробити редакцію українських перекладів грецьких та латинських текстів, підготувати фахові коментарі.

Урешті, цей ошатний том є взірцем того, як треба видавати тексти давньої літератури, а водночас учить культури читання творів тієї доби, які, на жаль, дотепер лишаються «недосприйнятими» сучасниками, хоча саме там формувалися підвалини нашого світобачення.

Ищем Щастія по сторонам, по вікам, по статьям, а Оное Есть везді и всегда с Нами: Как Рыба в воді, так мы в нем, а Оно Около нас, ищет самих нас. Ніт Его нигді, затім что Есть везді. Не ищи Его нигді, если не сіщеш везді. Оно же преподобное солнечному сіянію: оттвори только вход Ему в душу твою. Оно всегда Толкает в Стіну твою, ищет прохода и не сыскивает; а твое Сердце темное и невеселое, и тма верху бездны. Скажи, пожалуй, не вздор ли и не сумазброд ли, что человік печется о драгоціннійшем вінці? А на что? На то, будто в Простой шапкі нелязя наслаждаться тім щасливым и всемирным світом, до коего льется сія Молитва: “Услыши, о Блаженный! Вічное иміющій, и всевидящее Око!”

Чомусь нечасто згадуємо ми цю істину Григорія Сковороди – як, урешті, нечасто звертаємося й до інших творів українських мислителів барокової доби. А жаль, бо інакше світ довкола нас був би добрішим…

Катерина Борисенко



коментувати
зберегти в закладках
роздрукувати
використати у блогах та форумах
повідомити друга

Коментарі  

comments powered by Disqus

Останні події

24.04.2025|19:16
Ееро Балк – лауреат премії Drahomán Prize за 2024 рік
24.04.2025|18:51
Гостини у Германа Гессе з українськомовним двотомником поезії нобелівського лауреата
21.04.2025|21:30
“Матуся – домівка” — книжка, яка транслює послання любові, що має отримати кожна дитина
18.04.2025|12:57
Під час обстрілу Харкова була пошкоджена книгарня «КнигоЛенд»
14.04.2025|10:25
Помер Маріо Варгас Льоса
12.04.2025|09:00
IBBY оголосила Почесний список найкращих дитячих книжок 2025 року у категорії «IBBY: колекція книжок для молодих людей з інвалідностями»
06.04.2025|20:35
Збагнути «незбагненну незбагнеж»
05.04.2025|10:06
Юлія Чернінька презентує свій новий роман «Називай мене Клас Баєр»
05.04.2025|10:01
Чверть століття в літературі: Богдана Романцова розкаже в Луцьку про книги, що фіксують наш час
05.04.2025|09:56
Вистава «Ірод» за п’єсою Олександра Гавроша поєднала новаторство і традицію


Партнери