Re: цензії
- 18.12.2024|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськНотатки мемуарного жанру
- 17.12.2024|Оксана Тебешевська, заслужений учитель України, письменницяВолодимир Качкан: «З того слова насію довічних пісень…»
- 14.12.2024|Валентина Семеняк, письменницяКлюч до послань
- 10.12.2024|Ігор ЗіньчукСвобода не має ціни
- 01.12.2024|Ігор ЗіньчукТомас Манн „Будденброки” – роман–сага про занепад однієї родини
- 20.11.2024|Михайло ЖайворонСлова, яких вимагав світ
- 19.11.2024|Тетяна Дігай, ТернопільПоети завжди матимуть багато роботи
- 19.11.2024|Олександра Малаш, кандидатка філологічних наук, письменниця, перекладачка, книжкова оглядачкаЧасом те, що неправильно — найкращий вибір
- 18.11.2024|Віктор ВербичПодзвін у сьогодення: художній екскурс у чотирнадцяте століття
- 17.11.2024|Василь Пазинич, фізик-математик, член НСПУ, м. СумиДіалоги про історію України, написану в драматичних поемах, к нотатках на полях
Видавничі новинки
- У видавництві Vivat вийшов комікс про Степана БандеруКниги | Буквоїд
- Корупція та реформи. Уроки економічної історії АмерикиКниги | Буквоїд
- У "НІКА-Центр" виходять книги Ісама Расіма "Африканський танець" та Карама Сабера "Святиня"Проза | Буквоїд
- Ігор Павлюк. "Бут. Історія України у драматичних поемах"Поезія | Буквоїд
- У Чернівцях видали новий роман Галини ПетросанякПроза | Буквоїд
- Станіслав Ігнацій Віткевич. «Ненаситність»Проза | Буквоїд
- Чеслав Маркевич. «Тропи»Поезія | Буквоїд
- Легенда про ВільнихКниги | Буквоїд
- Нотатник Вероніки Чекалюк. «Смачна комунікація: гостинність – це творчість»Книги | Буквоїд
- Світлана Марчук. «Небо, ромашки і ти»Поезія | Буквоїд
Літературний дайджест
Літературне «божевілля» Євгена Барана
Щоби навикнути говорити, треба небагато років. Аби навчитися мовчати – чималенько (на цю тему є анекдот). Після того можна навчатися слухати, а далі – мовчати промовисто. Ось так, півголосом, веду до нової книжки Євгена Барана «Тиша запитань».
Здається, він зараз на тому етапі, що вслухається. Чоловікові виповнилося п’ятдесят років і до ювілею видав 530-сторінковий томик літературно-критичних статей, рецензій, есеїв та інтерв’ю, написаних впродовж п’яти останніх років. Солідне видання, яке пасує солідному літературному критикові. І тут жодної іронії.
Книжка складається з трьох частин: «Люди», «Книги», «Життя». Почну з останньої, бо вона найменша за обсягом (всього півтори сторінки), а окрім того, знайомить із автором тих, хто його не знає, бо це спроба автобіографії. Звідси дізнаємося, що Євген Баран автобіографій не любить (мабуть, тому вона така мала), й іноді вірить, що таки народився, про що свідчить запис у метриці. Це сталося 23 травня 1961 року у селі Джурин Чортківського району на Тернопільщині. Далі, протягом двадцяти одного року вчився у різних закладах, після чого зрозумів декілька істин, зокрема: «Скільки би не вчився, все одно дурнем умреш». Ще у пана Євгена є гоббі – читати книги й інколи писати свої міркування про них.
Ось так ненав’язливо переходимо до другої частини книжки, яка так і називається «Книги», і відразу ж знаходимо «міркування про них». Це є рецензії, які автор раніше публікував у різних періодичних друкованих та електронних виданнях, а нині сформував їх у карту літературного простору за Євгеном Бараном . І мушу сказати, що це дуже добра карта, яка може стати гарним орієнтиром для відчайдухів, які наважуються рушити у мандри літературним світом. Звісно, ця карта є дещо осібною, але що говорити про збірку статей одного автора, коли суб’єктивізмом переповнені цільові підручники. А Євген Баран здебільшого говорить про вартісні речі, і робить це, як сам каже, «з любови і покликання».
Окремо подано три інтерв’ю Євгена Барана, які у нього брали, знову ж, Василь Слапчук, Надія Степула та Наталя Пасічник. Тут пан Євген говорить вже не про конкретні книги, а про загальну літературну ситуацію і своє особисте ставлення до неї: «Література для мене є одним зі шляхів розширення внутрішнього особистого горизонту». Цікава ще й теза Євгена Барана про власне критичне письмо: «…мої матеріали завжди несли в собі елемент літературного “божевілля”». Правду кажучи, дуже влучне самокритичне зауваження, позаяк його рецензії за жанром зовсім не літературознавчі, а доволі суб’єктивні рефлексії окремої людини, яка, проте, знається на літературі, відає їй ціну і вміє давати фахову оцінку. А стиль літературно-критичного есею лише наближує цей жанр до «звичайного» читача і дозволяє йому зрозуміти твір. Водночас, Євген Баран визнає такий свій недолік: «Я швидко реагую, але не завжди стилістично правильно формулюю».Зрештою, з ким не буває? Хоча вилетіти може слово мовлене, а коли ти настукуєш кожну літеру, то вже знаєш, що хочеш сказати. У цьому контексті варто процитувати Святослава Кута, який у післяслові зауважує, що пан Євген як критик бере до уваги меншою мірою естетичні принципи (він розглядає твори навіть мізерні з художнього погляду), а наголошує на тому, що літературає .
Напрочуд тепла і зворушлива перша частина книги, яка має по-людський теплу назву «Люди». Це здебільшого есеї про/для письменників-друзів Євгена Барана. У першому підрозділі («Характерники») матеріали про Дмитра Арсенича (екстраординарного гуцульського поета-самітника), Василя Бабія (невтомного літератора-краєзнавця), поета Володимира Базилевського, Павла Добрянського (унікального гумориста), письменників Володимира Качкана, Степана Процюка, Ольгу Слоньовську, Галину Турелик, критика Дмитра Юсипа, Ярослава Ясінського (ще одного поетичного самородка, який починає входити у літературу щойно у сімдесят, але із завзяттям сімнадцятирічного). У другому підрозділі («Незабутні») матеріали про літераторів, що уже відійшли – Теофіла Виноградника, Павла Загребельного, Івана Іова, Антона Морговського, Олеся Ульяненка. Також є два матеріали пам’яті львівського професора Івана Денисюка.
Ось так виглядає «Тиша запитань» Євгена Барана і, підсумовуючи, мушу сказати, що видання такого збірника літературно-критичних статей та інших матеріалів, про які говорилося, на сучасному етапі розвитку «красного письменства» є потрібним і важливим кроком. Так уважаю тому, що зовсім небагато в Україні авторів, котрі працюють у цьому жанрі і систематично не лише відслідковують, а й реагують на літературні новинки. Окрім того, пан Євген не описує художній твір, як заведено у літературній журналістиці, а якраз аналізує його, що є завданням літературного критика як такого.
Василь Карп´юк
Коментарі
Останні події
- 19.12.2024|11:01Топ БараБуки: довгий список найкращих дитячих і підліткових видань 2024 року
- 19.12.2024|07:49Топ продажів видавництва VIVAT у 2024 році
- 18.12.2024|13:16Фонд Східна Європа за підтримки Швейцарії випустив онлайн-курс для підлітків «Не можеш сказати – пиши!»
- 17.12.2024|19:44Мирослав Лаюк став лауреатом премії імені Шевельова 2024 року
- 17.12.2024|19:09Вийшов трейлер української стрічки «Фрагменти льоду»
- 10.12.2024|18:36День народження Видавництва Старого Лева
- 10.12.2024|10:44На Оболоні Книгарня "Є" відкриє новий культурний простір “Книгарня “Є”
- 10.12.2024|10:38Видавець Віктор Круглов пройшов відбір на навчання в Стенфордській вищій школі бізнесу
- 10.12.2024|10:35Ретроспективні фільми «7 психопатів», «Орландо» і «Володарі часу» покажуть узимку в кінотеатрах України
- 10.12.2024|10:30У Києві презентують книжку “Спіймати невловиме. Путівник світом есеїстики”