Re: цензії

16.10.2019|Валентина Семеняк, письменниця
Даруймо людям зорі повсякчас!
15.10.2019|Сергій Дзюба, Чернігів
«Після того, як мені дали потримати сонце…»
03.10.2019|Тетяна Зінченко
Кілька осінніх слів для Тебе
03.10.2019|Тетяна Качак, м. Івано-Франківськ
«Мишоловка» Олени Рижко: інструкція не до дії
25.09.2019|Кость Шишковський
«Сьогодні на пошті короткий день»
24.09.2019|Станіслава Гальба
Інтонації: літературна сюїта трьох голосів
23.09.2019|Ніна Головченко
Хто шукає сюжети для телесеріалів?.. Вам до Тетяни Череп-Пероганич!
22.09.2019|Марія Вишневецька
Золотий меч Сагайдачного
19.09.2019|Ніна Головченко
Збірка поезії «Любов довготерпить» (2019) Оксани Радушинської
18.09.2019|Микола Гринь, член Національної спілки журналістів України
Талановитий син завороженого Придесення
Головна\Новини\Драматургія

Новини

29.05.2017|12:35|Буквоїд

Тадеуш Ружевич. «Між двома картотеками. Вибрані драми»

П’ять п’єс, п’ять «внутрішніх» драм, п’ять історій, не пов’язаних фабулярно, проте кожна з них начебто виростає із попередньої.

Канонічна «Картотека»  блукання снами чи підсвідомістю людини, травмованої війною. «Герой» лежить у ліжку, навколо якого розгортається історія ― водночас камерна і глобальна…

«Свідки, Або наша маленька стабілізація» ―     «драма конформізму», історії про людей, які воліють бути свідками життя, ставлячи над усе свою крихку стабільність, не визираючи з вікон, не обертаючись, навіть коли поряд конає поранена людина… 

«Стара жінка висиджує» ―  «драма ентропії», яка коливається між фарсом і античною трагедією.  Дію акцентовано на найпохмуріших метафорах цивілізації: тотальній війні, сміттярці й поліційному кордоні. Навдивовижу стабільний світ відходів людської життєдіяльності й старих богинь, яким уже ніхто не хоче поклонятися… 

 «Непорочний шлюб» ―  «драма тіла», найчастіше інсценізована й водночас найменш прочитана п’єса, за яку Ружевича звинувачували в сексуальній розгнузданості. Доба сецесії, що її французи називали прекрасною. Калейдоскоп перверзій:  Бик-Батько, Дідусь-фетишист, фригідна Мати, непорочний Беньямін ―  й на цьому тлі бунт двох дівчаток-підлітків. Або й ширше ― за висловом критикині Марти Півінської,  «…бунт дітей, жінок і митців на тлі оскотинювання»...

Й, урешті, «Розсипана картотека»  переконструйована майже через сорок версія першої «Картотеки»:  реалії 90-х, панки й скіни, секс-послуги, торгівля наркотиками й людськими органами ―  у супроводі базарного гамору й безглуздих парламентських дебатів. Усе начебто змінилося ―  й нічого не змінилося. Ніхто нікого не чує, ніхто ні з ким не в змозі порозумітись, усе більше белькотливих реплік і дедалі більше мовчання…

Абсурд Ружевича породжений безглуздям повсякденності, тому його тексти лише нарощують з часом об’єм сенсів. Театр Ружевича ― це  «відкрита драма», своєрідна партитура для нескінченного імпровізування. Його п’єси не менш цікаві у прочитанні, ніж у сценічний інтерпретації.  

Для кого ця книжка

Для відданих читачів драми, а також фахівців: завлітів, режисерів, викладачів і студентів театральних вишів тощо.

П’єси Ружевича…  мають не багато спільного з футурологією...

Це завжди світ « на сьогодні » – так, як переживає його поет…

                                                             Юзеф Келера

 

Тадеуш Ружевич у своїх творах випереджав час. І попри плин часу вони й надалі непокоять актуальністю, хоч їхні катастрофічні візії стають для нас дедалі повсякденнішими.

                                                   Януш Р. Ковальчик

Тадеуш Ружевич   

(1921–2014) – видатний польський поет, драматург, кіносценарист, сатирик, перекладач угорської поезії. Один із найпослідовніших і найяскравіших  представників літературного авангарду в Польщі й у світі. Чимало разів був номінований на Нобелівську премію з літератури.

Тадеуш Ружевич. Між двома картотеками. Вибрані драми/Переклад:Лариса Андрієвська. К.: Видавництво Анетти Антоненко. 2017, -244 с.



коментувати
зберегти в закладках
роздрукувати
використати у блогах та форумах
повідомити друга
Книги від Bookzone

Коментарі  

comments powered by Disqus


Партнери