Буквоїд

Тадеуш Ружевич. «Між двома картотеками. Вибрані драми»

29.05.17 12:35 / Буквоїд
П’ять п’єс, п’ять «внутрішніх» драм, п’ять історій, не пов’язаних фабулярно, проте кожна з них начебто виростає із попередньої.
Канонічна «Картотека»  блукання снами чи підсвідомістю людини, травмованої війною. «Герой» лежить у ліжку, навколо якого розгортається історія ― водночас камерна і глобальна… «Свідки, Або наша маленька стабілізація» ―     «драма конформізму», історії про людей, які воліють бути свідками життя, ставлячи над усе свою крихку стабільність, не визираючи з вікон, не обертаючись, навіть коли поряд конає поранена людина…  «Стара жінка висиджує» ―  «драма ентропії», яка коливається між фарсом і античною трагедією.  Дію акцентовано на найпохмуріших метафорах цивілізації: тотальній війні, сміттярці й поліційному кордоні. Навдивовижу стабільний світ відходів людської життєдіяльності й старих богинь, яким уже ніхто не хоче поклонятися…   «Непорочний шлюб» ―  «драма тіла», найчастіше інсценізована й водночас найменш прочитана п’єса, за яку Ружевича звинувачували в сексуальній розгнузданості. Доба сецесії, що її французи називали прекрасною. Калейдоскоп перверзій:  Бик-Батько, Дідусь-фетишист, фригідна Мати, непорочний Беньямін ―  й на цьому тлі бунт двох дівчаток-підлітків. Або й ширше ― за висловом критикині Марти Півінської,  «…бунт дітей, жінок і митців на тлі оскотинювання»... Й, урешті, «Розсипана картотека»  переконструйована майже через сорок версія першої «Картотеки»:  реалії 90-х, панки й скіни, секс-послуги, торгівля наркотиками й людськими органами ―  у супроводі базарного гамору й безглуздих парламентських дебатів. Усе начебто змінилося ―  й нічого не змінилося. Ніхто нікого не чує, ніхто ні з ким не в змозі порозумітись, усе більше белькотливих реплік і дедалі більше мовчання… Абсурд Ружевича породжений безглуздям повсякденності, тому його тексти лише нарощують з часом об’єм сенсів. Театр Ружевича ― це  «відкрита драма», своєрідна партитура для нескінченного імпровізування. Його п’єси не менш цікаві у прочитанні, ніж у сценічний інтерпретації.   Для кого ця книжка Для відданих читачів драми, а також фахівців: завлітів, режисерів, викладачів і студентів театральних вишів тощо. П’єси Ружевича…  мають не багато спільного з футурологією... Це завжди світ « на сьогодні » – так, як переживає його поет…                                                              Юзеф Келера   Тадеуш Ружевич у своїх творах випереджав час. І попри плин часу вони й надалі непокоять актуальністю, хоч їхні катастрофічні візії стають для нас дедалі повсякденнішими.                                                    Януш Р. Ковальчик Тадеуш Ружевич    (1921–2014) – видатний польський поет, драматург, кіносценарист, сатирик, перекладач угорської поезії. Один із найпослідовніших і найяскравіших  представників літературного авангарду в Польщі й у світі. Чимало разів був номінований на Нобелівську премію з літератури. Тадеуш Ружевич. Між двома картотеками. Вибрані драми/Переклад:Лариса Андрієвська. К.: Видавництво Анетти Антоненко. 2017, -244 с.
Постійна адреса матеріалу: http://bukvoid.com.ua/news/dramaturgy/2017/05/29/123546.html
Copyright © 2008 Буквоїд
При повному або частковому відтворенні посилання на Буквоїд® обов'язкове (для інтернет-ресурсів - гіперпосилання). Адміністрація сайту може не розділяти думку автора і не несе відповідальності за авторські матеріали.