Електронна бібліотека/Публіцистика

чоловік захотів стати рибою...Анатолій Дністровий
напевно це найважче...Анатолій Дністровий
хто тебе призначив критиком часу...Анатолій Дністровий
знає мене як облупленого...Анатолій Дністровий
МуміїАнатолій Дністровий
Поет. 2025Ігор Павлюк
СучаснеІгор Павлюк
Подорож до горизонтуІгор Павлюк
НесосвітеннеІгор Павлюк
Нічна рибалка на СтіксіІгор Павлюк
СИРЕНАЮрій Гундарєв
ЖИТТЯ ПРЕКРАСНЕЮрій Гундарєв
Я, МАМА І ВІЙНАЮрій Гундарєв
не знаю чи здатний назвати речі які бачу...Анатолій Дністровий
активно і безперервно...Анатолій Дністровий
ми тут навічно...Анатолій Дністровий
РозлукаАнатолій Дністровий
що взяти з собою в останню зимову мандрівку...Анатолій Дністровий
Минала зима. Вона причинила вікно...Сергій Жадан
КротовичВіктор Палинський
Львівський трамвайЮрій Гундарєв
Микола ГлущенкоЮрій Гундарєв
МістоЮрій Гундарєв
Пісня пілігримаАнатолій Дністровий
Міста будували з сонця і глини...Сергій Жадан
Сонячний хлопчикВіктор Палинський
де каноє сумне і туманна безмежна ріка...Анатолій Дністровий
Любити словомЮрій Гундарєв
КульбабкаЮрій Гундарєв
Білий птах з чорною ознакоюЮрій Гундарєв
Закрите небоЮрій Гундарєв
БезжальноЮрій Гундарєв
Людському наступному світу...Микола Істин
Завантажити

«помічне»: допінги, бойові наркотики, ковальська вода, в якій гартували залізо і т.д. Ну, як у порядних бойовиків усіх часів. В старі часи багато карпатського люду служило в римському війську (легіонер-легінь), звідси і професійне відношення до бойової школи у опришків.
Є легенда про те, як опришки насипали лихварю у чоботи горячого вугілля і заставили його танцювати. Не так все було. Спробуйте насипати в чоботи каміння і їх взути. Не вийде, чобіт на ногу не налізе. Співставляючи легенди і спогади, дослідники змалювали іншу картину: опришки на жаринах від згасаючої ватри босі танцювали аркан і запросили до себе в коло босого корчмаря. Він попікся, а вони ні – мольфарили, хлопці, мольфарили! А воно й не дивина, бо у багатьох народів є цей феномен, ходити по розпеченому вуглю.
Коли Височан в Отинії збирав військо, там відбулося багато дружніх герців між опришками і козаками. Всі до одного герці виграли опришки. Можна зробити висновки, щодо військових шкіл і якості вишколів. У козаків взагалі не було навчання бою зі скрученими ззаду руками, науки звільнятися від пут та багато іншого. Якщо по сучасному, то козаки – це військо, опришки – спецназ. Врахуйте, що ще Хведір Вовк констатував той факт, що серед українців найвищий зріст мають гуцули. А ще згадайте 1919 рік: 1-й Український Гуцульський полк морської піхоти контр-адмірала Михайла Білинського. Адмірал набирав у свій полк тільки здорованів. Там служили виключно гуцули.
Нам оповідають про малочисельні групи опришків, а в 1621 р. опришки здобули фортецю Пнів. Під час визвольної війни 1648-1654 рр. опришки взяли штурмом королівські замки у Новотанці та Сяноці. 1744 р. захопили Богородчанську фортецю. Опришки брали участь у гайдамацьких повстаннях 18 ст. на Великій Україні – лозунг «Схід і Захід разом» аж ніяк не новий. У 1653 р. в Молдові, при війську Тимоша Хмельницького, під орудою Харачка було 2000 опришків. А нам розказують тільки про невеличкий загін Олекси Довбуша.


Емблемою, фірмовим знаком ранніх опришків був Хрест богині Дани – древній український символ, що вважався оберегом Оратанії-України. В стародавньому розумінні цей магічний знак несе жіночий аспект – стихію Води (звідки назви рік: Данастр, Данапр, Данай) і використовувався як магічний патерик у древніх жерців.




Такий свастичний хрест зберігається і в Коломийському музеї Гуцульщини. У музей цей патерик потрапив з Коломийської церкви 19 ст. Оце Вам приклад синтезу християнства і язичництва.
В старих книжках згадується, що знак Дани опришкам випікали на грудях, з лівого боку, під час ініціації. Ніхто з чужих не повинен був цей хрест бачити. Це був тогочасний знак-ідентифікатор для своїх. Присутність хреста Дани в опришківстві підказує, що, по аналогії з іншими стародавніми повстанськими рухами, початок опришківству міг дати якийсь древній клан жерців-воїнів. Вони попросту боронили свою Батьківщину, свою Святу Землю-Матінку.

Замість того, щоб піднімати в галичанських дітях опришківський і бандерівський дух, заставляти дітей займатися спортом, виховувати здорових і розумних патріотів, захисників Галичини, по школах збираються читати курс «Толерантність». Мовляв, на своїй землі, у своїй хаті треба терпимо ставитись до хамів, хуліганів, нелегалів, комуністів, тарганів, сатаністів, паразитів, педерастів, окупантів і всіх-всіх! Вчителі ж не пояснять дітям, де межа тої толерантності бо і самі цього не знають. Інструкціїї не було. «Толерантність» – це курс лекцій, як швидко і правильно стати на коліна.
Говорив з одним місцевим можновладцем про те, як підтримати секції бойового гопака, як підняти гуцульський рукопаш, стрілецький спорт, як зробити так, щоб молодь пам'ятала про честь і совість, вчилася боронити себе, свою родину, свою Галичину. Часи ж непевні – воювали усі республіки союзу і ні одна з них не була готова до випробувань, бо усі були впевнені, що «ніц не буде». Начальник з того всього упрів, заслинився, йому умкло, а потім у перелякано-пацифістичному пориві випалив: «Я проти зброї взагалі! Категорично! Я... я не люблю зброю!»
Як хлоп не любить зброю, то є велике підозріння, що він любить... іншого хлопа!
Спортивна стрільба повинна бути Галицьким національним видом спорту, це зумовлено нашою історією, а може і майбутнім. Арістотель неспроста сказав: «Про військові вправи громадян треба турбуватися не заради того, щоб когось поневолити, а заради того, щоб самим не стати рабами». Еге ж, Центральна Рада також не любила зброї і чим то все закінчилось?...

І насамкінець мушу сказати, що мені мало віриться в те, що наша «українська» русскоязычная армія буде захищати галичан у лиху годину. Ну, хіба що пару западенських підрозділів. Того й приходить думка, що споконвічні народні традиції та звич?й треба підтримувати і леліяти: «Партизанка - forever!»


Собко Тарас.
Івано-Франківськ
2008р.

P.S. А пам'ятника першоджерелу повстанських рухів в Галичині, опришкам, в нашій області немає. І чого би то? Комусь страшно? Десь на закапелках пам'ятник Довбушу є, але

Останні події

18.04.2025|12:57
Під час обстрілу Харкова була пошкоджена книгарня «КнигоЛенд»
14.04.2025|10:25
Помер Маріо Варгас Льоса
12.04.2025|09:00
IBBY оголосила Почесний список найкращих дитячих книжок 2025 року у категорії «IBBY: колекція книжок для молодих людей з інвалідностями»
06.04.2025|20:35
Збагнути «незбагненну незбагнеж»
05.04.2025|10:06
Юлія Чернінька презентує свій новий роман «Називай мене Клас Баєр»
05.04.2025|10:01
Чверть століття в літературі: Богдана Романцова розкаже в Луцьку про книги, що фіксують наш час
05.04.2025|09:56
Вистава «Ірод» за п’єсою Олександра Гавроша поєднала новаторство і традицію
30.03.2025|10:01
4 квітня KBU Awards 2024 оголосить переможців у 5 номінаціях українського нонфіку
30.03.2025|09:50
У «Видавництві 21» оголосили передпродаж нової книжки Артема Чапая
20.03.2025|10:47
В Ужгороді представили книжку про відомого закарпатського ченця-василіянина Павла Мадяра


Партнери