Електронна бібліотека/Проза

Сорок дев’ять – не Прип’ять...Олег Короташ
Скрипіння сталевих чобіт десь серед вишень...Пауль Целан
З жерстяними дахами, з теплом невлаштованості...Сергій Жадан
Останній прапорПауль Целан
Сорочка мертвихПауль Целан
Міста при ріках...Сергій Жадан
Робочий чатСеліна Тамамуші
все що не зробив - тепер вже ні...Тарас Федюк
шабля сива світ іржавий...Тарас Федюк
зустрінемось в києві мила недивлячись на...Тарас Федюк
ВАШ ПЛЯЖ НАШ ПЛЯЖ ВАШОлег Коцарев
тато просив зайти...Олег Коцарев
біле світло тіла...Олег Коцарев
ПОЧИНАЄТЬСЯОлег Коцарев
добре аж дивно...Олег Коцарев
ОБ’ЄКТ ВОГНИКОлег Коцарев
КОЛІР?Олег Коцарев
ЖИТНІЙ КИТОлег Коцарев
БРАТИ СМІТТЯОлег Коцарев
ПОРТРЕТ КАФЕ ЗЗАДУОлег Коцарев
ЗАЙДІТЬ ЗАЇЗДІТЬОлег Коцарев
Хтось спробує продати це як перемогу...Сергій Жадан
Нерозбірливо і нечітко...Сергій Жадан
Тріумфальна аркаЮрій Гундарєв
ЧуттяЮрій Гундарєв
МузаЮрій Гундарєв
МовчанняЮрій Гундарєв
СтратаЮрій Гундарєв
Архіваріус (новела)Віктор Палинський
АРМІЙСЬКІ ВІРШІМикола Істин
чоловік захотів стати рибою...Анатолій Дністровий
напевно це найважче...Анатолій Дністровий
хто тебе призначив критиком часу...Анатолій Дністровий
Завантажити

Провал був абсолютно неминучим і навіть прогнозованим: публіка йшла на концерт, а ми не збирались тут нікого звеселяти. І кожен мав свої аргументи. Для публіки 9 Травня – таке ж свято, як і всі інші, -- а яке свято без гульні й розваг? А що стосується нас, акторів, то просто увесь наш військовий репертуар був закцентований на трагічних аспектах війни. І що нам залишалося? Актор – «птица подневольная»: чим його заряджають, тим він і стріляє.

І ось ми, столичний театр-студія, вийшли на сцену районного БК. В залі підпилий і рум’яний народ регоче, лузає насіння, блукає, балакає і шумить, і гуде, хтось кричить з одного кінця залу в другий «прівєт, чуваки» -- на розвагу прийшли люди.

А ми без усякого оголошення стали журавлиним клином, серйозні, зосереджені, і починаємо.

Ты помнишь, Алеша, дороги Смоленщины,

Как шли бесконечные, злые дожди,

Как кринки несли нам усталые женщины,

Прижав, как детей, от дождя их к груди.

Как слезы они вытирали украдкою,

Как вслед нам шептали: «Господь их спаси»…

Вистава відбувається вдень, в залі світло, глядачі бачать нас, ми – глядачів. У першому ряду за поперечним проходом сидить, вірніше, напівлежить якесь мурло, пикате, дебеле, нахабне – мабуть, місцевий «авторітєт». Розкидало набоки жирні ляжки, туфлі на товстій платформі дістають аж до середини проходу. І ось воно кричить:

-- Кінчай туфту гнати! Концерт давай!

-- «Побєду» давай! – підгавкує якийсь із його «шісток» збоку і навіть заспівує, диригуючи сам собі однією рукою:

« Этот день побе-е-еды…»

Показавши таким чином нам, акторам, що слід робити, «шістка» гигикає і догідливо зазирає в рот «авторітєту». «Авторітєт» навмисно голосно регоче на весь зал.

А ми стоїмо на сцені, четверо, як під обстрілом, затяті, злі і вергаєм у п’яний зал важкі слова про те, як гірко наші діди відступали в сорок першому. І в наших устах не тільки зміст тексту, а й наша злість і образа, наш відчай і відчуття власної правоти, і презирство до того, що робиться в залі.

Після вірша Сімонова у нас за сценарієм уривок з вистави про захисників Брестської фортеці, потім програмний вірш Гудзенка «Мое поколение»… -- все матер’ял серйозний, трагічний, важкий. Тільки залу все це абсолютно не потрібне. Розморені сонцем, стомлені мітингом і підпилі люди прагнуть розслаблення і розваги, у них вихідний день, і взагалі навіщо їм якісь там трагедії?

А ми нервуємося, ми кричимо на грані зриву, ми лютуємо на зал, на себе, що нема контакту, що нас не розуміють… -- і так до самого останнього номера, до самої останньої репліки, звуку.

Завіса!

Провал!

Спустошені й злі, уникаємо дивитись одне одному в очі, перевдягаємось, збираєм і пакуєм реквізит. Ну й публіка у цій провінції! Село! Скоріше звідси геть! До Києва, до Києва.

І тут ми дізнаємося, що нам накрито стіл. Ну, зрозуміло: місцевий чиновний князьок напружив організаторську жилку і силами якогось колгоспу заплатив безкоштовним артистам обідом.

Воно то ніби не зовсім і зручно, бо провал, але раз стіл уже накритий, то не викидати ж!..

У «банкетному» залі нас зустрічає середніх літ жінка. На ній по-народному біла хустина, вишита сорочка. Вишивка фабрична – дешева декорація національної привітності. І до чого вона тут? Ми ж не іноземці! Порепані руки поклала відпочити на живіт – ці руки знають важку працю. У невишуканих манерах жінки «традиційна українська гостинність» -- і так вона пахтить нам всім лубком і нафталіном!

Жінка нас припрошує, але в тому немає потреби: студент готовий поглинати їжу в будь-яку пору доби і в будь-якій кількості. Окрім закуски на столі раптом звідкись з’явилося пару пляшчин. Це життєствердний фактор. І ми п’ємо за нас, людей мистецтва, за НАШУ перемогу. Сьогоднішня невдача додає словам пафосу. У наших тостах і в наших репліках усвідомлення своєї вищості і кращості. А у підтексті – зневага до провінційного бидла, яке абсолютно темне у мистецтві, в духовності тим більш. Хтось із нас навіть вигукує ідіому всіх халтурників і невдах «публика – она дура!», але наша корпоративна солідарність сьогодні сягає такого рівня екзальтації, що це «захавується».

Ми їмо, ми п’ємо і зовсім не звертаємо уваги на жінку, яка нас обслуговує. А вона сумирно стоїть збоку, біля дверей, за усмішкою ховає втому і чекає, поки ми позапихаємо в себе працю рук таких, як вона, колгоспників, і заберемось звідси геть.

В якийсь момент, уже наприкінці застілля, вона на мить зникає і повертається із глечиком в руках. Там – молоко. Щоб не розхлюпати його, жінка несе глечик при самих грудях, але ніхто із нас в цю мить чомусь не згадує, «как кринки несли нам усталые женщины, прижав, как детей, от дождя их к груди».

Вона підходить, нахиляється над кожним із нас і наливає нам своїми засмаглими аж чорними руками біле-біле молоко і (диво дивне!) на нашу смішну богемність, на наш зелений снобізм відповідає тихим, м’яким утішанням:

-- Нічого, нічого, хлопчики. Наступного разу у вас вийде краще.

Тільки ж ми на своїй хвилі. З нас її ніхто не те, що не розуміє, але навіть не чує її слів. А, може, тут справа іще й в тому, що вона їх промовляє мовою, якою ми давно вже не спілкуємось і за якою, по правді кажучи, потихенько привчаємося визначати приналежність до стану жлобів?

І нікому з нас просто в голову не приходить, що насправді війна зовсім не закінчилася, що вона триває, а також те, що ми у цій війні давно вже відступаємо. Ось ми ні за цапову душу здали мову своїх батьків і матерів, але найгірше те, що ми мінімального уявлення не маємо, коли і хто, і по що прийде до нас наступного разу.

А якась натруджена і змучена нещастям жінка в дешевенькій вишиванці несе нам у глечику молоко – і ні слова докору чи зневаги у її устах, а тільки співчуття, саме лише співчуття.

-- Нічого, нічого, хлопчики. Наступного разу у вас вийде краще.

2009 р.

Останні події

11.07.2025|10:28
Оголошено конкурс на літературну премію імені Богдана-Ігоря Антонича “Привітання життя”
10.07.2025|23:18
«Не народжені для війни»: у Києві презентують нову книжку Артема Чапая
08.07.2025|18:17
Нова Facebook-група "Люблю читати українське" запрошує поціновувачів вітчизняної літератури
01.07.2025|21:38
Артур Дронь анонсував вихід нової книги "Гемінґвей нічого не знає": збірка свідчень про війну та життя
01.07.2025|18:02
Сергію Жадану присуджено австрійську державну премію з європейської літератури
01.07.2025|08:53
"Дикий Захід" Павла Казаріна тепер польською: Автор дякує за "довге життя" книги, що виявилась пророчою
01.07.2025|08:37
«Родовід» перевидає «З країни рижу та опію» Софії Яблонської
01.07.2025|08:14
Мартин Якуб презентував у Житомирі психологічний детектив "Гріх на душу"
01.07.2025|06:34
ТОП-10 книг ВСЛ за червень 2025 року
01.07.2025|06:27
Українська письменниця Євгенія Кузнєцова у лонглисті престижної премії Angelus


Партнери