
Електронна бібліотека/Проза
- Сорок дев’ять – не Прип’ять...Олег Короташ
- Скрипіння сталевих чобіт десь серед вишень...Пауль Целан
- З жерстяними дахами, з теплом невлаштованості...Сергій Жадан
- Останній прапорПауль Целан
- Сорочка мертвихПауль Целан
- Міста при ріках...Сергій Жадан
- Робочий чатСеліна Тамамуші
- все що не зробив - тепер вже ні...Тарас Федюк
- шабля сива світ іржавий...Тарас Федюк
- зустрінемось в києві мила недивлячись на...Тарас Федюк
- ВАШ ПЛЯЖ НАШ ПЛЯЖ ВАШОлег Коцарев
- тато просив зайти...Олег Коцарев
- біле світло тіла...Олег Коцарев
- ПОЧИНАЄТЬСЯОлег Коцарев
- добре аж дивно...Олег Коцарев
- ОБ’ЄКТ ВОГНИКОлег Коцарев
- КОЛІР?Олег Коцарев
- ЖИТНІЙ КИТОлег Коцарев
- БРАТИ СМІТТЯОлег Коцарев
- ПОРТРЕТ КАФЕ ЗЗАДУОлег Коцарев
- ЗАЙДІТЬ ЗАЇЗДІТЬОлег Коцарев
- Хтось спробує продати це як перемогу...Сергій Жадан
- Нерозбірливо і нечітко...Сергій Жадан
- Тріумфальна аркаЮрій Гундарєв
- ЧуттяЮрій Гундарєв
- МузаЮрій Гундарєв
- МовчанняЮрій Гундарєв
- СтратаЮрій Гундарєв
- Архіваріус (новела)Віктор Палинський
- АРМІЙСЬКІ ВІРШІМикола Істин
- чоловік захотів стати рибою...Анатолій Дністровий
- напевно це найважче...Анатолій Дністровий
- хто тебе призначив критиком часу...Анатолій Дністровий
…Джазмени вибігли на сцену, де на них уже зачекалися їхні інструменти: вони, поблискуючи нікелем і міддю, ледве стримували нетерпіння.
Зал так само був розігрітий очікуванням і нетерпінням у передчутті драйву.
Пучки прожекторного світла вихоплювали по черзі то одного, то другого музиканта, перебігали, граючись, по їхніх обличчях і постатях.
Сніжана дивилася на музикантів, і лише від одного їхнього розкутого вигляду, постав, рухів тулубом і ногами їй відразу стало затишно й радісно. Наростала хвиля піднесення й зворушення. Хіба не цього так бракувало їй у щоденній біганині, буденній рутині?
О, життя, ти — карамелізована отрута, ти плач і сміх.
Азартне покивування, підморгування один одному, заохочення, наче безневинне спокушування, кивок головою до звукооператора, простодушні, відкриті міміка і жести — усе це здійняло в душі Сніжани щось ніби призабуте, притлумлене, привалене камінням зоднаковіння й відчуження.
Тенор-саксофон своєю імпровізацією відшукав, відгадав — одразу, без жодного вступу, без намацувальних підготовчих жестів — те, що чекало на вихід, прагло вирватися із душі, але Сніжана не давала йому вихлюпнутися. І зовсім не тому, ніби чогось боялася. Виявляється, вона просто не знала самої себе: до свідомості, наче до поверхні води, долинали зо дна тільки слабкі сигнали, які пробивалися через усі перепони, рогачки, фільтри.
І це вона — та, що начебто вміла вслухатися в себе!..
Бас-гітарист підхопив переливи синкопів, наче вивернув мелодію навиворіт, і вона спалахнула яскраво-червоною підкладкою, прихованою до пори до часу. Труба заливалася десь ніби в горішніх просторах, мелодія спалахувала приском, опадаючи згори вниз, розліталася не поодинокими зірками, а цілими віялами іскор.
О життя, ти сміх і плач. Я палахкочу, я згораю!
Сніжана відчула, що хлопці й справді дивовижним чином виводять саме ту мелодію, яка була в ній, підхоплюють виплекане в її глибині, а вона й не здогадувалася про своє багатство. Величезне дерево піднеслося в ній, розгорталася і шуміла його крона і кров.
Хлопці віддавалися щастю, і в їхній свободі було щось могутнє спонукально-заохочувальне.
То з одного, то з іншого чола зривалися краплі поту (добра гра!), і бас-гітарист устигав відривати від рулона паперового рушника клапті, темпераментно витираючи лоба в короткі проблиски пауз.
Звуки — наче бризки киплячої ароматної олії.
Груди стугоніли, резонуючив унісон.
Синкопи відлунювали млостю і жагою, невинністю й знадливістю водночас. Ошляхетнена хіть, сублімація — хоч як назви: так палає радість життя.
Ці люди, подумала із заздрістю Сніжана, знають, заради чого живуть. Їм усе зрозуміло. Їм нічого приховувати один від одного. Легко і просто.
Їхня міміка, їхні гримаси під час гри були, на перший погляд, некрасивими і стражденними, неначе від болю. Або — ніби під час любощів.
Музиканти заплющували очі, і кривилися, обличчя бралися мімічними зморшками: вони, здавалося, плакали, як плаче породілля під час пологів. Очі заплющені — наче від болю або любові.
І ось після цього розгорнутого приголомшливого вступу вийшли вони: солістка і соліст. Вона і Він.
Сніжану вже з перших акордів осяяв спалах дивного упізнавання. Голос солістки обіймався з голосом соліста, вони перезиралися — ніби викрешували іскри. То було розуміння, яке не потребує слів, а тільки співу — як найглибшої довіри.
Проста чорна сукенка, напівзаплющені очі, білі худі руки, що обнімали мікрофона — такою була Вона.
Очі час від часу заплющені, наче від любові чи болю.
Великі срібні жагучі сережки (Такі називали колись ковтками? — ніби якоюсь павіттю, бічною, неосновною думкою, майнуло в голові Сніжани самозапитання) хилиталися-грали обіч високої шиї співачки.
Здавалося, вони обоє нікого, нічого не бачать і не чують, окрім самих себе і супроводу.
Звуки з їхніх уст обіймалися, мов коні обіймаються шиями. Кохалися привселюдно голосами.
Роз’ятрена пристрасть, щемливі туга, сум і страждання — вони це дивовижно поєднали, віртуозно здіймаючись разом до контрапункту.
Не відаючи сорому, перепон і докору. Вишукано, інтимно-цнотливо, піднесено.
Привселюдне злиття душ, братання духу, витворення спільного плину крові. Накладання астральних тіл, увіходження у вертикаль.
Ось Вона пішла ніби впоперек основної мелодії, хриплувато-грубим, підсвіченим пристрастю, голосом — спалахнули бездоганно білі зуби, синхронно бризнуло сяйвом срібло сережок, а коли нарешті, ніби повернувшись із неба на землю, Вона розплющила очі, — спалахнули їхні білки.
Враз із пюпітра попадали ноти (Невже вони співають по нотах? — запитало серце у Сніжани), але мелодія тривала, солістка нахилилася зібрати аркуші, нагнувся водночас і соліст, їхні руки зітнулися, вони обоє враз випросталися і вчасно підхопили новий виток дуету — здавалося, ще пристрасніше, ніж до того, заглядаючи один одному у вічі всезнаючими поглядами, які не потребували слів.
Вони разом перейшли падоли, видолинки, узгір´я, разом рухалися до вершини, не боячись упасти долу.
Перламутрові переливи голосів раптом оберталися мало не риданням, та через мить срібної печалі переливалися в соковиту радість.
Ніби перекидалися обручами, охопленими полум’ям, і вогонь не обпалював їх, а розпалював.
Здавалося, своїм співом вони наповнювали велетенську шовкову білосніжну кулю, яка ось-ось — і піднесе цілісінький зал.
І саме тут, у цей момент, Сніжана відчула: вона остаточно виздоровіла.
Вона — жива.
Вона готова до життя.
Після всього. Після своєї Великої Депресії...
Останні події
- 14.07.2025|09:21V Міжнародний літературний фестиваль «Фронтера» презентує цьогорічну програму
- 11.07.2025|10:28Оголошено конкурс на літературну премію імені Богдана-Ігоря Антонича “Привітання життя”
- 10.07.2025|23:18«Не народжені для війни»: у Києві презентують нову книжку Артема Чапая
- 08.07.2025|18:17Нова Facebook-група "Люблю читати українське" запрошує поціновувачів вітчизняної літератури
- 01.07.2025|21:38Артур Дронь анонсував вихід нової книги "Гемінґвей нічого не знає": збірка свідчень про війну та життя
- 01.07.2025|18:02Сергію Жадану присуджено австрійську державну премію з європейської літератури
- 01.07.2025|08:53"Дикий Захід" Павла Казаріна тепер польською: Автор дякує за "довге життя" книги, що виявилась пророчою
- 01.07.2025|08:37«Родовід» перевидає «З країни рижу та опію» Софії Яблонської
- 01.07.2025|08:14Мартин Якуб презентував у Житомирі психологічний детектив "Гріх на душу"
- 01.07.2025|06:34ТОП-10 книг ВСЛ за червень 2025 року