
Електронна бібліотека/Проза
- Хтось спробує продати це як перемогу...Сергій Жадан
- Нерозбірливо і нечітко...Сергій Жадан
- Тріумфальна аркаЮрій Гундарєв
- ЧуттяЮрій Гундарєв
- МузаЮрій Гундарєв
- МовчанняЮрій Гундарєв
- СтратаЮрій Гундарєв
- Архіваріус (новела)Віктор Палинський
- АРМІЙСЬКІ ВІРШІМикола Істин
- чоловік захотів стати рибою...Анатолій Дністровий
- напевно це найважче...Анатолій Дністровий
- хто тебе призначив критиком часу...Анатолій Дністровий
- знає мене як облупленого...Анатолій Дністровий
- МуміїАнатолій Дністровий
- Поет. 2025Ігор Павлюк
- СучаснеІгор Павлюк
- Подорож до горизонтуІгор Павлюк
- НесосвітеннеІгор Павлюк
- Нічна рибалка на СтіксіІгор Павлюк
- СИРЕНАЮрій Гундарєв
- ЖИТТЯ ПРЕКРАСНЕЮрій Гундарєв
- Я, МАМА І ВІЙНАЮрій Гундарєв
- не знаю чи здатний назвати речі які бачу...Анатолій Дністровий
- активно і безперервно...Анатолій Дністровий
- ми тут навічно...Анатолій Дністровий
- РозлукаАнатолій Дністровий
- що взяти з собою в останню зимову мандрівку...Анатолій Дністровий
- Минала зима. Вона причинила вікно...Сергій Жадан
- КротовичВіктор Палинський
- Львівський трамвайЮрій Гундарєв
- Микола ГлущенкоЮрій Гундарєв
- МістоЮрій Гундарєв
- Пісня пілігримаАнатолій Дністровий
Присвячую мамі
– Мені здається, я хотів летіти без повітря, – знову забелькотів Джонні. – Здається, хотів бачити червоне плаття Лен, але без Лен. А Бі померла, Бруно.
Хуліо Кортасар, «Переслідувач»
...смерть дитини надихає...
Джузеппе Унґаретті
І моєї дівчинки не стало. Моєї маленької Бі.
Не бачу ручок, якими вона торкалася мого обличчя. Чи, може, цього не було? Тоді що з фотографіями? Вони лежать у шухляді. Бі та маленьке лоша. Це я тримаю її на руках. А ось вона їсть солодку вату на паличці: вона її любить, вона завжди любила солодке.
Я казав:
– Бі, що приніс тато? Бі, моя маленька Бі, що сьогодні приніс тобі твій тато?
Чи, може, нічого не було? Може, фотографії – звичайна купа чорно-білих частинок пам’яті? Пам’яті, яка нікого не впускає у свій простір.
Боже, навіщо ти забрав Бі? Не бачу дівчинки...
Коли ми переїхали в дім, – тихий, безлюдний, на кінці вулиці, яка сама виглядала випадково пригрітою на тілі міста, – він був схожим на хребет, розцвічений подзьобаною цеглою, часом.
«Така собі клітка з каміння й того, що колись було фарбою, склом. Усередині залишилися ознаки життя, яке тут було, цінувалося, – я так подумав. – Старі речі чи щось подібне до телефонних номерів, похапцем записаних на запиленому дзеркалі, можливо, насіння кульбаб та клапті газет. Особливо клапті газет – вони завжди лишаються».
Натомість було чисто.
Пам’ятаю, я сказав:
– Бі, тут як у раю. Перед тим, як вивісити оголошення «продається дім», у будинку добре попрацювали віником та шваброю. Інакше не можна: продаєш – покажи справжній товар. Нічого, що дім старенький та невеликий, він для нас – тисяча і одна ніч.
Бі бігала по дерев’яній підлозі. Її каблучки, я це зрозумів, зробили диво: дім ожив. Пам’ятаю – він ожив миттєво. Тотальне запустіння, абсолютне неіснування в нім живих істот – усе зробилося несправжнім, і ми раділи. А Бі бігала й кричала:
– Нехай у кімнаті живуть іграшки!
Потім завезли меблі: все зайняло свої місця – раз і назавжди. Іноді мені здавалося, що речі дивляться на мене, запитуючи:
– Так ми стоїмо? Світла вдосталь?
Я відповідав:
– Так. Вдосталь.
– Бі не заб’є колінець об стілець, коли бігтиме з подвір’я щаслива та необережна?
Тоді я переставляв стілець.
Щоранку я наповнював водою ночви під розлогою черешнею і йшов на роботу. А надвечір, коли повертався, Бі купалася. У воді, нагрітій сонцем.
Перед сном ми вмикали радіо й слухали музику. Якщо задуха була нестерпною, вимикали світло, розчиняли навстіж вікна, аби вечірні сутінки разом із прохолодою без перешкод запливали в кімнату.
Музика була нашим другим життям. Ми підспівували, запам’ятовували слова. Особливо любили пісню «Твої очі були блакитними, Джузеппе».
«Джузеппе... Звідки тут взялося це ім’я?» – думав я тоді, оскільки не знав раніше цієї пісні, але чув іншу, в якій були дивні слова. Щось схоже на «дерева виросли...»
Дім, дерева – яблуні, сливи, черешні, – маленька Бі, я. Ніколи не знав, що це комусь може заважати. Не думаю, що мудрість в тому, аби з простого зробити складне. Невже хліб не ріжеться ножем, сонце не поступається своїм місцем, пітьма не змінюється на світло?
Один письменник, коли у нього питали, чи вірить він у життя після смерті, казав:
– Ні. Гадаю, після мене нічого не залишиться.
Засновник християнства на таке ж питання відповів:
– Так.
Немає принципової різниці. Настільки принципової, аби стало потрібним забрати тебе, Бі.
Чи вже ні у дійсності, ні у сновидіннях для нас немає місця?
Сусідка, ще не стара жидівка Ліза зранку розносила молоко. Ми завжди купували. Бі любила хапати з трюмо заготовлені звечора гроші, брати порожнього слоїка і летіти навпростець до хвіртки на звуки мідяного дзвоника (ним Ліза сповіщала про свій молочний хід), щоб за мить повернутися з тим самим слоїком, але вже наповненим свіжим молоком, яке парувало ранком, квітами.
(«Занадто ідилічно. Достеменно: занадто ідилічно».)
– У тітки Лізи сьогодні день народження. Вона чекатиме на нас.
Апельсинове суфле, тістечка, коктейль із кефіру та фруктового соку – і ще, ще, ще. Сусід Іван розводив хвилями міхи трофейного акордеона, виграваючи фокстроти та вальси. Його дружина Ніна разом із Лізою тупотіли по підлозі, а я вистукував ложкою по бляшаній кришці відповідні ритми.
Як раділа Бі!
Кіт Лізи давно втік, але Бі його не шукала – нехай тікає: вона теж танцювала. Її ніжки – о! Вони вміли робити диво!
Підпилий Іван кричав:
– Ніна – ім’я грузинських княгинь!
Бі хотіла пересміяти всіх.
І мені приснився сон.
Я лежу в сонячних ночвах – мертвий, нічого не говорю, мої руки, наче крила, очі заклеєно шовковими стрічками. А кругом тиша, всепоглинальна і справжня, та не від того, що нікого немає, а навпаки. Аж раптом увімкнули світло – велике, більше від сонця – й стрічки попадали з очей.
І я заговорив:
– Діво Пречиста, я їв щось схоже на шинку зі шпинатом, засмачену перцем та коріандром, пив чарку на свято. А тепер подивись на мене – я зовсім мертвий. Мої руки, наче крила, очі заклеєно шовком. Я ніколи таким не був! Молю Тебе: проси за мене Сина свого. Хіба Син може не послухати Матір?
Того дня я купив у магазині хліба, вина. Аж тут почалася злива: небесна вода текла на землю, шукаючи місця. Коли ж усе вщухло, я вийшов і пішов по слизькому, чужому камінню. А потім цілу вічність ловив рівновагу.
І сумка вдарилась об землю. Крізь тканину просмокталася пляма, а за секунду цівкою, забарвлюючи все, потекло вино – червоне – й змішалося з брудом.
Я відчув у серці порожнечу.
Бі не було.
Я чекав.
Брудна сумка лежала на підлозі.
А потім прибігли жінки. Я не міг второпати, що їм потрібно, а вони не переставали голосити.
«Їм треба допомогти чи ще щось! Але чому вони називають ім’я моєї бідної дівчинки?»
І я пішов з ними.
І ми забрали мою маленьку Бі.
Ти залетіла в дім біленькою пташкою. Ти зробила диво з будинком, але спочатку оживила мене. І я дізнався, що вода має смак, хмари світлі, й все дійсно відрізняється одне від одного.
Бі, я розповідав тобі про пісню з красивими словами. Я їх пригадав.
«Дерева виросли, коли над маминою хатиною літав білий сніг дитинства і ми говорили “кохаю”, дивлячись крізь сітку, яка не пускала комах всередину кімнати з жовтою лампою та наклеєним повітрям, в якому новий Чингізхан даремно шукав шляхів до Останнього моря і стежинок в сади, де ми наповнювали пазухи стиглими сливами, і читали – під такими ж великими зірками».
Радіо лунає: «Твої очі завжди були блакитними, Джузеппе».
«Дерева виросли, коли ми поверталися додому через поштове подвір’я, лізли через паркан білий і не мали скорботи перед очами. Та з того часу нічого не змінилося».
Він прийшов з кладовища і довго міцно спав. Прокинувся, коли була глуха ніч. Він скинув одяг, зостався голий. Вимкнув ліхтарик, який чомусь горів на столі, ліг посеред кімнати.
Його сльози текли чистою рікою. В застиглих очах світилася ніжність, наче він дивився на велике-велике сонце і не міг надивитися.
– Джузеппе, твої очі були блакитними, – казала мама. – Я тримала тебе на руках, поливала чистою, як сніг, водою в купелі – з м’ятою та любистком. Я вбивала у склянку яєчко, аби твоє волосся було шовковим. Я хрестила тебе на ніч. Сину мій, я благаю тебе: встань і йди до мене. Хіба син може не послухати матір?
2003 р.
Останні події
- 12.06.2025|12:16«Видавництво Старого Лева» презентує фентезі від Володимира Аренєва «Музиканти. Четвертий дарунок»
- 07.06.2025|14:54Артем Чех анонсував нову книжку "Гра у перевдягання": ніжні роздуми про війну та біль
- 06.06.2025|19:48У США побачила світ поетична антологія «Sunflowers Rising»: Peace Poems Anthology: by Poets for Peace»
- 03.06.2025|12:21У серпні у Львові вперше відбудеться триденний книжковий BestsellerFest
- 03.06.2025|07:14Меридіан Запоріжжя та Меридіан Харків: наприкінці червня відбудуться дві масштабні літературні події за участі провідних українських авторів та авторок Вхідні
- 03.06.2025|07:10Найпопулярніші книжки для дітей на «Книжковому Арсеналі»: що почитати дітям
- 03.06.2025|06:51Фільм Мстислава Чернова «2000 метрів до Андріївки» покажуть на кінофестивалі Docudays UA
- 03.06.2025|06:50Дух Тесли у Києві
- 30.05.2025|18:48«Літературний Чернігів» на перехресті часу
- 27.05.2025|18:32Старий Лев презентує книгу метеорологині Наталки Діденко «Тролейбус номер 15»