Електронна бібліотека/Поезія

Хтось спробує продати це як перемогу...Сергій Жадан
Нерозбірливо і нечітко...Сергій Жадан
Тріумфальна аркаЮрій Гундарєв
ЧуттяЮрій Гундарєв
МузаЮрій Гундарєв
МовчанняЮрій Гундарєв
СтратаЮрій Гундарєв
Архіваріус (новела)Віктор Палинський
АРМІЙСЬКІ ВІРШІМикола Істин
чоловік захотів стати рибою...Анатолій Дністровий
напевно це найважче...Анатолій Дністровий
хто тебе призначив критиком часу...Анатолій Дністровий
знає мене як облупленого...Анатолій Дністровий
МуміїАнатолій Дністровий
Поет. 2025Ігор Павлюк
СучаснеІгор Павлюк
Подорож до горизонтуІгор Павлюк
НесосвітеннеІгор Павлюк
Нічна рибалка на СтіксіІгор Павлюк
СИРЕНАЮрій Гундарєв
ЖИТТЯ ПРЕКРАСНЕЮрій Гундарєв
Я, МАМА І ВІЙНАЮрій Гундарєв
не знаю чи здатний назвати речі які бачу...Анатолій Дністровий
активно і безперервно...Анатолій Дністровий
ми тут навічно...Анатолій Дністровий
РозлукаАнатолій Дністровий
що взяти з собою в останню зимову мандрівку...Анатолій Дністровий
Минала зима. Вона причинила вікно...Сергій Жадан
КротовичВіктор Палинський
Львівський трамвайЮрій Гундарєв
Микола ГлущенкоЮрій Гундарєв
МістоЮрій Гундарєв
Пісня пілігримаАнатолій Дністровий
Завантажити

голос

 

мати голос – це як мати

власний автомобіль

так щодня прокидаючись

ти кажеш дзеркалу привіт

ти вітаєшся із сусідами

виходячи у під´їзд

у крамниці ти кажеш

що тобі потрібні яйця молоко

вермішель шніцель і апельсиновий сік

в алкогольному відділі:

червоне напівсолодке і джин

в аптеці просиш презервативи і аспірин

в тютюновому кіоску: потрібні тобі цигарки

і як немає легких

неохоче зголошуєшся на міцні

в банку ти ввічливо перепрошуєш

і питаєш хто в черзі останній

дякуєш оператору

котра професійно всміхаючись

відповідає на твої дурнуваті питання

заходячи у маршрутку

просиш пасажирів

передати водію плату за проїзд

і

майже щодня

спускаючись у підземку

ти бачиш

як двоє німих жебраків

вимахуючи руками

сваряться за життєдайне місце

в міський аїд

***

 

я вийшов з будинку.

вже було темно.

небо саме починало гриміти.

вона стояла під під´їздом сама ­­­–

біла маєчка, під якою у світлі ліхтаря

проступали молоді перса,

короткі шорти,

худющі ноги.

- пригости сигаретою .

- пригощайся .

 

коли я дійшов до самотньої в цю годину

тролейбусної зупинки,

почали падати перші

важкі

травневі

краплі.

я припалив і собі,

зняв окуляри, і все навколо

розплилося у в´язке марево –

автомобільних вогнів,

мокрого асфальту,

темних силуетів старих дерев,

неонових реклам,

спалахів блискавиці,

запахів дощу.

 

за півгодини

вперіщило так, що

шум падаючої води

перекривав гул двигунів

опівнічних машин і автобусів.

випадкові перехожі, прикриваючись

хто чим міг,

поспішали до найближчих навісів,

під´їздів,

цілодобових крамниць.

птахи ховалися під дахами і

мовчали.

 

стіна дощу спустилася з темних небес і

поєдналася з поверхнею

нічного озера.

все змішалося.

лише вода –

і блискавка,

і грім.

 

коли я повернувся до свого будинку,

то змок до нитки,

у моїх мокасинах поселилася небесна волога,

пачку я тримав у руці,

тож кілька сигарет ще зосталися напівсухими.

її вже не було,

жодної тобі маєчки,

жодних тобі персів,

жодних худющих ніг.

 

у під´їзді я зустрів сусіда.

він збирався за пляшкою,

вочевидь не міг заснути.

спираючись на підвіконня,

палив,

недовірливо позираючи на

повінь під ним.

 

дощ закінчився, – сказав я.

неважливо , – відказав він. –

у будь-якому разі

у мене є парасоля.

 

 

***

 

від кінцевої до кінцевої

з десятихвилинними перекурами

Жора ганяв свій жовтий «богдан»

а я

вже чотири тижні

щоранку платив йому 2.50,

щоб дістатися на роботу.

 

це був низенький на зріст чоловік

із хижим поглядом та густою щетиною

у незмінній

темній від поту майці,

на якій друкованими

білими літерами

було написано «ЖОРА».

 

на безіменному пальці правиці

у Жори була величезна обручка,

що, як мені гадалося,

мала щось спільне з його жінкою,

котра, певно, вдягалася у сарафани

з крамниць «для великих людей»,

а взуття собі шила «на замовлення».

 

як і будь-який нормальний водій,

Жора ніколи й нікому не давав квитків,

та, на відміну від решти, –

не вірив у Бога.

замість ладанок і образків

на його торпеді

красувалося щонайменше 10 пачок «кемела»

і 10 «вінстона»,

так,

наче по парним числам він курив одні,

а по непарним –

інші.

 

на лобовому склі,

аби відганяти лихо,

замість хреста

у Жори бовталася підвішена за горло

м´яка

сіра іграшка –

миша,

а шансон у його магнітолі

грав тихо-тихо.

 

навіть у найспекотніші дні того літа

(а такими вони були майже усі)

в його маршрутці гуляли протяги,

і щонайменше двічі на тиждень

у когось крали телефони

чи гаманці.

іноді постраждалі зчиняли лемент,

іноді ж –

ні.

 

так

чотири тижні, на моїй пам´яті,

Жора кружляв пекельним колом маршруту,

часом забуваючи зупинятися на вимогу

своїх пасажирів,

розсікаючи районами,

де більше ломбардів,

ніж смітників,

допоки

одного дня

йому врешті-решт

не пробили трубою голову.

 

цілих два ранки

у Жориному «богдані»

гучно співали про «зону»,

цілих два ранки

у маршрутці

стояла така скажена спека,

що деякі пасажири непритомніли

і сповзали під сидіння,

 

але у ці дні ті,

хто опинявся поруч,

обережно вкладали їм до кишень

випалі телефони і гаманці,

і навіть розштовхували їх

на потрібній зупинці.

 

а потім

знову з´явився Жора

з перев´язаною марлевим бинтом макітрою.

він поплював на долоні,

відчинив вікно,

викинув у нього

образок святого Миколи,

що зостався був після його колеги,

прикрутив гучність на магнітолі –

й усім одразу ж стало зручніше

й легше.

 

Жора тиснув на газ,

крутив кермо,

і здавалося,

що це не «богдан» повертає

праворуч чи-то ліворуч,

а що це сама Земля

крутиться так,

аби Жора міг їхати

лише вперед

і прямо –

 

від кінцевої до кінцевої

назустріч

своїм пасажирам,

своїм перекурам,

своїм черговим травмам і

своїй величезній жінці,

своїй зарплаті і

своєму геморою,

своєму ревматизму і,

врешті-решт,

своєму першому інфаркту.

 

я поїздив із ним ще три дні поспіль,

а тоді – звільнився.

 

 

свінґ

 

її звали Яна.

з самого дитинства

вона мріяла про Варшаву.

там, - казала вона. - жили королі.

там - культура й мистецтво

там збуваються мрії і сни,

як-не-як там колись

народився не один

великий композитор

 

скінчила школу

й вступила в Шевченка

на полоністику

батько й мати не розуміли її

казали: навіщо це тобі, дитино?

краще б пішла на курси аудиту,

бачиш, ми й так вже набрали кредитів,

а тут ще твої заліки,

в будь-якому ж разі доведеться платити.

сама знаєш - ми -

працювали на заводі,

ти ж бачиш

усі ці стовпи

електропередач,

бачиш і ці керамічні чашечки

під дротами,

ніколи ніхто туди не заглядає,

а ми їх виготовляли,

дивись, дитино,

оцими власними руками,

і грошима нам тоді не платили -

платили мішками -

гречкою, рисом, цукром -

раз на два роки могли дати

велосипед «Україна», -

а ти тут зі своїми варшавами..

 

та дитина не зважала,

і коли поверталася додому з пар,

повторювала завітні польські слова -

про добрий день і

хорошу погоду,

а вже тоді йшла на курси

масажу..

 

перша в її житті туристична віза

видалася їй новим народженням,

вона сіла у потяг, ні з ким не прощаючись,

та й, власне, з ким їй було тут прощатись?

 

одразу ж на вокзалі,

в омріяній вздовж і впоперек

Варшаві,

з нею познайомився Марцін -

45 років, вусатий поляк,

відносно забезпечений, палить сигари, -

поселившись у нього,

Яна щовечора вправляла йому хребці

й масажувала втомлене чоловіче тіло

повними молодими грудьми

а через два місяці Марцін

привів до себе росіянку Аню,

аби та танцювала йому стриптиз..

 

вона розповідала усе це мені

в закуреному барі,

де грали молоді джаз-гурти,

так просто, наче розповідала

набридлий щоночі сон,

й у перервах

між вогкими поцілунками

й львівським пивом

казала, що мріє тепер про Відень,

там, каже, теж жили королі..

 

 

сестри

 

ці дві істоти

щодня відкривають для нього світ

і трішечки зносять дах

так уранці відчинивши двері

він бачить їх:

обидві сидять під під´їздом на лавочках

одна навпроти іншої

палять Прилуки

одна - фарбована білявка

інша - фарбована чорнявка

перша працює проституткою

друга - домогосподаркою

одна ще не прокинулась

а інша вже хоче спати

дві сестри

досить потягані

але ще цілком принадні

хай там як

але ж - молоді

тож йдучи на свою роботу

він двічі каже привіт

їх втомлені посмішки

і

два струми сивого диму

впускають його до світу

де він -

менеджер середньої ланки -

має продавати свій зір

і отримувати взамін

папір

і

насправді

він не любить свій костюм

і можливість узяти кредит

адже навіть порівнюючи себе і їх

він відчуває

що програє їм

в сміливості

 

ці ж дві істоти

зустрічають його

коли щовечора він

повертається з праці

тепер уже друга куняє

а перша ще не прокинулась

і

проходячи повз них

він вже не каже привіт

у нього болить голова

і він майже осліп

й почувається так

наче не спав сім діб

і два струмені сивого диму

впускають його додому

зачинивши для нього світ

і він

відчуває до них

трішечки ненависті

 

і щоночі в його уяві і снах

вони цілісінький день

сидять собі під під´їздом на лавочках

дві сестри

одна навпроти іншої

і палять свої Прилуки

і палять

і палять

і палять

і навіть

не кашляють

 

 

НА ПЕРОНІ ПАЛИТИ ЗАБОРОНЕНО

 

середнього зросту й літ чоловік

у чорному й дещо брудному ззаду плащі

сивого буднього ранку

вийшов на перон міської електрички,

котра згідно обіцянки міського голови

з одного берега Дніпра на другий

мала б перелітати

усього лиш за сім хвилин.

 

його кров не підганяла

ані розчинна кава,

ані нікотин.

в його напівзаплющених очах

не грілися залишки снів,

та й очі у нього, власне, були холодні,

як і сам ранок,

й широко розплющені.

він не купив газету «Сегодня»

не дізнався останніх новин

і усе б нічого -

не всім же

робити щоранку одне й те саме,

хай там як, а кожен із нас

має право

по-своєму

повертатись до тями.

 

усе б нічого,

але

цей виродок

почав співати романс

дівчині, у котрої в вухах,

стирчали навушники від плеєра,

аби,

як усім довкола

він безсоромно пояснював,

узяти цю кралю

і склеїти.

 

романс дівчина,

на відміну від

половини перону,

не почула,

тож чоловік у чорному,

нахилившись їй до вуха,

почав цитувати

Мандельштама,

Блока

і Андрєя Бєлого.

у нього був різкий

хриплий голос

і огидний тембр.

електричка затримувалася на п´ять хвилин,

я, як і решта,

стояв,

палив

і хотів я того, чи не хотів,

поволі прокидався

під російську поезію

Срібного віку.

 

зрештою черговий міліціонер

попросив чоловіка

полишити перон,

той намагався пручатися

й висловлювати свій протест ямбом,

коли ж нарешті правоохоронець

заспокоїв декламатора

коротким ударом по нирках,

усі зітхнули

з полегшенням.

 

під´їхав потяг

і натовп,

невпевнено працюючи ліктями,

попер

усередину.

 

 

Люся

 

того пам´ятного літа

мешканці усього нашого будинку

полюбляли залишати відчиненими

кватирки й вікна.

удень же по домівках

як виявилося, сиділи

лише я

і Люся.

 

і якби ми з нею

проживали в одній квартирі,

тобто разом,

ну навіть якби й не спали

в одному ліжку,

цілком можливо,

нам було б трішечки легше.

однак, не склалося -

не наворожили нам на кавовій гущі,

та хай там що,

а ця Люся

зводила мене з глузду.

 

позаяк, відверто кажучи,

моя сусідка Люся

виглядала так,

наче її щодня дерло

щонайменше

троє божевільних кобелів,

і до всього того

галас, який вона зчиняла цілими днями

наводив на думку про те,

що, може, сама вона трохи не сповна розуму.

 

і якби ж ще Люся була дитиною, то

це можна було б якось пояснити і

зрозуміти -

ну ясно, сидиш собі зранку до вечора -

усі поклали на тебе -

як тут не лізти на стіну?

але ж Люся - давно вже цілком доросла

й притомна -

усе ніяк не припиняла голосити.

 

іноді вона зчиняла такий ґвалт,

що я боявся, щоб ця сука

чого доброго не викинулася з вікна -

а з її співмешканцями

іншого очікувати й не доводилося:

такі собі Женя і Женя -

перший - наркоман, що не нехтував

дрібними крадіжками

й приводами в міліцію.

друга - продавчиня в цілодобовому,

чиї зуби перший Женя час від часу вибивав

і здавав на золото.

 

і коли ця солодка пара

завалювалася разом додому

виття Люсі я згадував

як щось божественне

Женя і Женя бухали водку,

підспівували Алєгровій з касетника,

гучно трахалися і міцно лаялися,

Женя бив Женю,

скуб їй, а, можливо, й Люсі волосся,

Женя ж у відповідь робила те саме,

трьома словами - люди активно відпочивали.

 

іноді у вихідні

вони виходили на прогулянку

втрьох

або вдвох

(це якщо Жені

потрібна була "передачка"

або "залог"),

і я бачив ці їхні підбитості й синці,

часом набряклі губи,

уся їх нелегка й буремна доля

відбивалася у чорних очах

Люсі

і прозорому джин-тоніку

в руці Жені

і хоч я й не люблю пекінесів,

Люсю мені ставало трішечки жаль.

 

Останні події

16.05.2025|15:50
«Танго для трьох»: він, вона і кґб
15.05.2025|10:47
Літературний конкурс малої прози імені Івана Чендея оголосив довгі списки 2025 року
14.05.2025|19:02
12-й Чілдрен Кінофест оголосив програму
14.05.2025|10:35
Аудіовистава «Повернення» — новий проєкт театру Франца Кафки про пам’ять і дружбу
14.05.2025|10:29
У Лондоні презентували проєкт української військової поезії «Збиті рими»
14.05.2025|10:05
Оливки у борщі, риба зі щавлем та водка на бузку: у Луцьку обговорювали і куштували їжу часів Гетьманщини
14.05.2025|09:57
«Основи» видають першу повну збірку фотографій з однойменної мистецької серії Саші Курмаза
09.05.2025|12:40
У Києві презентують поетичну збірку Сергія «Колоса» Мартинюка «Політика памʼяті»
09.05.2025|12:34
Вірші Грицька Чубая у виконанні акторів Львівського театру імені Франца Кафки
07.05.2025|11:45
Meridian Czernowitz видає першу поетичну книжку Юлії Паєвської (Тайри) – «Наживо»


Партнери