
Електронна бібліотека/Поезія
- Хтось спробує продати це як перемогу...Сергій Жадан
- Нерозбірливо і нечітко...Сергій Жадан
- Тріумфальна аркаЮрій Гундарєв
- ЧуттяЮрій Гундарєв
- МузаЮрій Гундарєв
- МовчанняЮрій Гундарєв
- СтратаЮрій Гундарєв
- Архіваріус (новела)Віктор Палинський
- АРМІЙСЬКІ ВІРШІМикола Істин
- чоловік захотів стати рибою...Анатолій Дністровий
- напевно це найважче...Анатолій Дністровий
- хто тебе призначив критиком часу...Анатолій Дністровий
- знає мене як облупленого...Анатолій Дністровий
- МуміїАнатолій Дністровий
- Поет. 2025Ігор Павлюк
- СучаснеІгор Павлюк
- Подорож до горизонтуІгор Павлюк
- НесосвітеннеІгор Павлюк
- Нічна рибалка на СтіксіІгор Павлюк
- СИРЕНАЮрій Гундарєв
- ЖИТТЯ ПРЕКРАСНЕЮрій Гундарєв
- Я, МАМА І ВІЙНАЮрій Гундарєв
- не знаю чи здатний назвати речі які бачу...Анатолій Дністровий
- активно і безперервно...Анатолій Дністровий
- ми тут навічно...Анатолій Дністровий
- РозлукаАнатолій Дністровий
- що взяти з собою в останню зимову мандрівку...Анатолій Дністровий
- Минала зима. Вона причинила вікно...Сергій Жадан
- КротовичВіктор Палинський
- Львівський трамвайЮрій Гундарєв
- Микола ГлущенкоЮрій Гундарєв
- МістоЮрій Гундарєв
- Пісня пілігримаАнатолій Дністровий
голос
мати голос – це як мати
власний автомобіль
так щодня прокидаючись
ти кажеш дзеркалу привіт
ти вітаєшся із сусідами
виходячи у під´їзд
у крамниці ти кажеш
що тобі потрібні яйця молоко
вермішель шніцель і апельсиновий сік
в алкогольному відділі:
червоне напівсолодке і джин
в аптеці просиш презервативи і аспірин
в тютюновому кіоску: потрібні тобі цигарки
і як немає легких
неохоче зголошуєшся на міцні
в банку ти ввічливо перепрошуєш
і питаєш хто в черзі останній
дякуєш оператору
котра професійно всміхаючись
відповідає на твої дурнуваті питання
заходячи у маршрутку
просиш пасажирів
передати водію плату за проїзд
і
майже щодня
спускаючись у підземку
ти бачиш
як двоє німих жебраків
вимахуючи руками
сваряться за життєдайне місце
в міський аїд
***
я вийшов з будинку.
вже було темно.
небо саме починало гриміти.
вона стояла під під´їздом сама –
біла маєчка, під якою у світлі ліхтаря
проступали молоді перса,
короткі шорти,
худющі ноги.
- пригости сигаретою .
- пригощайся .
коли я дійшов до самотньої в цю годину
тролейбусної зупинки,
почали падати перші
важкі
травневі
краплі.
я припалив і собі,
зняв окуляри, і все навколо
розплилося у в´язке марево –
автомобільних вогнів,
мокрого асфальту,
темних силуетів старих дерев,
неонових реклам,
спалахів блискавиці,
запахів дощу.
за півгодини
вперіщило так, що
шум падаючої води
перекривав гул двигунів
опівнічних машин і автобусів.
випадкові перехожі, прикриваючись
хто чим міг,
поспішали до найближчих навісів,
під´їздів,
цілодобових крамниць.
птахи ховалися під дахами і
мовчали.
стіна дощу спустилася з темних небес і
поєдналася з поверхнею
нічного озера.
все змішалося.
лише вода –
і блискавка,
і грім.
коли я повернувся до свого будинку,
то змок до нитки,
у моїх мокасинах поселилася небесна волога,
пачку я тримав у руці,
тож кілька сигарет ще зосталися напівсухими.
її вже не було,
жодної тобі маєчки,
жодних тобі персів,
жодних худющих ніг.
у під´їзді я зустрів сусіда.
він збирався за пляшкою,
вочевидь не міг заснути.
спираючись на підвіконня,
палив,
недовірливо позираючи на
повінь під ним.
дощ закінчився, – сказав я.
неважливо , – відказав він. –
у будь-якому разі
у мене є парасоля.
***
від кінцевої до кінцевої
з десятихвилинними перекурами
Жора ганяв свій жовтий «богдан»
а я
вже чотири тижні
щоранку платив йому 2.50,
щоб дістатися на роботу.
це був низенький на зріст чоловік
із хижим поглядом та густою щетиною
у незмінній
темній від поту майці,
на якій друкованими
білими літерами
було написано «ЖОРА».
на безіменному пальці правиці
у Жори була величезна обручка,
що, як мені гадалося,
мала щось спільне з його жінкою,
котра, певно, вдягалася у сарафани
з крамниць «для великих людей»,
а взуття собі шила «на замовлення».
як і будь-який нормальний водій,
Жора ніколи й нікому не давав квитків,
та, на відміну від решти, –
не вірив у Бога.
замість ладанок і образків
на його торпеді
красувалося щонайменше 10 пачок «кемела»
і 10 «вінстона»,
так,
наче по парним числам він курив одні,
а по непарним –
інші.
на лобовому склі,
аби відганяти лихо,
замість хреста
у Жори бовталася підвішена за горло
м´яка
сіра іграшка –
миша,
а шансон у його магнітолі
грав тихо-тихо.
навіть у найспекотніші дні того літа
(а такими вони були майже усі)
в його маршрутці гуляли протяги,
і щонайменше двічі на тиждень
у когось крали телефони
чи гаманці.
іноді постраждалі зчиняли лемент,
іноді ж –
ні.
так
чотири тижні, на моїй пам´яті,
Жора кружляв пекельним колом маршруту,
часом забуваючи зупинятися на вимогу
своїх пасажирів,
розсікаючи районами,
де більше ломбардів,
ніж смітників,
допоки
одного дня
йому врешті-решт
не пробили трубою голову.
цілих два ранки
у Жориному «богдані»
гучно співали про «зону»,
цілих два ранки
у маршрутці
стояла така скажена спека,
що деякі пасажири непритомніли
і сповзали під сидіння,
але у ці дні ті,
хто опинявся поруч,
обережно вкладали їм до кишень
випалі телефони і гаманці,
і навіть розштовхували їх
на потрібній зупинці.
а потім
знову з´явився Жора
з перев´язаною марлевим бинтом макітрою.
він поплював на долоні,
відчинив вікно,
викинув у нього
образок святого Миколи,
що зостався був після його колеги,
прикрутив гучність на магнітолі –
й усім одразу ж стало зручніше
й легше.
Жора тиснув на газ,
крутив кермо,
і здавалося,
що це не «богдан» повертає
праворуч чи-то ліворуч,
а що це сама Земля
крутиться так,
аби Жора міг їхати
лише вперед
і прямо –
від кінцевої до кінцевої
назустріч
своїм пасажирам,
своїм перекурам,
своїм черговим травмам і
своїй величезній жінці,
своїй зарплаті і
своєму геморою,
своєму ревматизму і,
врешті-решт,
своєму першому інфаркту.
я поїздив із ним ще три дні поспіль,
а тоді – звільнився.
свінґ
її звали Яна.
з самого дитинства
вона мріяла про Варшаву.
там, - казала вона. - жили королі.
там - культура й мистецтво
там збуваються мрії і сни,
як-не-як там колись
народився не один
великий композитор
скінчила школу
й вступила в Шевченка
на полоністику
батько й мати не розуміли її
казали: навіщо це тобі, дитино?
краще б пішла на курси аудиту,
бачиш, ми й так вже набрали кредитів,
а тут ще твої заліки,
в будь-якому ж разі доведеться платити.
сама знаєш - ми -
працювали на заводі,
ти ж бачиш
усі ці стовпи
електропередач,
бачиш і ці керамічні чашечки
під дротами,
ніколи ніхто туди не заглядає,
а ми їх виготовляли,
дивись, дитино,
оцими власними руками,
і грошима нам тоді не платили -
платили мішками -
гречкою, рисом, цукром -
раз на два роки могли дати
велосипед «Україна», -
а ти тут зі своїми варшавами..
та дитина не зважала,
і коли поверталася додому з пар,
повторювала завітні польські слова -
про добрий день і
хорошу погоду,
а вже тоді йшла на курси
масажу..
перша в її житті туристична віза
видалася їй новим народженням,
вона сіла у потяг, ні з ким не прощаючись,
та й, власне, з ким їй було тут прощатись?
одразу ж на вокзалі,
в омріяній вздовж і впоперек
Варшаві,
з нею познайомився Марцін -
45 років, вусатий поляк,
відносно забезпечений, палить сигари, -
поселившись у нього,
Яна щовечора вправляла йому хребці
й масажувала втомлене чоловіче тіло
повними молодими грудьми
а через два місяці Марцін
привів до себе росіянку Аню,
аби та танцювала йому стриптиз..
вона розповідала усе це мені
в закуреному барі,
де грали молоді джаз-гурти,
так просто, наче розповідала
набридлий щоночі сон,
й у перервах
між вогкими поцілунками
й львівським пивом
казала, що мріє тепер про Відень,
там, каже, теж жили королі..
сестри
ці дві істоти
щодня відкривають для нього світ
і трішечки зносять дах
так уранці відчинивши двері
він бачить їх:
обидві сидять під під´їздом на лавочках
одна навпроти іншої
палять Прилуки
одна - фарбована білявка
інша - фарбована чорнявка
перша працює проституткою
друга - домогосподаркою
одна ще не прокинулась
а інша вже хоче спати
дві сестри
досить потягані
але ще цілком принадні
хай там як
але ж - молоді
тож йдучи на свою роботу
він двічі каже привіт
їх втомлені посмішки
і
два струми сивого диму
впускають його до світу
де він -
менеджер середньої ланки -
має продавати свій зір
і отримувати взамін
папір
і
насправді
він не любить свій костюм
і можливість узяти кредит
адже навіть порівнюючи себе і їх
він відчуває
що програє їм
в сміливості
ці ж дві істоти
зустрічають його
коли щовечора він
повертається з праці
тепер уже друга куняє
а перша ще не прокинулась
і
проходячи повз них
він вже не каже привіт
у нього болить голова
і він майже осліп
й почувається так
наче не спав сім діб
і два струмені сивого диму
впускають його додому
зачинивши для нього світ
і він
відчуває до них
трішечки ненависті
і щоночі в його уяві і снах
вони цілісінький день
сидять собі під під´їздом на лавочках
дві сестри
одна навпроти іншої
і палять свої Прилуки
і палять
і палять
і палять
і навіть
не кашляють
НА ПЕРОНІ ПАЛИТИ ЗАБОРОНЕНО
середнього зросту й літ чоловік
у чорному й дещо брудному ззаду плащі
сивого буднього ранку
вийшов на перон міської електрички,
котра згідно обіцянки міського голови
з одного берега Дніпра на другий
мала б перелітати
усього лиш за сім хвилин.
його кров не підганяла
ані розчинна кава,
ані нікотин.
в його напівзаплющених очах
не грілися залишки снів,
та й очі у нього, власне, були холодні,
як і сам ранок,
й широко розплющені.
він не купив газету «Сегодня»
не дізнався останніх новин
і усе б нічого -
не всім же
робити щоранку одне й те саме,
хай там як, а кожен із нас
має право
по-своєму
повертатись до тями.
усе б нічого,
але
цей виродок
почав співати романс
дівчині, у котрої в вухах,
стирчали навушники від плеєра,
аби,
як усім довкола
він безсоромно пояснював,
узяти цю кралю
і склеїти.
романс дівчина,
на відміну від
половини перону,
не почула,
тож чоловік у чорному,
нахилившись їй до вуха,
почав цитувати
Мандельштама,
Блока
і Андрєя Бєлого.
у нього був різкий
хриплий голос
і огидний тембр.
електричка затримувалася на п´ять хвилин,
я, як і решта,
стояв,
палив
і хотів я того, чи не хотів,
поволі прокидався
під російську поезію
Срібного віку.
зрештою черговий міліціонер
попросив чоловіка
полишити перон,
той намагався пручатися
й висловлювати свій протест ямбом,
коли ж нарешті правоохоронець
заспокоїв декламатора
коротким ударом по нирках,
усі зітхнули
з полегшенням.
під´їхав потяг
і натовп,
невпевнено працюючи ліктями,
попер
усередину.
Люся
того пам´ятного літа
мешканці усього нашого будинку
полюбляли залишати відчиненими
кватирки й вікна.
удень же по домівках
як виявилося, сиділи
лише я
і Люся.
і якби ми з нею
проживали в одній квартирі,
тобто разом,
ну навіть якби й не спали
в одному ліжку,
цілком можливо,
нам було б трішечки легше.
однак, не склалося -
не наворожили нам на кавовій гущі,
та хай там що,
а ця Люся
зводила мене з глузду.
позаяк, відверто кажучи,
моя сусідка Люся
виглядала так,
наче її щодня дерло
щонайменше
троє божевільних кобелів,
і до всього того
галас, який вона зчиняла цілими днями
наводив на думку про те,
що, може, сама вона трохи не сповна розуму.
і якби ж ще Люся була дитиною, то
це можна було б якось пояснити і
зрозуміти -
ну ясно, сидиш собі зранку до вечора -
усі поклали на тебе -
як тут не лізти на стіну?
але ж Люся - давно вже цілком доросла
й притомна -
усе ніяк не припиняла голосити.
іноді вона зчиняла такий ґвалт,
що я боявся, щоб ця сука
чого доброго не викинулася з вікна -
а з її співмешканцями
іншого очікувати й не доводилося:
такі собі Женя і Женя -
перший - наркоман, що не нехтував
дрібними крадіжками
й приводами в міліцію.
друга - продавчиня в цілодобовому,
чиї зуби перший Женя час від часу вибивав
і здавав на золото.
і коли ця солодка пара
завалювалася разом додому
виття Люсі я згадував
як щось божественне
Женя і Женя бухали водку,
підспівували Алєгровій з касетника,
гучно трахалися і міцно лаялися,
Женя бив Женю,
скуб їй, а, можливо, й Люсі волосся,
Женя ж у відповідь робила те саме,
трьома словами - люди активно відпочивали.
іноді у вихідні
вони виходили на прогулянку
втрьох
або вдвох
(це якщо Жені
потрібна була "передачка"
або "залог"),
і я бачив ці їхні підбитості й синці,
часом набряклі губи,
уся їх нелегка й буремна доля
відбивалася у чорних очах
Люсі
і прозорому джин-тоніку
в руці Жені
і хоч я й не люблю пекінесів,
Люсю мені ставало трішечки жаль.
Останні події
- 16.05.2025|15:50«Танго для трьох»: він, вона і кґб
- 15.05.2025|10:47Літературний конкурс малої прози імені Івана Чендея оголосив довгі списки 2025 року
- 14.05.2025|19:0212-й Чілдрен Кінофест оголосив програму
- 14.05.2025|10:35Аудіовистава «Повернення» — новий проєкт театру Франца Кафки про пам’ять і дружбу
- 14.05.2025|10:29У Лондоні презентували проєкт української військової поезії «Збиті рими»
- 14.05.2025|10:05Оливки у борщі, риба зі щавлем та водка на бузку: у Луцьку обговорювали і куштували їжу часів Гетьманщини
- 14.05.2025|09:57«Основи» видають першу повну збірку фотографій з однойменної мистецької серії Саші Курмаза
- 09.05.2025|12:40У Києві презентують поетичну збірку Сергія «Колоса» Мартинюка «Політика памʼяті»
- 09.05.2025|12:34Вірші Грицька Чубая у виконанні акторів Львівського театру імені Франца Кафки
- 07.05.2025|11:45Meridian Czernowitz видає першу поетичну книжку Юлії Паєвської (Тайри) – «Наживо»