Буквоїд

Сталкінг дощу

13.04.11 13:15 / Віктор Шило
Тетяна Бондар. Переступивши дощ. Поезії. - Луцьк: ВМА Терен, 2010.- 108 с.  
У поезіях  Тетяни Бондар метафоричне мондо між Аніме анонімного чоловіка, що незмінно і невловимо присутній в її текстах, та Анімусом ліричної героїні «із тисячею облич» складається зі звичних із дитинства абстрактних понять - «вітер», «хата», «гори», «дощ», «дерево». Вочевидь, що після ретельної возгонки-сублімації на тиглі логіки, вони перетворюються  з аномально важких конструктів колективного несвідомого  у напрочуд легку квінтесенцію, майже невагому prima materia буття, до початку магічного керування яким лишається, здається, зовсім небагато - декілька кроків, що несподівано розтягуються в нескінченну мандрівку, азартну гонитву, виразне прагнення чогось неочікуваного, наприклад, зустрічі - в одній із реальностей - зі своїм живим і дієздатним віддзеркаленням.

Незважаючи на характерну зовнішню форму поезій, Тетяні вдається уникнути стандартного для постмодернізму прийому утримання уваги читача - карусельного смислового пінг-понгу між різноманітними «Я», які в її творчості, чарівним чином децентралізуючись на деякий час, наче зображення в калейдоскопі, привносять одухотвореність навіть у предмети домашнього побуту. Цікаво, що зцілення від «хвороби Кітахари», тобто руйнації гіперреальності, яка оточує сучасну (або «неправдиву» - за Сковородою) людину, та відновлення бінарної опозиції пізнання колись загубленого світу  відбувається в цьому поетичному логосі не повільно, а революційно - квантовим стрибком нуль-переходу суб´єкта в об´єкт, коли відсторонене спостереження за дійсністю раптом втрачає притаманну йому пасивність:    ...старий гуцул
гору підстрелив

небо напнув на голе тіло
й пішов ворота в рай зачиняти   або:   його любаска
теперка прірва
через яку
чортяки
місток сколотили
аби кохатися
на широких травах   Вібрації кохання, яке ініціює для  героїні поетичних текстів Тетяни Бондар процес надприродної самоідентифікації, знаходяться в діапазоні від сюрреалістичної готики:    німий ворон  соромився плакати    під ним провалилося небо  ходити ж по землі не вмів    як сліпець дзьобом виводив перед собою сліди  тільки тоді в них вступав      до експресивного імпресіонізму:   
зіниці чоловіків  вискакують гопака  на поплавку ще зночі    вудять рибу  вудять небо в тому ж ставку  в очереті сховавши тумани      але не тільки це заряджає їх  енергією, а, скоріше, потяг до волі в будь-якій ситуації - життєвій:    цій осені не довіряю  дощі шкребуться в мою шибку і тягнуться звідти в пекло  наскрізь протоптують ночі    з обіймів твоїх  дощем  виходжу  в осінь      або ж цілком містичній:    горюватимуть  по мені дороги  захлинуться  чужими слідами    від землі  відірву закаблуки  й упаду  в перехилене небо      Напрямок 3D-нарощування метаметафори  в поетичних текстах Тетяни незбагнений, неначе траєкторія «корпускулярно-хвильового» польоту янгола  над «бетонними островами» міст, чарівними фортецями й замками, лісами, горами (одна з них - це, безперечно, Гора Аналог), хмарами, небесами:    циганка на картах 
море розкидала 
і до замурзаної колоди 
зябра зуби хвости 
прикипіли      чи:  коли дожовкло  останнє листя  а дощ упав  з найвищого неба  старі боги  у вирій знялися лишивши жінок  замість себе     І, дійсно, богам можна не хвилюватися, бо ці жінки - мудрі і пристрасні - дадуть раду не тільки знайомому для нас світу, але й усім іншим, навіть тим, які - поки що - неможливо собі уявити:   розлогі лінії на долоні чаклунки  не в моді  все одно протечуть крізь руки  й коротшим шляхом заведуть  до коханого ...
ти йому за друга брата і струну скрипки  по нотах лягаєш по нотах встаєш бо щонеділі  ти відьма      та   
ми з тобою
перевертні

п´ємо 
блискавчину кров
а вдень
на вулицях
тіні лишаєм
аби спати не заважали   Дощ на сторінках книги виступає  як повноцінний, самостійний персонаж. Часом він нагадує старого приятеля, до якого Тетяна - крізь призму бачення інших персоналій - інколи навіть дозволяє собі ставитися з іронією. Але треба враховувати, що дощ, коли йому завгодно, може обернутися на небезпечний океан, що, як Соляріс, розчиняє в собі страхи і сподівання, залишаючи, втім, можливість для подальшої трансформації еґо. Це в дитинстві можна було випередити зливу, перебігаючи з її суцільної водяної стіни на сонечко. Та як «переступити дощ», утримуючи внутрішню рівновагу, аби не втратити себе? Хочеться сподіватись, у своїх наступних поетичних збірках  лучанка Тетяна Бондар спробує дати відповідь на це запитання.    
Постійна адреса матеріалу: http://bukvoid.com.ua/reviews/books/2011/04/13/131515.html
Copyright © 2008 Буквоїд
При повному або частковому відтворенні посилання на Буквоїд® обов'язкове (для інтернет-ресурсів - гіперпосилання). Адміністрація сайту може не розділяти думку автора і не несе відповідальності за авторські матеріали.