Коли я довідався, що у Вано Крюґера виходить книжка з назвою «Ніжна Посмішка Берії», я здивувався, відзначивши подумки, що тема репресій, сталінщини, звісно, завжди залишатиметься актуальною, проте на цю мить вона дещо підів’яла.
Прочитавши збірку, я зрозумів одну річ, а саме: Крюґер використав архетипічні образи зла, застосувавши принципи Голівуду. Сталін, Ленін, Берія, Дзержинський та інший паноптикум були віддалені від історії, набувши рис героїв фільмів жахів. Повсталі з пекла реальні історичні персонажі наче стоять над долею решти мешканців цієї поетичної збірки: маніяків, прокажених, шизофреників, онаністів, збоченців та іншої подібної публіки.
Подробицями їхнього життя наповнено книгу. Ось такі побутові міркування, що можуть налякати будь-кого:
Маленька красива дівчинка
Приємно бачити
Маленьку красиву дівчинку,
Маленьку красиву маленьку дівчинку,
Милу маленьку дівчинку
В червоному платтячку вище колін.
Ніколи не знав,
Що я зґвалтую
Маленьку красиву дівчинку
В червоному платтячку вище колін.
Для гвалтівника світ дівчинки як танець. У парі з нею він проживає епізоди власного життя. Лірик позбавлений навіть зачатків совісті просто тупо промовляє повторює про себе «па» цього страшного балету.
Той же ритм звучить у вірші «Порноробота»
Хочу по-материнському обійняти порноакторів.
Хлопців,
В них-бо
Такий змучений вигляд в цьому кіні.
Треба якось втішити їх.
Тяжка в них робота.
В дівчат робота легша –
– тут, в основному, міміка.
І вокальні дані, звичайно:
Всілякі там стогони, крики...
В хлопців робота тяжча –
– трудитись, трудитись, трудитись.
За мімікою можна навіть не слідкувати,
Режисери не дуже пильнують за цим.
Зате член, наче поршень,
Повинен працювати постійно,
Рухатись ритмічно
Туди і сюди,
Туди і сюди,
Сюди і туди
[це те, про що ви подумали зараз].
Безглуздий ритм безглуздого життя. Дно людства.
На початку я не дарма заговорив про фільми жахів. Так само як герой культового фільму «Жах на вулиці В’язів» Фреді Крюґер, який витонченими методами тероризував людей, використовуючи їхні слабкості, поет Вано Крюґер, проникаючи в долю всього цього людського лушпиння, показує зворотній бік світу.
Кожен вірш збірки, це, фактично, епізод кінострічки про Апокаліпсис, знятої режисером Крюґером. Кіно вийшло, безумовно, захоплюючим і вимагатиме продовження.
Постійна адреса матеріалу: http://bukvoid.com.ua/reviews/books/2011/03/28/131008.html
|