Буквоїд

Юрій Роговий: «На вулицю йду: раптом знайду тривірша…»

10.10.24 18:44 / Тетяна Торак
Юрій Роговий. Смак паляниці: Тривірші-хоку. — Полтава: Дивосвіт, 2023. — 112 с.
Для того, щоб написана книжка не залишалася поза читацькою увагою і після виходу у світ віднайшла своє місце, потрібен щонайменше зв’язок автора із зацікавленою аудиторією, хоч і нечисленною. Чому нині так складаються обставини, що книжка, у якій майже чи то повністю вихолощені естетична та пізнавальна функції (гедоністична і світоглядна поготів), переважно впливає на значну кількість людей і беззмістовний сплав фантазії дивним чином змінює їхній світогляд, — питання відкрите, радше — риторичне. І чому ми живемо в епосі як літературного нагромадження, так і втрати читацьких смаків, — також. Юрій Роговий — письменник, літературознавець. Пише вірші в жанрі хайку (хоку)  — японської трирядкової ліричної поезії вака, яка відома ще з XIV століття і є неримованим віршем. Назва «хайку» дослівно означає «комічні рядки», пов’язана з тим, що творці цього жанру на ранньому етапі писали в гумористичній манері за певними правилами. Свого часу Мацуо Басьо виокремив три основні: Сабі — радість самотності та спокою;Сіфі — усвідомлення гармонії прекрасного; Наусомі — проникнення в сутність. Починаючи з 2010 року, виходять збірки нетрадиційних для українського віршування тривіршів-хоку Юрія Рогового. У них поезії мають дату, тому очевидно, що надто довгих пауз між їхнім написанням немає. Автор як довершений естет думки, —   є спостерігачем за дійсністю і, відчуваючи її проминальність, прагне зафіксувати кожну мить. Петро Сорока свого часу зауважив, що Юрій Роговий «має переконання: якщо думка вислизне, то це буде непоправна втрата», тому: Життя на «завтра» планувати не стану. Прожити б «зараз».  71. Життя Поезія в жанрі хоку є своєрідним пошуком ідеалу, осанною природі з  багатоманітним відображенням її метаморфоз, насамперед — зміни однієї пори на іншу, явища — на явище, дня — на ніч, темені — на світло, що прочитується в метафоричному відбитку автором справжності. Проте Юрій Роговий органічно поєднує пейзажну лірику з особистісною, бо в збірці «Смак паляниці» вірші, відверто кажучи, закарбовують не тільки зміни в природі крізь споглядальність автором за нею, що схоже на ліричний щоденник чи то записник, а й розуміння власного місця в часопросторі, і це не все…  Наприклад, порівняймо: Скошені трави пахнуть вчорашнім смутком… й майбутнім дощем. 11. Запахи А ще: …Вечір чи ранок? Я — загублений в часі. Віднайшов би хтось. 137. Загублений Домінантами тривіршів-хоку Юрія Рогового є образність, афористичність, лаконічність, а також – влучність вислову, що суголосне з давнім латинським висловом мудреців: «Verbum aptum vis maxima est» («Влучне слово – велика сила»). Уміння відтворити думку, не виходячи за межі сімнадцяти складів, – не кожному під силу. Однак автор не обмежується однією темою, тому що не стоїть осторонь суспільно-політичних проблем часу, і, відчуваючи глибину тієї травми, яку нині проживає людство, йде з ним «в ногу». Назва збірки «Смак паляниці» – символічна і стосується реалій сьогодення, а сама книжка, видана в 2023 році, – чи не синтеза переживань у дні небезпеки й тривог і чи не сув’язь віри в перемогу народу зі втомою – браком сил для подальшої боротьби: Гасло «тривога» – вже загорілося знов… Знать, гаддя не спить… 55. Тривога Варто зазначити, що збірка має авторське обрамлення, оскільки і починається, і закінчується тривіршами, де центральним образом є паляниця, що трапляється в книжці вісім разів. Про це на початку пише сам автор: «Назва виникла сама собою: для ворожої щелепи виявилося непосильним трудом вимовити таке просте і чарівне слово – паляниця».  Письменник тієї чи тієї доби є вихідцем з народу, серед якого зростав і формувався як потенційно творча особистість. По суті, він є голосом людства, передовсім тим, хто живе в неспокої, – не тому, що прагне вирізнитися з-поміж інших через суб´єктивне невдоволення всілякими бунтарськими способами, а тому, що болісно реагує на складні проблеми буття в часі. Це пов’язано з тим, що спокій, суголосний рівновазі, є антитезою руху, а творча особистість не може бути бездіяльною… Коли знаєш ЯК, а не можеш, ну ніяк… То справжня мука… 145. Мука  Підтвердженням аргументу, наведеного вище, слугують рядки: Довго не хочу: просто бути ПРИСУТНІМ. Що ж буде далі? 173. Довго Юрій Роговий – невтомний віртуоз хоку, маловідомий серед читацького кола. Однак автор гідно працює на літературній ниві: встиг видати п’ятнадцять збірок тривіршів-хоку, упорядкувати літературну спадщину батька Феодосія Рогового, прагнучи популяризувати його творчість, вивести її із затінку другорядності. Поезії цього автора образно-метафоричні, концентровані, а в рядках згущені мазки барв природи, і помітна певна мінливість поглядів автора на світ, чим він показує його багатоликість. Чи це кінець? Читаємо в автора: Ніхто не знає, коли був той Початок… Те ж саме з кінцем. 113. Пророки
Постійна адреса матеріалу: http://bukvoid.com.ua/reviews/books/2024/10/10/184427.html
Copyright © 2008 Буквоїд
При повному або частковому відтворенні посилання на Буквоїд® обов'язкове (для інтернет-ресурсів - гіперпосилання). Адміністрація сайту може не розділяти думку автора і не несе відповідальності за авторські матеріали.