Буквоїд

Сива симфонія душі Дмитра Креміня

04.10.24 10:38 / Михайло Ісак, c. Імстичово, Закарпаття
Дмитро Кремінь. Сива райдуга: книга віршів, есе і роздумів. К.: Ярославів Вал, 2024. – 450 с.. Упорядники: Ольга Кремінь, Тарас Кремінь
Ця збірка вибраного Дмитра Креміня відкриває перед читачем автора у дещо іншій іпостасі, аніж зазвичай ми звикли сприймати нашого геніального земляка. Знаний поет, лауреат Шевченківської премії ще у студентській юності вибрав своєю долею Слово. Хоча майже у всіх меморіях його сучасників однозначно вказується на ще один його талант, яким він «пожертвував» заради поезії. Це – непересічний хист до малярства. Адже починав Дмитро Дмитрович свій похід із рідної Сухої у величезний Всесвіт Українського Мистецтва в Ужгородській художній школі під наставництвом знаменитого закарпатського художника Золтана Степановича Баконі.  «Сива райдуга...» майже одразу переносить полонезом Огінського у виконанні Дмитра Креміня, а відтак і читача «У згадці воскресну...», «Та пісня й молитва остання...» «хлопчиком із села» зі степового райцентру у мамині руки та до вікон заплаканих шкіл.  Починаєш гортати книгу і немовби поринаєш у епос мелодій, музики, співу, звуку, скрипу дерева безгоміння людського – звучить орган душі поетової: 
«А серця музична гама  звучала...». 
  Який він все-таки мелодійний  «... лиш смичок  Цвіркуна в цім ранковому світі» у миколаївському періоді.   Періодично вертається поет у свою студентську молодість. І звучить, потужно «у тиші музейній ридає музейна трембіта. / Її рокотання – з тобою, допоки єси» в «Останній вечір у Манайла».  Манайло замисливсь, не пʼє...  Він око примружить:  як справи в поета-студента?  Ти сивієш Митьку?  Мистецтво? Ото ж воно й є  «У тиші музейній печалиться вічна трембіта.  То голос Манайла звучить мені в ці вечори».    ***  Музика у Дмитра Креміня звучить ще у багатьох творах: «Шопен», «Вальс меланхолічний», «Соло», «Минуло музикою свято...», «Скрипка Томчанія», «Полонез» та інші.  ***  Чи не тут починалася у Дмитра Креміня сивина райдуги? Т як їй було не зʼявитися, коли уже тоді у нього, як і у молодого Шевченка поряд із друзями, однодумцями.  «Ти правічний, я знаю, доносе,  Але вічний таки –  «Заповіт»  І постає в уяві Юда та Ісус,  Петров і Шевченко», - стверджує Кремінь у «Седнів. Липа Шевченка».   Йому, молодому, довелося пізнати таємну і відверту зраду, переслідування. Ця людська ницість, мабуть, все життя не давала йому спокою, бо інакше не народились би ті гіркі рядки у «Автопортреті зі свічкою» - «землячки доносили і злились».  За творчість, за позицію за крем´яний прародинний характер і отримав після закінчення навчання в університеті майже заслання на Південь з надією у владних кабінетах, що там не відлунюватиме високий голос його глибоко модерної і свіжої поетичної душі.  Врешті як оптимістично звучить: ...нам судилася вічність, не мить,  Бо Шевченкова липа не всохла,  Бо Шевченкова липа - шумить!    Голос Дмитра Креміня на Миколаївщині зазвучав по-особливому, бо:   Мова моя соловʼіна  З присмерку Соловків»  ...Мука моя й основа...  Тільки на все життя  Стане Книгою Слова  Книга твого Буття...  ... І Матвієнко Ніна –  Янгол земний –  Співа!    Тут у голосі Дмитра Креміня, як у кожного геніального творця, знаходяться пророчі золоті самородки. 
  Кого ж твої сльози зворушать,  Як є у нас старші брати,  Які нас в обіймах задушать?    Їх допомагає знайти «Козацький літописець Грабʼянка під Очаковом». Він таки вселяє і тверду надію та впевненість:   Та поки що – битва гуде,  Ще лицарі ми, а не дурні.   Толерує Кремінь із Грабʼянкою. А яким пронизливим болем «фонить» у поезії Дмитра Дмитровича радіаційна зона нашої доби:
  на Україні, цій пустелі Гобі,  Чорнобильські прогнози і дощі. 

До них – «Спогад Чорнобиля», «Сива буколіка», «Загублений манускрипт».  Від ще студентських, але вже творчо зрілих поем до останніх своїх літаній Дмитро Кремінь шукав генетику свого народу у історії, як древній, так і в недалекій. «Тому що всі ми - люди з таврами / Позавчорашньої доби», - стверджує його «Повість наших літ».  «Сива райдуга...» надзвичайно різноманітна тематично. Навряд чи нам удається всі їх охопити, але бодай декілька варто згадати хоча б побіжно: земля, мати, село, небо, зорі – у тих чи інших трансформаціях.  Дмитро Кремінь у пропонованій книзі постає ще і як потужний мудрий патріот. Не із тих, що пнуться на трибунах вишиванки рвати та кулі собі пускати «... в лоб». Він знає і утверджує: 

Хай сто століть простоїть Україна,  Але судилась їй плавильна піч... Країна завойовників не знає... 
  А як нам осягнути Креміневу творчість без його надзвичайно глибокого розуміння нашої історії – у контексті світової: Олівія, Мигія та, Гілея..; Країна завойовників не знає; Гесіод ізрана пише й пише; Теракотові війська династії Хань; і Болдина гора – в Чернігові; Камінь пущений пращі; Потішна гетьманська столиця,  Мабуть, не охоплено, ще й половини поетичного багатоманіття «Сивої райдуги...», а ще ж у ній більше півтора десятків літературних портретів, яка містить галерею від всесвітньо відомого Івана Дзюби – до Івана Сухана. Доля останнього навіки поєднана із долею самого Креміня із дитинства. І ще, що стосується наших земляків «Довгий день у Довгому», де Дмитро Дмитрович змальовує академіка мовознавця Василя Німчука.  Третій розділ пів тисячі сторінкового фоліанта містить «Промови і роздуми».  Маємо надзвичайно багатогранне і всеосяжне видання творів Дмитра Креміня завдяки упорядникам: коханій дружині поета Ользі Кремінь, ніжна любовна лірика до якої заслуговує на окреме осмислення та сина Тараса Креміня, виключний смак до слова відзначав ще його батько.   Ішов гордовито і славно  Зі мною по вулиці син.  «Просто життя».    Глибокий респект упорядникам.  ***  «І стою в задумі я пророчій,  І з небесних обгорілих лоцій  Змахую сузірʼя кулаком».   «Олівія, Мигія та Гілея...»
Постійна адреса матеріалу: http://bukvoid.com.ua/reviews/books/2024/10/04/103826.html
Copyright © 2008 Буквоїд
При повному або частковому відтворенні посилання на Буквоїд® обов'язкове (для інтернет-ресурсів - гіперпосилання). Адміністрація сайту може не розділяти думку автора і не несе відповідальності за авторські матеріали.