Буквоїд

Роздуми про “Пригоди в княжому Звенигороді”

12.12.20 15:57 / Богдан Дячишин, Львів
Пригоди в княжому Звенигороді. ТзОВ «Галицька видавнича спілка», 2020, авторка ідеї - Наталя Войцещук, поезія Андрія Содомори, художниця - Леся Квик  
Середньовічний Звенигород відтворили у віртуальній реальності. Про це повідомляє пресслужба Львівської ОДА, передає Укрінформ. «У Середньовіччі Звенигород був одним із найбільших міст Західної України – столицею Звенигородського князівства. Припускають, що він на 200 років старший за Львів. Для нас важливо підтримати такі проєкти (відтворення історичних та культурних об’єктів у віртуальній реальності», – повідомила директорка департаменту архітектури та містобудування Львівської ОДА Олена Василько. Пригадую текст рецензії Оксани Забужко на книжку Андрія Содомори «Під чужою тінню»: «...бо вже з билинних тридцять літ і три годи не чула некалічного слова, –  зненацька натрапляєш на цю напівекзотичну постать немолодого “античника”, самотню, як скрипаль на даху: наставивши вухо, він слухає… і, о Господи, таки чує. І те, що кажуть люди, – кожне живе слово чує, відчуває, намацально, на смак і на запах… і ти смієшся і плачеш уголос, зголодніло глитаючи сторінку за сторінкою: ефект дійсно-таки хоральний, концертний, – книжка вдалася неймовірно поліфонічна… В такий-от спосіб і “виткано” цілу книжку – на втіху знесиленому духовним авітамінозом читачеві (цитувати ласі кавалки можна до нескінченності, чи не з кожної сторінки)... Коли врешті завершено буде “ревізію” нашої культурної історії в минаючому столітті, побачимо, що честь української літератури в добу підрадянську традиційно рятували не стільки письменники, скільки перекладачі» («Скрипаль на даху», «Книжник-review». – 2001. – Ч. 1). Нині ж помандруймо сторінками книжки для дітей «некалічного» поетичного слова Андрія Содомори – про древній Звенигород. А ця  місцина справді райська, якою була й колись:  Дальній обрій... Гологори... Понад ними – небо-море, Білі човники-хмарки. Сонце в сонячну годину День у день на ту місцину Споглядає з-під руки. Бачимо світ в усіх трьох його поставах: небо, море, суходіл. І це бачення – творче: на небі «човники-хмарки», сонце дивиться  на цю чарівну місцину «з-під руки»… Все тут живе (персоніфіковане), все тут дихає, втішає світлом, повниться красою... До речі, я мав можливість зо два десятки років тому споглядати цю долину із пагорбів дороги Старого Села (мій старий сад майже межував з дорогою). Тепер маю приємність споглядати її зі сторінок цієї книжки, яку так талановито й розкішно проілюструвала Леся Квик, – малюнками, що на диво тонко й чуттєво гармоніюють із поетичним словом. А воно, це слово, – теж своєрідний малюнок: сказав же Горацій, що «поезія наче картина». Отож, читаючи, – чую і бачу: Тиша тут, тепло родинне: Від мурашки й до пташини Все зріднилося, зжилось.   Автор поетичного тексту, йдучи за ідеєю Наталі Войцещук, описує будівництво княжого міста, за яким спостерігають звірята: «Позбігались, причаїлись... / Стали ближче, попри ляк»... Хідники, мощені дубом, А обабіч, глянуть любо, – Дім у дім, мов з-під різця... Слів бракує, що й казати, Якби взявсь те описати – Не було б тому кінця. ................................................. Той різьбить щось, той шліфує, Цей – видзенькує-кує, Інший забавки майструє, Хтось – на гуслях виграє. У декількох рядках – цілий світ менталітету, архетипів давньої української громади – прагнення краси у розмаїтті щоденної праці життя, бо там де гуслі то й буде пісня: «Пісня і праця – великі дві силі! / Їм я до скону бажаю служить...» (Іван Франко, «Пісня і праця»). Хто може заперечити працьовитість, гостинність, любов до навколишнього світу звірят українців, які дари природи перетворюють в смаколики? І жодна гостина не обходиться без музики і пісні. Гостина – це спілкування, радість зустрічі… За хвилинку – вже гостина: Хлібчик, кріпчик, капустина У світлиці, у саду... Залюбки вгощались квасом, Вовчик ласував і м’ясом, Йванко взяв до рук дуду. Не міг поет оминути роздумів про споконвічну мрію народу України – побудувати свою хату, в якій «своя й правда», але щоб ця мрія здійснилася, потрібна праця, велика творча праця свідомої громади, народу. А народові – мудрий проводир, чиї діяння оспівуватимуть сучасники і прийдешні покоління: «Кожна тут дитина знає – Це ж Володар, Володар!..» У руці в нього – держава, За діяння мудрі – слава Не на дні, не на роки – На прийдешнії віки. Своєрідним звуковим акордом цих «Пригод...» – гра дзвонів у княжому Звенигороді («Та й заграли зрання дзвони, / Мов пустились в перегони...»), зворушлива музика, яка, через віки долинає й до наших часів. Адже дзвони – це теж архетип нашої історії («Задзвонили в усі дзвони / По всій Україні»). Єдність, тяглість поколінь, збереження пам’яті про минуле й праця задля майбутнього – чи є щось важливіше?.. Щось казали зайчик, мишка, Вовчик, жабка і лисичка, Врешті – сам домовичок: «А цікаво, милі друзі, Чи колись у тій окрузі Нас спімнуть бодай разок?.. А спімнуть-таки, гадаю, Бо що в серце западає – З серця випірне колись. Лиш би дивні ті істоти, Добрі, сквапні до роботи Тута не перевелись...» Тож вірмо й у наші нелегкі часи «добрі, сквапні до роботи» люди в Ураїні не переведуться ніколи... Ця книжка, важливо додати, – незвичайна. У ній поєднано, здавалося б ще до недавного, – непоєднувальне. Традиційна книжка йде тут упарі з можливостями, що їх дають сучасні електронні засоби: зображення оживають, слова озвучуються, коли застосовуємо усім відомі нині смартфони. Тож, насамкінець, запрошуємо відвідати княжий Звенигород, що двадцять кілометрів від Львова, щоб і ще раз зіставити реальне з описаним у книжці, поєднати в своїй уяві сьогоднішнє з давно минулим...
Постійна адреса матеріалу: http://bukvoid.com.ua/reviews/books/2020/12/12/155741.html
Copyright © 2008 Буквоїд
При повному або частковому відтворенні посилання на Буквоїд® обов'язкове (для інтернет-ресурсів - гіперпосилання). Адміністрація сайту може не розділяти думку автора і не несе відповідальності за авторські матеріали.