Буквоїд

«НЕ(провинна) Сповідь: Коли жінка не просить бути, а лиш згадати»

Таня П’янкова. CulpaMea. Київ. «Український письменник», 2016.
«Culpa Mea» – слова із молитви покаяння, що її промовляють християни-католики перед сповіддю. «Вина моя» – зізнається лірична героїня Тані П’янкової.(Не)провинна її сповідь вміщена на 112 сторінках і в чотирьох розділах збірки. У розділі першому – алегоричний образ Жінки як Синиці. «Краще синиця в руках, аніж журавель в небі» – стверджує народне прислів’я. А тим часом «Синдром синиці» починається найперше з розчарування: Будь відверта мов та, що напружуючи обличчя, Імітує, як тричі була на стрімкому шпилі ( с. 16) Звичайно, в часи дволикого й лукавого своєю духовною суттю Середньовіччя, коли так часто звучало з уст жінок оте «Culpa Mea», така порада була б визнана докорінно єретичною. Бо часто болить кохання, особливо кохання чуттєве, пристрасне: Коли жінка не просить бути, а лиш згадати – На півмиті лише зрозуміти, що десь та й коле… (с. 16)  Каяття породжує зізнання:  Ти в мені ще течеш десь так глибоко під корою. Гуснеш соком кленовим. Тромбуєш моє терпіння. ( с. 23) А далі – незабутні еротичні миттєвості: Затихни сліпим дощем У ній…(с. 28) І: Скажи, що вранці потрібно вмерти Обом скоріше На півгодини... (с. 31) Лірична героїня визнає: Синдром Синиці – це синдром примарного ілюзійного щастя: Я уся – переповнені стільники. Прикладатися до них молитовно пелюстками губ  І веди. І мені Не зізнавайся, що рай такий – Прегіркий. (с. 32)  Адже серед осінніх страстоцвітів (авторизм) трапилось непоправне: Серце … так і не спитало у синиць, Як від обрубків крил зцілити спини…  А сьоме небо потекло з зіниць Під ноги… В порохи… Аквамарином… (с. 34)  Аквамарин затьмарює безкрилій Синиці зір і розум. І примарне щастя недовгий має вік. Пташиний Ловець не відчуває, певне, в цю пору ані радості, ані смутку: Ти коротку годину перерви його обідньої До судом затискаєш між чашечками колінними.  (с. 35)  А Безкрила Птаха прагне: Їй  би ласки такої, щоб тілом ішли мурахи Аж до вигину шиї…(с. 44)   Але… майже нічого не змінюється. Здається, Ловець Птахи однаковий у всіх іпостасях:  А десятий … якийсь там… вже наново ліжко стелить…  Що він знає? (с. 45) «Culpa mea» – «Вина моя» – стверджує під час сповіді Лірична героїня. Синиця не хоче бути Синицею. Їй хочеться,щоб трапилось Диво. Безкрила Синиця хоче стати журавкою. І – в небо. Та чи може зрозуміти той, з декількох, що їй хочеться вчинити неможливе? Якщо Дива не трапиться, то… відболить: Відшепчу тобі на золі. Віділлю тобі на воді. Відберу тебе, віддалю. Та не вимолю – відмолю. ( с. 48) Відмолити – означає прийти сьогодні, але, ймовірно, не прийти завтра. Невідомість виснажує : Кричи! Так голосно, ніби народжуєш Тінь від тіні, Чи світло від світла, Чи істин ясне горіння Вночі, Коли двоє схрестилися, як мечі. (с. 50) Сповідь Синиці продовжується: За мовчаннями, навпіл розведеними мадерою,  я і досі у святість твоєї любові вірую… (56)  Але жаль за втраченим, за тим, що не повернути: Мов сивинам твоїм так  ніколи не боліло Мідне пасмо у косах грішниці… Culpa mea… Culpa mea… (с. 63) Зневірений найбільше той, хто визнав вину, будучи невинуватий. Зневіра породжує комплекси, особливо для того, хто спричинив її. «Я – імпотенція» – третій розділ й наступне зізнання для Ловця від Птахи. І справді, спокоєм можна в ньому напитися досхочу, можна обпитися навік байдужістю: Кажуть, болить тільки вічність, а там – звикаєш. (с. 77)  Здається, Синиця приречена: І я не зречуся. Дивитимусь на замок. Ти серцем моїм обирався на вічну владу… (с. 79)  Останнє її прохання: Проживи мене, Перебудь мене, як відторгнення (с. 82) Несподівано емоційними, аж занадто сміливими є ці два  бажання: Я видіти  хочу, як ти її… до екстазу… А може, разом? І щоб відраза  – аж до сказу! І щоб розривало вени від передозу… ( с. 89) Й далі: Перед тим, як  назавжди – порізно, Роздивитися мене щасливу – Не-від-різану… (с. 94) Душа пере сліпне тобою – як сліпне птиця, Гнізда порожнечу тамбуючи, ніби рвану Рану… (с. 96) Птаха без крил не буде крилатою, не воскресне Феніксом. В іншому житті Синиця стане… Ні, не Журавкою, а Закоханою Змійкою, аби назавжди вислизнути з долоні Ловця Птахів. Бо той ніколи не стане Змієловом, але повстане Змієм-спокусником. Тож тільки набутий досвід і те, що інтуїтивно підкаже серце – будуть супроводжувати чуттєву, пристрасну, несподівану, непередбачувану Жінку: Ослаб мені нитку, що впоперек сонце ріже, Бо так заважає… –        Кохатися? –        Ні… кохати… (с. 101)   Милий мій, милями… коні у милі…в темені Хвиля за хвилею я– по стіні розгладжена… (с. 102) Переповнена еротичними моментами сповідь – наче бурхлива і несподівана повінь, що її стримують заледве тремкі береги: Брунькою низько рай вибрякає Там Лиш, Де Звик Я -зик. (с. 108)   Тиша тиш, Чом не спиш? Циц…і на… Трохи  лиш, бо згориш. Ш-ш-ш, ш-ш-ш Райсько нам… (с.110) …Ця Сповідь обеззброює найжорстокіших інквізиторів і релігійних фанатиків. Синицю не осудити, бо – в чиїсь долоні. Змія –десь між листям райської яблуні. А Єва… Єва  знову буде разом зі своїм Адамом, бо так їм було велено бути споконвіків. І нікому  не потрібно чиєїсь індульгенції. Глибинна змістовність поетичної збірки «Culpa Mea», висока майстерність й невичерпний талант Тані П’янкової проявляється у кожному слові й рядку, в багатстві метафор, порівнянь, авторизмів, діалектизмів. Вона допоможе жінкам ПОВІРИТИ – як мені після першого ж прочитання книги, а чоловікам – УВІРУВАТИ, як це вчинив на одному диханні автор передмови Ігор Павлюк. «Culpamea» – вчить нас не розмінюватись і не розмінювати людей, почуття, стосунки. А найбільше вчить – не боятись любити!  
Постійна адреса матеріалу: http://bukvoid.com.ua/reviews/books/2016/10/28/071923.html
Copyright © 2008 Буквоїд
При повному або частковому відтворенні посилання на Буквоїд® обов'язкове (для інтернет-ресурсів - гіперпосилання). Адміністрація сайту може не розділяти думку автора і не несе відповідальності за авторські матеріали.