Буквоїд

Данина слову

28.10.11 16:47 / Галина Малик
Творчість Ірини Надворної - феномен сучасної молодої української поезії. Феномен радше не в змісті видатного, бо про видатне не хочеться говорити зарано, а в змісті того, що дуже рідко трапляється.
У багатоголоссі постмодернових ліричних текстів так рідко виловлюєш кавалок думки або роботу зі словом, що тексти поетки при їх освоєнні здаються просто-таки непролазно щільними, наче набої в патронташі. І головне в цьому - що ці набої вистрілюють. Напевно, таке порівняння приходить не просто так, адже кожен вірш Надворної - це наче перестрілка з світом, з своїм внутрішнім «я», зрештою, з усталеним світосприйняттям, замуленим і засможеним заяложеними буднями, спроба привернути увагу до чогось, небайдужого ліричному герою поетки. Ірина Надворна, незважаючи на свій надзвичайно юний вік, вже настільки присутня у словосфері Закарпаття, що здається, ніби вона була тут завжди. «Рухопис» - це від неї. «Інформаційний привид» - це від неї. «Мій садомазохист» - це від неї. «Інтелектуалет» - це від неї. «Люблюз», «Прокрустова лажа» - це теж від неї. «Мій логос чистий мов лотос» - каже Надворна, і це правда. Бо не йдеться про жодну еквілібристику словом, а лише про пильне і трепетне відкриття-відкривання його глибинних змістів, метаморфоз і відтворень. Це надчуттєве відчуття морфем і словоформ робить талант Ірини Надворної абсолютно унікальним. Унікальним не в сенсі «НАДзвичайним», а в сенсі «НЕповторним». Слово в її письмі оживає, міниться барвами, брунькує і проростає новими змістами, такими природними і такими несподівано-звичними, що одразу знаходить собі місце в лексиконі сучасної доби. «Так позитивно// поза зоною досяжності// позасинає світ // поза селом»,  «Випадає негода й нагода//Постаратись не постарітись, //але подорослішати», « Вірші - молитва всує//білів у самотність міст //believe, вона є, існує// вір, she еxists»... її хочеться цитувати без кінця, але вирвана цитата - це лише цитата, а вірші Надворної - це як обшліфований морем камінець - приємні на дотик, пахнуть і мають вагу. І «текстСтильна проМисльСловість» (2008), і «Данина Modi» (2010) - це ходіння «по рядок»:   Ось і осінь Літально-летальна Я у ній унікально розчинна Через те я усіх уникальна Провулок... Нічний, нічийний...   Зіпсований - весь у псах Засмічений, що аж верне Засмучений, як монах, пізнавши in vino inferno   Провулок... І хто б що не верз І чия би не стрі´ла стріла´, я подужаю все Who cares! Наші душі - це антитіла    Ось і осінь Повзає повз згабок листя     і ленту згадок Я крокую. Куди? Who knows! Та мабуть по рядок. Порядок   Бо цинічний сценічний номер проживаючи день у день щось підштовхує до game over А рятує лиш overgame   Данина Моdі - це алюзія. Бо Модільяні таки присутній не лише на обкладинці її книжки, а й у її світобаченні і світовідтворенні. Вона й сама наче з його картин - уособлення і відтворення того чару, який вловити вдається тільки одиницям вибраних. Але цей чар не заважає читачеві відчути її іронічно-глузливе прискіпливе ставлення - до світу і до себе:   Займаюся нерухомістю Колапс Щось ти рано, тиране Колапс Щось ти радий тирадам Я ж ними зцілилась не повністю   Кап-кап - мій мейкап А серце - Лиш м»яз, що вдавав хороброго, Що плутав добро та добриво Щемить (іще мить, не сердься   Бо зробиш із мене Генія Тобі те вже майже вдається) Так пізно усе пізнається І не в порівнянні - В сравнєнії                    Поезія Ірини Надворної - як нашептана мольфаром вода: питомі прадавні звукосполучення, а діють зовсім по-иншому. Критики ше скажуть і про свіжі рими, і про плоть тексту, і про стиль, і про «постмодерністський коктейль із пародії, іронії, десакралізації, розвінчування, змішування стилів, зламування кодів» (С.Федака). Я не критик. Я просто хочу сказати: зустрічаймо! До нас прийшов Поет!          
Постійна адреса матеріалу: http://bukvoid.com.ua/reviews/profile/2011/10/28/164749.html
Copyright © 2008 Буквоїд
При повному або частковому відтворенні посилання на Буквоїд® обов'язкове (для інтернет-ресурсів - гіперпосилання). Адміністрація сайту може не розділяти думку автора і не несе відповідальності за авторські матеріали.