Re: цензії
- 22.04.2024|Ігор ЧорнийРозтікаючись мислію по древу
- 08.04.2024|Ігор ЧорнийЗлодії VS Революціонери: хто кращий?
- 04.04.2024|Ігор Бондар-ТерещенкоЛеді й джентльмени, або «Лондонські хроніки» Місіс К
- 03.04.2024|Марта Мадій, літературознавицяФантасмагорія імперського пластиліну
- 28.03.2024|Ігор ЧорнийПрощання не буде?
- 20.03.2024|Наталія Троша, кандидат філологічних наукСвітиться сонячним спектром душа…
- 20.03.2024|Віктор ПалинськийУ роздумах і відчуттях
- 20.03.2024|Валентина Галич, доктор філологічних наук, професорЖиттєве кредо автора, яке заохочує до читання
- 20.03.2024|Віктор ВербичНіна Горик: «Ми всі тепер на полі битви»
- 18.03.2024|Ігор ЗіньчукКумедні несподіванки на щодень
Видавничі новинки
- В «Урбіно» видали безсмертну «Емму» Джейн ОстінКниги | Буквоїд
- Рената Пйонтковська. "Китиха"Дитяча книга | Буквоїд
- Фредерік Верно, "Рейвах"Книги | Буквоїд
- Ніна Горик. "Лінії оборони"Книги | Буквоїд
- Олег Крот. "Комунікації"Книги | Буквоїд
- Таіс Золотковська. "Лінія зусилля"Книги | Буквоїд
- У Vivat вийшла нова книжка Марка ЛівінаКниги | Буквоїд
- Юрій Яновський. "Майстер корабля"Проза | Буквоїд
- Ольга Кобилянська. "За ситуаціями"Проза | Буквоїд
- Іван Франко. "Маніпулянтка"Проза | Буквоїд
Літературний дайджест
Бог помер. Людина теж: Огляд книги «Angry Bird» Джанікашвілі
«Angry Bird»— книжка сучасного грузинського письменника Баси Джанікашвілі, яка містить лише дві п’єси: «Angry Bird» та«Гра увойнушку»(раніше цей твір уже було надруковано вукраїнському перекладі, проте уформі роману).
На перший погляд обидва твори видаються легкими фарсами, в яких принцип гри підкорює весь художній часопростір. Проте таке поверхове сприйняття не відкриватиме читачеві усіх смислів, закладених у п’єсах, і не вичерпуватиме усієї її метафізичної складності.
Джанікашвілі Баса. Angry Bird: п’єси.; пер. з грузин. Георгій Арабулі. — К.: PR-Prime Company, 2016 — 104 c.
«Angry Bird» — нетиповий для нашої літератури приклад диджимодернізму. Цей напрям літератури пост-постмодернізму в особливий спосіб експлуатує можливості віртуального середовища. У п’єсі, яка видається творінням абсурдистського ґатунку, чимало комп’ютерних елементів (починаючи від самої назви, що є водночас назвою комп’ютерної гри, до гри з читачем, якому запропоновано обирати різні фінали залежно від власної готовності). Проте водночас у цьому прикладі пост-постмодернізму поставлено й кілька доволі складних запитань, які мають фундаментальне значення для побудови відкритого суспільства сьогодні:
у чому полягають базові релігійні відмінності між людьми (християнами та мусульманами)?
Чому люди у певний момент починають ставити «незручні запитання» тим, хто у традиційній (ідеологічно заангажованій?) системі цінностей вважається незаперечним авторитетом? Чому люди здатні убивати одне одного через релігійні відмінності? Що, зрештою, визначає сутність людини (чоловіка й жінки): здатність «продукувати» війну (агресію, жорстокість); материнство?
У творі Б. Джанікашвілі небо й пекло (з традиційного світосприйняття) перевертаються й міняються місцями. Перед нами текст, який порушує проблеми релігійної нетерпимості, що водночас межують із проблемами нетерпимості міжособистісної. Як результат, людство дедалі більше уподібнюється до комп’ютерного вірусу, що пожирає власне середовище, а потім і себе. Гіо і Хатуна — представники молодшого покоління, яке стало заручниками віртуального світу і різних його матеріальних ґаджетів. Їхні батьки — Тома й Хасан — так само заручники, тільки іншої реальності — простору ідеологічно-релігійних розходжень і взаємної ненависті. Колись вони були навіть друзями, проте якась життєва нісенітниця змусила їх перетворитися на непримиренних ворогів, здатних сіяти ненависть.
«Angry Bird» — це п’єса про несвободу, про «демонів», які й досі визначають людську поведінку.
І ці демони остаточно штовхають людину до світу «без Бога». «Тату, а наш бог — він який?» — запитує Хатуна (с. 7). «Мені цікаво, я ніколи його не бачила» . У сконструйованому у п’єсі світі Бог таки помер, і не лише як інституція, намісниця Бога на землі, а й як онтологічна і метафізична сутність. У свідомості героїв відбувається тотальна «деконструкція», перезавантаження уявлень про релігійну ідентичність. Натомість тепер головний ідол, що керує свідомістю, — «лялька», віртуальний монстр, що з’являється у результаті «неприродного коїтусу». Сцена інтимної близькості написана як пародія на сучасне суспільство, яке в інтимному акті копіює порнографічну віртуальність. Тепер юнак і юнка навіть не знають, як відкрити для себе заборонений світ без допомоги порнофільму.
У п’єсі чимало сучасних соціальних міфів піддано деконструкції.
У результаті коїтусу, що постає «симулякром порнофільму», народжується монструозна дитина-лялька, яка пожирає людські душі й свідомість. У такому разі можна було б сказати, що тексти Б. Джанікашвілі ставлять перед сучасним читачем важливі для гуманізму запитання. Це своєрідний текст, який є антиподом «Життя Пі» (Я. Мартель). Якщо у романі про Пі створено простір трансрелігійності, де представники різних конфесій спокійно не просто уживаються, а й обмінюються сакральним знанням, то у «Angry Bird» показано кризу поліконфесійності, коли неможливо побудувати відкритий до «Іншого» світ, позаяк у головах його мешканців укорінилися непереборні «кордони».
Ця книжка, безперечно, знайде своїх читачів у нас, позаяк має чимало важливих евристичних ідей і больових запитань, на які важливо знайти відповідь, якщо ми не хочемо перетворити ХХІ століття на простір тотальної ворожнечі.
Дмитро Дроздовський
Коментарі
Останні події
- 24.04.2024|11:49Олена Чернінька презентує книжку "Лемберґ: мамцю, ну не плач" у Червонограді та Луцьку
- 24.04.2024|10:47"Лабораторія" влаштовує гаражний розпродаж!
- 24.04.2024|09:57Видавництво Анетти Антоненко перевидасть «Пасажира» Патріка Сенекаля
- 23.04.2024|19:34Лауреаткою премії Drahomán Prize-2023 стала Катажина Котинська
- 23.04.2024|14:56Open call на участь у благодійній виставці “1000 ШЕДЕВРІВ, ЗНЯТИХ НА СМАРТФОН”
- 23.04.2024|10:59У Києві презентують роман Галини Лицур-Щадей «Вдома чекає Марко»
- 23.04.2024|09:20Стартував передпродаж на роман Артема Чеха «Пісня відкритого шляху»
- 22.04.2024|15:36У столичному «Комфорт Тауні» відкривається нова «Книгарня Є»
- 22.04.2024|15:15110 тонн макулатури російських і радянських книжок обміняли на два пікапи для ЗСУ
- 21.04.2024|14:39Восени побачить світ роман Степана Процюка про Євгена Чикаленка